06 October, 2006

JARABUUUUUUU

'Weh,,,apasal suara lain nie?'
'Terowong sumbat lar...'

Ja ra buuuu kat shah alam / puchong ni makin teruk.
Hidung nak kata tersumbat bukan macam tersumbat sebab laju jer air hidung nak keluar.
Dah tak larat nak kesat hidung nie.
Tisu pun dah nak habis sekotak.
Bersin pun dah berkali kali nie.
Sekali bersin, sekali kena kena kesat hidung.
Nasib baiklah Allah tak buat hidung ni boleh tercabut, kalau tak ,
rasanya dah lama dah terpelanting ceruk dinding.

Badan kejab sejuk, kejab panas.
Kejab berpeluh, kejab menggiggil.
Yang paling tak tahan tu, bila 'ia' tangkap kepala lutut.
Time ni, yang berdiri pun kena terus cari tempat berpegang.
Kalau tak, memang boleh terus terjelepok.

Nak balik antar Arifah pun dah tak larat, nasib baik Abe dah pulang dari KB.
Boleh lah 'nge-rak' dengan Abe...

sa'yeee abeeee.......
(sayeee la konon, smale ngaju doh dgn dio....)

Hari ni cukuplah hari ketiga PB mengurut dengan Kak Ros.
Alhamdulillah sakit bahu tu dah banyak kurangnya.
Pulas stering pun, dah tak rasa sakitnya.
Kak Ros kata urat badan PB terik/tegang.
Mengurut dengan Kak Ros ni memang tak berapa sakit kulit.
Yang sakit cuma bila dia urut urat yang tegang.
Koho dan 'beralus' orghe kato.

Pada sapa sapa hok dok tanyo pasal Kak Roh ni, dia tinggal di Seksyen 18, Shah Alam.
Dan dia boleh dihubungi melalui no ini -> 019 2553043
Pada sapa sapa hok dok try nok buleh anok pun, buleh cari Kak Roh nie.

Kak Ros ni jugak boleh buat air penawar untuk sakit sakit seperti pecah-pecah mulut, demam yang tak kebah, bayi bayi menangis.

Semalam PB dan anak anak berbuka di Masjid Besar PP.
Jaudah berbuka air nescaffe o, kurma dan kuih apam. Ooo bubur lambuk pun ada jugak.
Selepas solat maghrib, dihidangkan nasi daging rasanya (ada daging dlm nasi).
Ok jugak solat terawih kat masjid ni, sebab 915 mlm dah selesai 8 rakaat
(adoii nampak sgt PB ni solat terawih 8 rakaat sahaja).

Lepas hantar anak anak kerumah, PB dan Nurin bergegas ke Shah Alam.
Abe sendang menunggu. Kesian hampir satu jam jugaklah Abe tunggu.
Kalau PB, mesti dah berasap..
Tapi Abe coolllll ajaaaaa.

Rasanya setakat ini dululah entry untuk minggu nie.
PB nak g tidur kat surau jab.

Ahad ni, ada jemput beberapa orang kawan datang berbuka puasa dirumah.
Apa menu...... Tular dok carik resepi nasi daging.
Teringin nak masak nasi daging pulak, asyik masak nasi dagang jer.

Ooooo kawan kawan...sapa sapa ada resepi, tolong lah kongsi bersama.
Kak Sya..terima kasih....

Lupa lupa lar....nie PB terjumpa website nie.
Memang besh sebab semua lagu lagu nasyid kat situ mendayu dayu.
Ada masa, jenguklah sama...http://marsandhy.multiply.com/music

14 comments:

~ahni~ said...

Oit! Bangun tido tu cepat. Resepi ada tapi kat umah ek. Cuba lah cari kat mesra.net

Pisces said...

ooo.. masjid besar pp yg kat atas ayeq tu erk.. cantik nyer masjid tu kan..

**bangunan hijau.. hehehe.. mmg glamer tpt tu dulu.. (n3 lepas tak sempat nak comment)

kak, kalau masak nasi daging tu, hantar2 la sikit kat sy..

blackpurple said...

Hari Ahad ekk...tak jemput pun...hahaha

Ordinary Superhero said...

Laa, ingat ko budok2 deme jah nok nge-rak. Mok budok pung serupo jugok.

Idham said...

abe id kalu demae pung suo nge-rak...hehee...cumo lo nih boleh nge-rak dengae anok2 pulok...it is my turn kata oghe putih!

psst: kak roh tu buleh ughut oghe jatae ko? :P

idham

Azhar Ahmad said...

Toh la sempat ke tak sempat PB nengok resepi neh...

NASI DAGING

BAHAN-BAHAN

1 kg beras basmathi--basuh dan toskan
1 kg daging--dipotong kecil
1 bungkus sup bunjut
1 sudu makan rempah kurma dicampurkan sedikit air
2 sudu makan minyak masak
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
2 cm halia diketuk
Sedikit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang
Garam dan gula secukup rasa

(Sup)
1 liter air
2 biji tomato
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
1 bungkus sup bunjut 2 cm halia
garam

(Air asam)
2 biji cili merah dihiris nipis
10 biji cili padi dihiris
2 biji bawang besar dipotong dadu
Secawan air asam jawa
3 biji cili besar ditumbuk dengan sedikit belacan dan garam.

CARA CARA

1. Rebus daging dlm air yg banyak sehingga lembut. Masukkan garam secukup rase dan masaklah sehingga daging empuk. Asingkan daging sementara air rebusan dibahagi 2 untuk sup dan nasi.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar, bawang putih, bunga lawang, buah pelaga dan kayu manis sampai wangi. Masukkan rempah kurma. Goreng sehingga hilang bau rempah.
3. Masukkan air rebusan daging sama banyak dgn sukatan beras. Masukkan halia dan sebungkus sup bunjut. Didihkan.
4.Masukkan beras ,daging rebus dan biarkan sehingga masak.
5 Bagi sup pula, masukkan semua bahan sup ke dlm lebihan air rebusan daging dan dididihkan.
6.Cara membuat air asam, campurkan semua bahan di atas. Gaulkan sehingga sebati.

zino said...

bila ABE balik nampak lebih bersemangat pb hehe

cuma nak tanya mengurut ke berurut..biasanya kalu guna me..atau mem tu kira perbuatan macam membaca mengira..

kalau zino baca macam PB yg urut kak ros.. hehe maaf jadi pengulas bahasa pulak hehe

kasutVINCCI said...

ngaju ngaju pun, abe gayo jugok.Hahahahahahaha/...

kakZ said...

ooooo masjid tu ada buka puasa ke? al-falaq usj pi tak?

Zareda said...

PB
mahai dak berurut ngan kak ros tu.. selalunya kat Kl ni orang berurut ni dengan duit aje.. sakit tak hilang gak.. banyak kali terkena..

Ria said...

Baru masuk hari ke-3 Ramadhan pun Mak Lijah dah ketandusan idea nak masak apa, cemana ni?

PB said...

AHNI
Kata jer nak tido, tp tak tidur pun...

PIECES
Memang cantik dan memang luas. Suka kalau p solat kat sana.

BP
Tak bagi tahu no tepon, cam ner nak jemput....

O.S.H
Mok budok ngerak sekali skalo jah..tu pun payoh abah nok khaba...

ABE ID
Mujolah adok anok rama, kalau tak dok anok, keno la nge'rak dgn bini sajo sajo...
Urut orghe jate....raso nyor tak dor la pulok dia kepaka're nok ngurut orghe jate...

AZHAR
Makasih banyok...nati bilo free kak PB tra...

ZINO
Biasalah bersemangat sebab dah tak perlu pulas strering dan hantar arifah hingga ke kelas...
Terima kasih kerna membetulkan kesilapa teknikal ini...Ado..PB kena g belajar bahasa nie..

KV
Abe Kak PB ni, kade kade dio dok tahu pong hok kak pb ni ngaju... tulah kade kade Kak PB hot tu..

KAK ZIE
Mlm tu aja yg ada..lepas tu dah tak der dah. Tak dan lagi lah nak g masjid kat USJ tu..

IBU IKA
Taklah mahal sgt, cuma 35 ringgit sejam

RIA
Susah susah makan KFC...

Sastri said...

kak PB, dah try lom nasik daging? nama pun dah sedap tuuu... kalo kak PB wat, jemput la Sas mai berbuka sama... boleh ka? :-)

oren said...

patut la tak bleh nak bukak url blogdrive, dah pindah umah ghopanya...

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...