18 October, 2006

SOALAN

Saja nak tanya....

1) Sejak bila ada tradisi tukar duit raya baru - baru ni. Kdg kdg rasa susah la pulak sebab nak kena pie beratur kat bank tukar duit.

2) Kalau kita bersalam salaman minta maaf, kita selalu sebut, minta maaf nyer, kosong kosong, dan satu pihak lagi akan jawab, yelah kita pun sama .... tapi adakah semua dosa kita pada org tu akan berhapus sebab kita tak cakap pun yang kita dah maafkan orang tu masa kita dok salam salam tu.

3) Kalau bersalaman, sekarang ni PB tengok cuma sekadar salam jer.Kdg kdg tu macam hulur tangan sentuh kulit dah....dah jarang tengok org salam , genggam erat dan sebut selawat keatas nabi.

Harap ada yg boleh tolong jawab soalan ni sebelum cuti beraya..
saja nak suruh member member fikir fikir...

8 comments:

zino said...

duit raya ni pun buat zino fenin.. belum tukar lagi ni ada ke lagi duit baru.. tapi letak dalam sampul tu tak kisah le baru ke lama..

konsep bersalaman sekarang ni dah jadi istiadat bukan lagi mencapai maksud sebenar.. sepatutnya kita bersalaman memohon di ampun segala kesalahan kita dengan org yg kita bersalaman.. kesalahan antara manusia hanya manusia yg boleh memaafkan nya..

kalau kita berniat bersalaman utk saling mamaf memaafkan.. sebut macam mana pun tak kisah (pendapat zino je ni) tapi hendaklah ikhlas utk utk saling memaaf..

tapi kalau ada hutang jangan lupa lunaskan.. takut amalan kita tersekat kerana kita tidak melunaskan yg wajib...

Mazudi said...

1. Nasib baik baca n3 ni, esok gi tukar duit raya.
2. Memang telah berbudaya sejak kita kecik lagi la. Harap harap org yg kita bersalam pun dalam hati dia ada niat sama dengan kita.
3.Kenapa kita tak buat macam tu.

Selamat hari raya.

maklang said...

Nak tukar duit Raya, so far tak ada masaalah untuk kami sebab ada opismate yang Abang dia kerja bank..


Selmat Hari Raya PB dan family...

MULAN said...

salam ukhuwah..

ustaz kita kata kalau ikut sunnah Nabi kita, masa salam tu kena ucap "Alhamdulillah, Astaghfirullah..", meaning sambil salam sambil memuji Allah & memohon maaf dgn orang yg kita salam... pastu kena la pandang muka kan.. jgn la sorang ngadap utaro, sorang ngadap selate..

jerangkung said...

tahun nih aku tanak bagi duit raya...ekeke...kalau mintak aku nak bagi 20 sen sebab duit siling aku banyak dekat 6 botol mineral penuh wakakak<-- hobi baru nih

tangan yg paling aku nak salam ialah tangan nenek aku...

Pisces said...

sy tak tukar duit raya.. sbb tak der budget.. hehe..

salam paling touching ngan mak ngan abah.. uwaa..

PB said...

ZINO
sekarang ni dah jadi macam adat la pulak memang nak kena bagi duit raya. Kalau bagi sikit,memang kdg kdg kena sound direct tu dari budak budak...
Moga raya kali ini penuh dengan berkat.

MAZUDI
Macam mana boleh lupa? Itulah agenda yang terpenting untuk kanak kanak...kalau ada duit lebih tu, poslah pada anak anak PB...

MAK LANG
Senang baitu kalau gitu. Biasanya PB pun minta tolong member yg kerja kat TMPoint. Tapi thn ni, Abe tolong tukarkan kat AM Bank.

MULAN
Terima kasih atas peringatan dan cara cara yang betul itu. Insyaallah PB akan cuba praktikkan selepas ini....Mulan cam ner raya kat India? OK....

JERANKUNG
Tak dapat nak salam tangan nenek sebab nenek dah lama meninggal...sodeh nyer...al fatihah

PIECES
Sama samalah kita bersalam salaman memohon keampunan dari ibubapa di hari raya ini....

ummi said...

pernah bagi duit raya kat sorang nenek kat kampung. terus dia angkat tangan dan dan ajak berdoa untuk kesejahteraan kami semua.

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...