24 July, 2007

BUOH TANGAE

Kalau sebelah sebelah bandar bandar kecik atau kampung kampung, tradisi membawa 'buah tangan' tiap kali berkunjung ke rumah sedara atau rumah kawan kawan masih ada.

Kalau kat bandar bandar besar seperti Kay El , JB dan bandar bandar yang sewaktu dengannya, pB rasa dah jarang yang mengamalkan.

Begitu juga kalau kita ke kenduri kawin.
Kena pulak kalau, tuan umah itu 'tidok ngelae'.
'Tidok nge'lae ni maknanya tuan umah tak collect duit di hujung jamuan tu'.
Kak OO n Kak Wear betul deh kalu saloh.
Jadi, kita sebagai tetamu ini akan bawak lah susu , buah timun cina , tidak pun sekilo dua gula.
Biasa nyer gitulah.

Cerita ni yang sebenarnya dah lama dah berlaku.

Salah seorang kawan ofis ajak pB satu family kerumah nya di Klang.
Katanya ' ado buat makan sikit sikit '
Tidak diberitahulah pulak, apa tujuan makan makan tu.
Memandangkan yang mengajak pB ni pun orang satu kapal , jadiknya pB pun sebelum berangkat tu , bungkuslah tiga tin susu manis tu.

Bila sampai kat umah , masuk jumpa isteri tuan rumah.
pB pun bagilah 'buah tangan' tu.
Then , jamu selera.
Dah kenyang , salam salam terus pulang.

Pada hari yang berikutnya, pB didatangi oleh kawan ofis nie.

"Anok Abe Pendi tanyo, susu tu nok wak gapo?'

"Bakpo pulok anok abe Pendi tu tanyo gitu?"

"Mok dio (orang umah abe Pendi tu lah) bui susu tu kor dio"

"Larrr..... susu tu pB bui untuk tuae / puae ghumoh. Buoh tangae. Khe kito orghe klate kalu gie ghumoh orghe hok jamu ni kito bowok buoh tangae"
"Tok khe , abe Pendi tok tahu tu..."

"Hi hi ... abe Pendi tok ingat lahhhh.... Kejut anok abe Pendi , bukok bukok susu tigo tin"

Rupa rupa , majlis tu adalah majlis kesyukuran sempena anak perempuan dia dapat buat diploma kejururawatan di Pulau Pinang.

Hmmm......
Susah jugak kalau orang lama tak ingat tradisi .....

Pagi pagi dah mengantuk.
Mana tak mengantuknya lepas meeting tadi ,
ada jamuan makan.
Menu pagi ni nasi lemak lauk telur goreng dan serawa durian (pulut n roti).
Full tank.

Hmm...
Tadi bos besar MR K tu datang.
Ada sessi soal jawab.
Menyampah tul, otomatik semua staff OK.
Sebelum ni, macam macam yang mereka tak puas hati.
Tapi bila dah ada MR K depan mata, tak nak mereka tunjuk perangai.
Nyampah
Nyampah
Nyampah

pB suker bos baru nie..
pB suker sangat sangat.
Tegas tapi bertempat.
Semua soalan ada jawaban nyer.
Dan jawapan yang dia beri memang logik dan memang ada asasnya.

Dah lah cerita pasal kerja nie.
Nak cerita pasal lain pulak.

Dan Abe Djin , jangae pulok dok kato tak dok
idea nok komeng.

15 comments:

zabs said...

Salam pB,
Sekarang ni semua dah 3 in 1, 4 in 1 dan 5 in 1. Susu tin dah kurang diminati kot?

happyirfa said...

tulah..ado kak sebeloh buat make2.fa bawaklah gula sekilo nok gi umah dia.yelah tokke bawak mulut jah kot.cik abe tanya 'nak buat apa bawak gula tu?kan dia ajak makan jer".aduih..penat nak terangkan.

tokse ko join esok?

pB said...

ABE JENAL
Salam ...

Hi hi...
itu cerita tiga tahun lepas. Masa tu tak banyak lagi 3 in 1 .

Nasib baik pB tak bawak 3 kilo gula..
Kalau idak , lagi pening budak tu

pB said...

IRFA
Budayo kito tok samo dengae budayo sini.

Kalu sini, tak dok gulo, krepok supek pun, mesti ado spare dhumoh.
Buat buoh tangae..

Esok..??
Hmm.. Payoh nok royak tu.
Ingat nok jupo Luna pagi pagi, tapi Minnie kato ado plan doh ...

Mak Su said...

kah kah kah, tak biasa ler tu.

♥fizzy♥ said...

Fizzy teringat ado saeng laki tuh, kalu maghi jale dumoh gak meme ingak sokmo nok bowok bendo..
Pah tu nga oghe tuo meme panda ambik hati..

Lah-lah fly gi Jepun, balik² nga paka rantai nya, rambut dye nya..
Cakap pun ala² kureng ajarrrrr sikit gitu..
Culture shock sungguh~

OndeOnde said...

betul doh tu...kalu kad tu tulis majlis kesyukuran kito bawok lah hadih, kalu tulis kenduri kawen, bawok la duit..tapi buoh tangae ni memae molek kito bawok walau gi rumoh sapo2 skali pong!

aloh! sedak tu serawa durian cicoh roti!

McBudu said...

Tak tau pulak susu tin boleh buat buah tangan , kalau bawa buah-buahan tu selalu lah. (Sebab tin susu tu bukan dari jenis buah)

pB said...

MAK SU
pB pulak yang naik segan masa dia tanyer tu ...

FIZZY
Yakyor ko mok budok tu.
Anok hok molek molek ju'ghuh terus jadi tok molek ..

Mitok jauh lar anok anok kito jadi lagu tu..
Kalu nok culture shock, tak payoh g lua negri...
Maghi kay el pun belum uboh karektor orghe ...

pB said...

KAK OO
Lagu tu kor baca kad kawin ..
Hi hi, ni baghu tahu...

pB tok rajing masok srawo nie. Skalo makae duyae dengae satae metoh tu ...

ABE MC B
Itu lah keunikkan orang kelantan ...

Pa'chik said...

kih lagu nih la wak pen'nuh susu nga gulo drum'moh.. tapi lon'nih susu mahal piBI, tau dok, sekak dari bule limo hari tu, dekat 4-5 kali doh rego susu naik...

cm said...

cm tok bawok doh susu tin hok sokmonyo bawok krepok takpo orghe luar suko krepok kelate... stakat ni ingat lagi la nok bawok mugo kalu gi dumoh orghe tu... hok ke depea tu tok tahu la kot doh modeng...he..he.. tapi anok bongsu tu kalu beli cekelat hok comei as buah tange sokmo tok lepah dia tok ser bui.. malu jugok wei.

ADIEJIN said...

Abae Jin bawok budu jah sedozen. Tapi boh dalae kotok, pahtu balut ngae kertas bungo bungo..orae hok sambut hadioh tu happy pasal berat kotok tuh..dio ingat ko abae bui barae letrik.

♥fizzy♥ said...

Betul kak pB.. actually saeng tu maso buat persediaan kat UM dah berubah peranga..
Hok tu kes culture shock tok ajeng belaja skali nga oghe tino..
Dari skoloh rendoh sapa menengoh skoloh jate sajo..
Hahahahahaha..

Pasal baco kad kahwin tu, meme gitu kak pB..
Fizzy tahu lamo doh..
Nok suko jugok maso mulo² tahu.. kiranya ada 'maksud tersirat' jugok dok dale kad kawen tuh..
Hehehehehehe..

pB said...

PO'CHIK
Yo kor, susu naik doh rego..??

Nok keno g kelih kat pasarayo nie ..

Beli banyok banyok , sipae stok.

CM
Skalo kalu kito gi ghumoh orghe hok anok kecik, kito beli lah coklat atau se'kuk.

Krepok, tak dok stok nie.
Napok gayo nok keno kiring kor Fizzy.
Suruh dio poh dengae bah transnasional ....

Buleh Fizzy ...??

ABE DJIN
Tok abih abih dengae budu Abe Djin sorghe nie...

Ni nok tanyo ....

Di klate tu , abe Djin ado kilae budu kor??

Kak Farah makae kor budu??

FIZZY
Kalu Kay El, tok perasae pulok kad kawen tu lagi mano.
Ado tersirat jugok kor atau tidok...??

Minggu depae , jirae depae ghumoh bekwoh anok jatae. Dio panggil, tapi tok ingat bui kad..
So...kak pB bowok perut jah lah ..

kah kah kah ..

zoling kalu buleh jirae supo kak pB nie ...

he he he

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...