883

Jangan biarkan hidup anda diselubungi misteri.

Satu petang yang hening, aku (bukan nama sebenar) duduk berehat-rehat di balkoni rumah sambil mengusha body anak-anak dara yang lalu lalang.

Sementara itu anak ku yang berusia 3 tahun sedang bermain-main di ruangan tengah, aku lihat dia tersenyum seorang diri.

Apalah yang dia fikir agaknya. Isteri?
Ada kat dapur nun, memasak. Betapa bahagianya famili aku ini.

Isteriku memang cukup rajin memasak, anak-anakku pulak petah berkata-kata menghiburkan kami sekeluarga.

Alahaiiiiiiiii!! Aku senyum sorang-sorang dek bangga memiliki famili ni.

Tengah aku dok senyum, tetibe anak aku datang.
‘Abah… Mak nak cerai…’

Aku tersentap, mataku automatik berpinar.
Anak-anak dara yang lalu lalang, kelihatan macam nenek yang sedang bertaichi.
Tetiba je nak minta pepisahan??? Aku ni bukanlah insan yang lemah. Segalanya cukup baik dari segi nafkah zahir, nafkah batin, sume dah bagi kat bini aku tuh.

Rumah yang aku duduk skang ni pun aku tumpang aje. (Dia yang beli, so dia ler yang bayar. Hehehe!!) Pas tu kereta yang kat depan rumah tu memang aku habis bayar pun khas untuk dia (Perodua Kancil 660 tahun 1999) Hape lagi yang kurang??
Dengan panas Kepala, aku terjah dia kat dapur.

“KIAH, APO KUGHENYO KASIH SANYE ABE KO MU? APO ABE LO NI DOK COMEY LAGI KO?? SAMPA HATI MU BUAK LAGU NIH…”

“Ape nie Bang?? Susah sangat ke nak bagi?”

“KIAH!! MU JANGE NOK UJI”
“Iyelah. Kalau berani buat lah…”

“KIAAAAAAAAAAAH!! MU MELAMPAU!”
“Kaki aku dah mengeletar, peluh menitik-nitik, hidung aku kembang kempis, kat telinga plak dah terdengar-dengar lagu Anang Hermansyah. Jari-jemari plak sejuk membeku. Sanggupkah aku ucapkan perkataan itu???”

“Iyeeeeeeee. Buatlah Abang oiiii. Saya nak masak gulai ni. Gilah ambik serai tu cepat. Boboi tak cakap kat awak ke??”

“HAH SERAI??????? Bertuah punyer anak... Pelat.... “

Ceyai vs cerai...

Be careful ngan bahasa anak anda...
Jangan biarkan hidup anda diselindungi Misteri.
Hantar anak pegi Smart Reader

Comments

Sally said…
akekekekek..lawak lah pB nih!!!!
"MULAN" said…
hahaaa... ada ke mak mintak cerai, suruh anak yg bagitau..
Zareda Norman said…
nasib baik anak yang pelat..

kalau kes anne ngasri ngan hubby dia tu, dah 3 kali talak baru nak report pejabat agama aduyaiii
aby said…
nasib baik papanye yg kene..
bayangkan papanye yg kt dapar n suruh anak ni minte serai ke mama nye

mama... papa nak cerai mama ..
( mama.. papa nak serai, mama )

klu si mama ni lemah jantung, mau pengsan ...

teringat hero saye saye kecik2 dulu,klu sebut L jadi Y,
mcm .. boyeh ya ..( boleh la ..)
Ibu n Abah said…
Adoh!...
anak yang pelat boleh memendekkan nyawa anda... hahahhahahaha lawak sungguh pB ni....
kakpah said…
kehkeh.. ambo tupang (tupang ko tupe) gelak...
DrSam said…
nasib baik cerai tu baunya wangi :)
fa*atip said…
haaa...suspen bapaknya! tu la asyik dok nengok anak dara je! hehe
MOKCIK AZWA said…
wakakka...dalam syies (serius) pepagi ni tergelak jugak mokcik hahahha
KAMATO said…
ha ha... lawak
Pak Man laksam said…
Hahaha......hihihi.......lawak.....lawak. Bahaya...bahaya.
Rohaniah said…
OK la tuh...hehehe
achik said…
hahaha..
maiyah said…
hehe.. hidungku kembang gak nih..
tasekM said…
aku nk karate je ke bapak yg dok nengok ank dara tu kak...

:p



.
AuntieYan said…
Salam pB,

You never fail to make me smile!!!
(he!...he!...cakap omputih sikit!;-)
abah aman said…
salam pB,
Alhamdulillah... tak cepat melatah.
endiem said…
tau takut..yek..mesti ada buat salah tu.
TokNabe said…
:), hidup kena senyum sokmo... baru ceria.
Drama Mama said…
hahahahahahaha! tergelak besar saya baca nih k. tu lah anak pelat ni kekadang kita salah paham. hiks

http://twinkywinykstars.blogspot.com
Mak Su said…
kih kih kih ....saspen giler
dlt said…
kakaka.... kelakar.... anak pelat kena paham betul2 apak oii...
Anonymous said…
Waa..lama cuti langsung tak update N3.

"NITRsp"
en_me said…
pernah dapat emel ni, tapi masih lawak.. ekeke
Arena said…
Kak PB lamanyaaaaaa tak update..

Popular Posts