05 February, 2007

KUBUR

Selepas solat subuh pagi tadi, pB terfikir..

katakanlah pB ni pendek umurnya dan meninggal sekarang,
dimanakah pB akan di kebumikan....??

Hmmm......

1) Di Puchong...
- at least yang ni anak anak dekat kalau datang menziarahi kubur pB...tapi kalau raya mereka
mesti balik Kelantan kan...???

2) Di Perkuburan Banggol PCB...
- itu tanah perkuburan kaum kerabat pB sebelah ayah...

3) Di Perkuburan Padang Bongor..
- itu tanah perkuburan kaum kerabat pB sebelah tok ma....

Hmmmm......

Nak kena tinggalkan wasiat kalau macam nie... baru lah orang yang pB tinggal tak pening kepala...


Entahler kenapa pB melalut petang petang gini....

16 comments:

cikdinz said...

baguslah bila kita ingat perkara tentang kematian. ia sunat di dalam islam..
setidak-tidak nye ia menimbulkan keinsafan di dalam diri kita...

zino said...

bila kita ingat akan mati.. kita akan segera muhasabah diri.. bekalan yg kita sediakan sudah ke mencukupi..

yg sebaiknya di mana kita meninggal di situ kita di kebumikan.. tak perlu menyusahkan yg tinggal utk menguruskan jauh2.. lagi pun urusan tersebut perlu di segerakan..

maklang said...

memang kena ingat mati ni supaya sentiasa insaf....

~ahni~ said...

kita kena jugak buat persiapan selain dari ibadah untuk kemudian hari, macam pembahagian harta ke, duit simpanan ke... itu penting tu sebab nanti orang yang tinggal tu yang susah...

Anonymous said...

ingat kematian akan membuatkan kita takut untuk melakukan perkara-perkara yang mungkar dan terkutuk disisi allah. setiap saat kita ingat kematian akan buat kita takut untuk melakukan perkara yang di murkai allah. dengan itu kita digalakkan untuk setiap ingat tentang kematian kita.

Anonymous said...

ingat kematian akan membuatkan kita takut untuk melakukan perkara-perkara yang mungkar dan terkutuk disisi allah. setiap saat kita ingat kematian akan buat kita takut untuk melakukan perkara yang di murkai allah. dengan itu kita digalakkan untuk setiap ingat tentang kematian kita.

Kaklong said...

salam,

kak..doalah sentiasa jika kita meninggal, minta Allah mudahkan segala urusan pengebumian kita...

Alex Lacey said...
This comment has been removed by the author.
Alex Lacey said...

hendaknya mati kita dlm husnul khatimah...bukannya su'ul khatimah...amiin...

lama tak baca cerita PB weh...makin lawa dah rumoh nih...nok keno tukar jugok la rumoh k.we tuh :D

Alex Lacey said...

hendaknya mati kita dlm husnul khatimah...bukannya su'ul khatimah...amiin...

lama tak baca cerita PB weh...makin lawa dah rumoh nih...nok keno tukar jugok la rumoh k.we tuh :D

Alex Lacey said...

hendaknya mati kita dlm husnul khatimah...bukannya su'ul khatimah...amiin...

lama tak baca cerita PB weh...makin lawa dah rumoh nih...nok keno tukar jugok la rumoh k.we tuh :D

ad said...

ingat mati adalah baik untuk kita agar tidak melakukan perkara yang di murkai allah.

Itik Putih said...

Mengingatkan kematian akan mendekatkan kita dengan Allah swt dan menghindarkan kita daripada membuat kemungkaran insyaallah...

PB said...

CIKDINZ
Masalahnya sedarnyer sebentar aja...

ZINO
Betul kata Bro tu, kena dipercepatkan semoga jenazah tidak terseksa...

MAK LAMG
Hari hari ingat, tapi, dosanya bertambah juga...masyaallah..

AHNI
A ah...supaya yang ditinggalkan tidak bergaduh antara satu sama lain..

ANON
Bila tiba ajal, tidak akan terlewat walaupun sesaat...

Kak Long
Itulah yang paling penting kan...biarlah segala urusan dipermudahkan dan tiada berlaku perkara yang mengaibkan...na u zu billah...

KAK WAN
Amin...sama samalah kita berdoa nyer...
Lawa...mana lawa dengan tuan rumah,,,kah kah kah, perase la pulok...

AD
Thx sebab singgah blog pB...rasanya first timer ni...Ingat memang ingat tapi untuk menghidarkan diri itulah dugaan yang paling berat..bukan mudah...

ITIK PUTIH
Nice nick name lah...so cute...
Insyaallah, sama samalah kita berdoa agar kematian kita itu adalah satu rahmat...

cikdinz said...

bukan nye nak kita kena ingat mati tuh 24 jam sehari walaupun sebenarnye kita buleh mati bila0bila masa.....
tapi sekadar ingat dan mengingatkan orang lain yg penting...

cikdinz said...
This comment has been removed by the author.

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...