08 November, 2006

ANAK DARA

Dah dua malam Tok Ma tidur kat umah adik lelaki PB kat Saujana Puchong.
Sebabnya..... adik ipar PB berkursus di Jakarta.
Kat umah adik PB tu ada bibik, jadi, tak kanlah malam malam nak mereka berdua jer dengan anak anak.

Lepas masak untuk makan malam, Tok Ma mesti ke sana dihantar oleh Tok Ayah.

Semalam, balik dari kerja, PB rasa letih la sangat sangat.
Lenguh mulut sebab asyik dok menjawab panggilan tepon.
Sakit dada sebab dok bertekak dengan staff technical pun ada jugak.

Jadiknya, lepas solat maghrib PB bersenang senang lenang , berdampar damparan di atas katil sambil dok tengok tengok citer Budak Perancis tu...
apa punya citerlar...dah habis posa, tapi citer tu tak habih habih lagi.

Tiba tiba, kat bawah, PB dengar....

tang ke tung tang ke tung

'kak...ambik pinggan...'
'ngah..angkat lauk tu...'
'lang.....apar kerta tu atas meja...'
'ngah...mana gelas air..?'

berdentun dentam, bunyi pinggan berlaga...

hishh...ni mesti kes dah lapar ni, sebab tu tiga beradik tu tgh siap hidang makan mlm.
(kak ngah dah pesan pada PB, dia nak makan awal, sebab dia lapar)

So, b4 jadi apa apa yang boleh membawa malapetaka besar, PB pun turun lah kebawah.
Tengok tengok, dah terhidang semuanya...di atas mejamakan bulat

gulai lemak ikan 'aya'
daging goreng
ikan keli goreng
nasi siap di bubuh dlm pinggan makan

Tiba tiba kakak datang dan berkata
'mama...lauk yang ni , ada ikan jer, kuah sikit ...'

PB pun tengoklah kan..apa benda yang ikan jer , tapi kuah tak der

PB punya la gelak lepas tu...
rupa -rupanya kakak, ikan tongkol rebus pun dia hidang..
nama lagi ikan rebus, mana ada kuahnya....

ado laa.......kelakar tul lah anak anak dara PB nie.
Tapi kira oklah ... sebab mereka dah boleh tolong PB di dapur.

Pinggan dah boleh basuh.
Kain yang siap dicuci pun dah boleh tolong sidaikan.
Angkat kain yang kering di ampaian, pun dah boleh harap.....
Kasut sekolah boleh cuci sendiri
bila kasut kering , dikapur sendiri
(tapi kena bagi arahan larr.....kalau harap nak buat sukarela, memang mimpi lar)

Seee.....tulah untung ada anak pompuan ramai...
kalau anak lelaki.....??????

Itu pun , ABe masih dok berharap....



11 comments:

zino said...

jangan berhenti mengharap.. cuba dan cuba lagi hehe..

Alex Lacey said...

meme untung buleh anok ppue ni...tp anok jate nok jugok, besar sek sok kurang2nya ado hok dudok nga kito....anok ppue keno ikut suami huhuhuuhu

blackpurple said...

Kalau anak lelaki boleh ajak bergusti...hehehe

Saujana Puchong yg dekat Lestari Puchong tu kan..?

Syikin said...

salam,

kak..usaha lagi n doa banyak2 utk dptkan anak lelaki. cubalah dptkan tip drp doktor.

mmg senang ada anak2 pompuan ni, untung akak dpt anak2 rajin ni..depa pun mmg excited yelah mcm main masak2kan..ni ngan barang2 real lagi :D

saya baca akak jalan raya ni letih rasanya sebab banyak tmpt akak berziarah, betullah akak beraya sakan :D

kak, ada sorang cikgu saya kena madu..alasan suaminya nak anak perempuan. n madunya pun dptlah bagi anak perempuan. tp kuasa Allah, cikgu saya mengandung lepas tu pun dpt anak pompuan..

kakZ said...

bagi la kat abe pb..:D

Bie said...

k.Pb...sonok bie dgr cite k.PB pasa anak2 pue k.PB...suka ada ank pompuan ramai2 nie...senang nk buat keje time raya time kenduri...klu ank lelaki takleh nk harap sgt klu keje2 dapur dan hias2 rumah ni...bab mkn boleh laa kot...

Zareda said...

pb
memang bes ada anak pompuan, boleh suruh suruh, tapi zaman sekarang anak pompuan ke anak lelaki ke kena sama sama masuk dapur.. tak leh lagi lari lari..

PB said...

ZINO
Tak salah berharap dan terus berharap....cuma jangan jadikan alasan untuk buat benda yang 'lain ' sudahlah..

ALEX
Hok ka'ro nilah PB dok berapo nok pe'he. Bakpo gak orghe tuo dok kato lagu tu. Sedangkan lonni PB dok perati, rama orghe tuo suko dok dengan anok tti'no. Harap anok anaok PB sanggup nok pe'ro PB bilo PB tuo nanti....

BP
Lestari Puchong tu kat area Jaya Jusco Taman Euigine . Saujana Puchong ni masuk lepas petrol pam Petronas Bdr Bukit Puchong...ada faham kar??

SHIKIN
Allah saja nak uji pasangan itu...thanx sebab bagi petua tadi...

KAK Z
Akak....nak bagi apa tu..?? Macam ayat tergantung jer PB baca...

BIE
Lonni , rama doh anok ja'te hok panda cha'ro hal umoh tanggo nie sebab mok ayoh dah tahu anok ja'te tok leh malas, nanti be'chi ko bini...

ZAREDA
Betuk kata Zar itu...sekarang lelaki atau perempuan sama jer...kena pandai urus hal umah tangga....

Mazudi said...

"Best nyer kalu ada anak pompuan, boleh sikat sikat rambut, boleh beli baju gaun, pastu kalu besar boleh tulun tulun masak, kemas rumah." kata isteri saya yang mengharapkan sangat anak pompuan selepas merajuk dengan dua anak jantannya yg sepah sepahkan permainan.

MQ said...

anak laki ke pompuan..sama je..anak keluar ikut perut kita jugak..tak patut di beza2kan kurang lebihnya...kot tuhan tarik balik nanti..sure meraung tak berlagu...

tapi anak pompuan mmg lebih menyejukkan hati..sebab nature pompuan mmg begitu kot..tapi kalau pandai didik anak laki, buleh jadi priya terhebat tu..sejuk hati bini dia esok2..hehehe...

**MQ masih berpikir panjang bila nak beranak...

~ahni~ said...

Anak lelaki pun boleh dilatih jugak untuk buat kerja2 rumah. Yang pentingnya budak tu rajin ke tidak aje...

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...