23 July, 2007

ISNA (ISNIN)

Wahai Abe Adie Djin ku..
Adik pB bangun doh ...
Tapi , beso sokmo doh, kalu haghi isna gak,
Sibuk lar sikit ...

Nok kechek (sembang) dengae Irfa pun tok dhe lagi.
Smeta lagi kak pB call Irfa ..
Irfa , jangae pulok ngaju (merajuk) dengae kak pB pulok

Hari sabtu lepah, Tok Ayoh teringin nok makae nasi tomato.
Jenuh masuk fotopages kak lieza.
Carik resepi.
ALhamdulillah, nasi masok molek.
Lauk pun ok.
Sekor ayae , smeta jah habih (kejab jer habis) .
Malae tu , makae nasik putih.

Hari ahad pulok, lepah makae makae dhumoh sepupu kat Shah Alae ni,
pB n d gro'bok , g shopping kat The Store.
Habis la jugok seribu bath beli baju t shirt anok anok daro tu.
Hok payoh tu , bilo charik sluar mek kechik tu.
Tra sor , tok muak (cuba satu, tak muat) .
Tra duo, pinggae longgar (try dua, pinggang longgar) .
Nasib baik angin dio molek, buleh tubek masuk fitting room.
Kalau tidok, mitok maaf lar dio nok tra tra.

Hok kechik ni pung panda dok milih baju n sluar.
Nok beli hok dio kenae, jah.
T shirt pun nok hok tangae panjae.
Seksi dio kato , kalu hok pendek pendek napok ti'ok tu.
Harap harap sapa ko besar lah , demo ni , bab bab paka baju ni reti hok
mano seksi , hok mano ok.

Balik petae tu, Si Arifah sibuk dok suruh buak biskut koko crunch.
Siae (kesian) .. banyok haghi dok sio dok ngidae nok buak sekut (biskut) tu.
So, petae tu, supo nok rayo.
Dok bau se'kut.
Buleh lar mama tra microwave tu ...

Hujae tok bereti.
Kain berlambok dok sakut (sangkut) luar.
Kasut skoloh pun lembap.
Nasib baik, si aBah ado dryer hok dio dok guno bilo nok buat jumper tu.
Kering jugok lah kasut tu.

Hi hi..sorry deh kalu ado hok tok brapo nok laju baco N3 pB haghi nie.
Maghi angin nok tulih kok baso ibun'der.

Jom tengok gambar kat bawah nie...









Tengoklah ...
Rajin tak anak dara pB nie..??
Sekarang kerja menggosok baju sekolah bukan lagi kerja pB ...
Untung ada anak anak dara yang dah besar nie.
Ringan sikit kerja mama ...

Ok...jab lagi nak g cari makan..
Ingat nak puasa, tapi tak bangun makan sook.
So...
Tak puasa lah hari nie...

24 comments:

umeboshi said...

kak pb...sedap nye nasi tomato!!

lega la kan, ada anak2 yg dah besar dan bleh ringankan beban kita. syukur sungguh tu!!hehe..

happyirfa said...

kakpb..
nok poso jugak takdi.niat doh,sahur pun doh.tp kena 'kosek' semale..jd lewat bgn solat subuh..
tak jdlah nok poso.

kasutVincci said...

kv tok pehe gapo makae sook tu. Bolakih makae sahor kut? Yo ko dok? Hehe

OndeOnde said...

aloh la jjughuh anok daro Da..anok daro kak OO tok leh lagi ni nok ggosok baju..

senyum jah baju irfa keno kosek ;-)

p/s: bukae nok ke mekoh tu, ado lah hajat kak OO nga che abae sikit tu..jadi gak buleh doh la syukur alhamdulillah..nok ghoyak pong malu tempat public ggini raso segae takut oghe kato nok nnyohor pulok.

OndeOnde said...

silap typo error bukae "baju" tapi "baco" pening sikit..hari ni baru nok poso rejab.

Alex Lacey said...

k.we nok ssuko hok abe Jin tu....ssungguh ttaro tu tuh hehehe....

beh sungguh ado anok daro besa2 nih...tapi k.we aja jugok anok teruno k.we ggosok baju tuh...hihihi...demo suko jugok kade2 sebak nok mmain setereka....

Mak Su said...

mak su pun mcm tu, last last sahur pukul 8.30am

pB said...

UME
Ayah kak pB tiba tiba teringin nak makan nasi tomato berlaukkan daging masak dalca dan ayam merah. Pertama kali masak, nasib baik lah menjadi ...

IRFA
Aikss... soho kul brapo?
Keno kosek kul brapo?

Musykil nie...

KV
Makae sok tu makae sahor. Orghe Utaro kato gitu ...

pB said...

KAK OO
Kak OO, bukok skoloh baru ni , hok pB aja demo tu gosok. Tok che'kak lar, kalu haghi ahak gak, dekat dengae 12 la nok keno gosok.

Loni , senae lar sikit.
Tapi , keno peringat sokmo. Kalu tidok, harus paka baju tok gosok g skoloh ..

Syukur sebab gapo hok kak OO n Che Juan , buleh ...

Hmmm....

apa itu
apa itu
apa itu ...??

KAK WEAR
Dio pagi haghi lagi doh tingga komeng dalae n3 pB hok ngelah.
Tu pB jawab lagu tu , tu ..

Dio g umoh kak wear pun awa ..

Main maing jugok, rusing adok jugok.
Takot nyor tok ingat tutup suih ...

Hangus ado doh (duo lar)

MAK SU
Tak per .
Insyaallah Khamis ni kita puasa . ok...

13may said...

hehhe....saya paling meluat gosok baju...tension betoi!

hahha

*fizzy* said...

Lamo Ma tok buak nasi tomato..
Huhuhuhuh..
Lapar pulok tibo²..

Btw, jughuh nyo anok² dara..
Ke selepas 'digodam' baru bertindak tu?
Hehehehehe..

blackpurple said...

Kasut sekolah kalau lembab kan boleh keringkan dalam microwave... he he he...

[sarkas diraja London depan Bravo's tu dah nak mula pb..he he he]

umi ameer said...

pB oi,
anak kita lelaki, 10 taun pun baru je pandai gosok baju sendiri!
bila tengok gamba anak awak, rasa terharu plak, sebab pB da boleh handover keje gosok kat dia ek?

pB said...

13 MAY
Tapi ada yang suker sangat kerja gosok menggosok nie..

pB pun sama macan 13 May.
Kalau pilih kain nak buat baju, keutamaan diberi kepada kain yang tak perlu digosok dan boleh masuk mesin basuh...

FIZZY
Ju'rhuh tiko ju'rhuh.
Tiko ahok dok ju'rhuh tu, sakit dado mama ...

Dio lar hok keno pagi tu ...

BP
Tak terfikir la pulak..

Ye ker?

Ada sarkas??

UMMI
Handover yang mana mereka daya nak buat.

Jemur kain,sediakan meja bila nak makan , basuh pinggan sendiri.

Yang berat berat tu, tak lah lagi ..

Mungkin empat lima tahun lagi, pB dah boleh makan apa yang anak pB masak ...

itik putih said...

Alhamdulillah...sejuk hati ibubapa bila anak2 dah bolih menolong kerja2 dapur dan menguruskan keperluan sendiri...Hemmm..:-((

ADIEJIN said...

sajo hak malah komen awal awal.. hahaha. serupo sekalo, dok tahu dok komen gapo.

KAMATO said...

Nasib baik anak jantan kecik lagi, kalau tidak boleh booking buat menantu he he

pB said...

ITIK PUTIH
Kena dipaksa , kalau tidak, nanti mereka naik toncang.
Bila dah besar, susah pulak nan minta tolong.

Tangan rosak kena sabunlah ..
Nanti tangan sakit lah ..

ABE ADIE
Bakpo pulok nie..??
Idea ilek ker??

BRO K
Anak jantan tu umor berapa ..?
Nuying kan ada ...
he he he

cm said...

kelih anok daro pb dok tulung gosok baju raso tringak anok daro dumoh... bibik dok wak belako lagu mano nih... cm dok rusing jugak nge hubby lagu mano anok daro kito besar nanti...lo ni takpo la baru 9 tahun keno koho2 train takut malu mak ayah jah.

zino said...

rajin nya anak dara tu... kalau kamato tak boleh nak buat menantu.. zino boleh tu hehe

Mummy Rizq said...

nak makae nasi tomato, beli jo laa... hee.. hee..rajin anak dara pB tu!

AZWA said...

wow...sodap dengar citer pasal nasi tomato tu...gambor takdok ker?

untung la dapat anak dara yg rjn nak membantu PB ek...cam azwa semalam abiskan iron baju2 asben dan anak2 sebab azwa berkursus lagik kat Bangi till 24 july nie...nak harapkan bebudak tu, nak jugak dia tolong tapi risau plak kang terbakr pulak baju2 dorang hehehehe

pB said...

CHE MA
Tak po , koho koho train.
Mulo mula gosok sapu tangae kor.
Bia dio panda guno stareko.

Srupo jugok basuh pinggae. At least pinggae hok dio guno tu, dio keno basuh.

Don't worry my prennnnnngggg

BRO Z
Hi hi ...
Buleh ....

M.R
Ayah teringin nak makan.
So, pB masak ler...
Bila lagi nak cuba masak nasi nasi yang pelik pelik nie

AZWA
Baju hasben, dia gosok sendiri.
pB paling tak gemor menggosok yang sebenarnya.
Sebab tu anak anak terpaksarela ...

Zareda said...

PB
zar pun paling malas mengiron baju. Kalau iron depan TV ok.. sebakul pun ok lagi. Tapi sekarang baju zar pun kengkadang hubby tolong gosokkan.. hhuhuhuh

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...