01 August, 2007

BURUNG

Salam ....

Antara perbualan yang sempat pB ingat semasa berada di dalam satu kenderaan dengan anak anak dara pB ....

(suasana pB masih lagi dok bagi pesanan supaya final exam tahun ni, mereka cuba sedaya upaya untuk tingkat prestasi .... )

Tiba tiba , entah macam mana, perbualan terpesong , dan Nurin berkata kata ..

'Aah , macam Tok Ma nak g mekah hari tu, Tok Ma dan Mama nangis banyak banyak'

'Eh, ye ker Tok ma dan Mama nangi'

'A ah ... Tok Ayah tak nangis sebab Tok Ayah laki laki'

Aqilah pulak masuk celah ....

'Kenapa Tok Ayah balik Mekah dulu, Tok Ayah potong rambut?'

'Yelah, sunat '

'Bukan ke orang balik Mekah , potong burung , bukannya rambut'

'Hah..!! Potong burung... Burung mana?'

'Burung yang sama tempat macam kat ladybi*d tu ..'

Kah kah kah ....

Nasib baik, tak terpesong stereng yang pB pegang masa tu ...

Adoi lar... ajaran mana pulak lar si Aqilah dapat nie ....

Ha ha ha haaaaaaaa.............


*************************************************

Tentang duit untuk Cameron Highlands, pB dapat tahu ada beberapa kawan Aqilah yang buat kutipan untuk Aqilah dan seorang lagi yang kehilangan duit semalam.

Petang tadi , Aqilah buat keputusan untuk TIDAK mengikuti rombongan tersebut.

Tapi, si Afiqah, berkeras untuk join the group ....

Dan pB juga dapat tahu, bahawa kawan Aqilah yang kehilangan duit itu telah disebat oleh ayahnya dengan tali pinggang...

Merutun hati pB bila dapat tahu..
Zalim sungguh si ayah itu ...
Jenis tak berhati perut...
Anak sebesar itu disebat ....
Kehilangan itu bukannya kesilapan anak kecil tersebut.

pB minta duit bahagian Aqilah itu, diserahkan kepada kanak kanak yang malang itu ......

Moga kawan kawan Aqilah berjaya mengumpul duit yang secukupnya untuk mengantikan duit tersebut..

Dan buat si tangan panjang itu, pB doakan agar suatu hari, si budak itu akan mendapat hidayah ...

pssttt... pertanyaan untuk cikgu cikgi diluar ., kalau si tangan panjang tertangkap, apa tindakan yang setimpal yang harus dikenakan kepada si tangan panjang itu .....

*******************************

Dan ini pula , adalah lirik lagu yang berkumandang di blog pB ini..

Moga abe Djin , boleh ikut nyanyi sama sama ....

RIMAS - THE FABULOUS CATZ

Nananananana..
Lari lari lari
aku lari tinggalkan semua ini
Untuk mencari-cari
cari ketenangan diri
Pergi pergi pergi
engkau pergi dari hidupku ini
Ku tak mahu mahu
engkau hadir dalam diri ini
Keluhan hatiku tak siapa yang tahu
Ku simpan semua sebak didada
Biarpun ku yang terluka
Pernahkah kau mengerti
caraku memujukmu
Pernahkah kau hargai
caraku mencintaimu
Lafasan kata dari bibir
Adakah ia dari hati
Mungkin kau tak fahami maksud yang tesembunyi
Titisan airmata dari pipi ke bumi
Pernahkah kau peduli betapa sedih diriku ini

Mengapa aku yang terluka
Aku yang merana
Aku yang menahan sisa baki cinta ini
Engkau yang meminta
Aku yang sengsara
Rimas rimas Aku rimas

Tinggalkan seorang kecundang
Istana jiwaku goyang
Roboh dan tumbang
Sawanku lantang
Tidak berpantang
Letupnya siang siang
Bukannya alang kepalang
Datangnya perang
Dan bawaku ke jurang
Pulanglah sayang
Janji ku tatang
Ku hapuskan dalang
Dalangnya sayang
Sayangnya hilang
Hilanglah garang
Garangku terbang melayang
Terbongkangku terbang kau terhoyong-hayang
Tak pandang belakang
Terkankang gilaku tak diundang
Ku rapuh semua tak bertiang
Janjiku kini kan bertulang

Lari lari aku
lari tinggalkan
Tuk mencari
Untuk mencari ketenangan
Aku pergi tinggalkan
Tinggalkan kau sendiri
Ku pergi..kini ku pergi
Tinggalkan mu sendiri




31 comments:

OndeOnde said...

hok aloh, zolimnyo sebat anok nga tali pinggae!

ADIEJIN said...

Hok alohhh..tok dae kat ku nombor satu. Onde ni...

Tak zalim actually. Itulah ibubapa sekarang. Budak budak tak boleh harap di ajar ngan kiter bercakap jer..Lambat masuk otak and tak dengar kata.

Bila kena sebat, dia akan ingat sampai mati. Duit hilang=rotan, Air tumpah=cubit, pecahkan pinggan=pulas telinga. Jadi tak ler penat mulut kita. Sekali cakap dia dah dengar. Jeling jer dia dah faham.

Inilah budaya didik zaman moden yang kononya guna Psychology. Tapi bila budak tu tak dengar cakap and degil, kita tension.

Parents saya dulu tak payah cakap. Kerling jer kami dah masuk bilik bukak buku baca.

Sekarang ni, si ibu jerit sikit jer kat anak dia, masyarakat dah keji, cakap mak tak sayang anak. Sebab tu kita tengok berkeliaran bebudak panjat itu ini kat Giant. Berguling guling jerit minta toys, meronta ronta celah orang ramai. And parents are proud of that. Kononya kalau anak macam tuh, cerdik..

Hmmm.. Jin Style Lama kot.

*fizzy* said...

soale utk saya ke tu?
hehehehehehe..
panggil mok ayoh dio..
pahtu suruh ganti.

ok dok gitu?

errr..tgh kursus nih..
>:)

*fizzy* said...

soale utk saya ke tu?
hehehehehehe..
panggil mok ayoh dio..
pahtu suruh ganti.

ok dok gitu?

errr..tgh kursus nih..
>:)

cm said...

kalu duit keno curi disebat rasanyo tak patut... smale abah cm telefon duit dia hilae RM600 melayang..abih lagu mano nok sebat jugok ke.. polis pencen pon buleh keno curi duit inikan pulak budak sekolah..agaknya si ayah masa tu tengah hangin satu badan kut... cepat je tangan berjalan, tapi org tua royak kalu sekali tangan dah ajar pukul lepas ni akan pukul lagi... mcm pukul isteri jugak sekali pukul mesti akan pukul lagi... tangan lelaki ni bisa so jgn biasa2kan.

abih dua beradik tu jadi ko dok gi cameron tuh.. byk pengajaran dari insiden nih...pahni kalau ado keno bayar ko gapo pagi hari lagi cikgu patut kutip duit2 dulu... budok2 buke reti sgt jago duit melebihi rm10.

pB said...

KAK OO
Siae kor budok tu.
Budok puae pulok tu.
Aqilah royak , budok tu sokmo jugoklah keno sebat tali pinggae tu ...

Caro kito dengae caro mok ayoh dio laing ...

ABE DJIN
Betul kato Abe Djin. Budok budok ni keno ajar. Kalu tok maghoh, takut demo tu tok tahu hok mano saloh , hok mano betul..

Tapi, kalau saloh tu kecik, tok khe lar sapa keno sebat. Budok puae pulok tu ...

Mok ayoh dulu tegas n penuh dengae disiplin. Degil staro mano pun, kalu dgr sora ayoh, kecut perut doh.

Budok loni..tok tahu nok katolar. Mungkin sebab pengaruh luar banyok sangat.
Hok dalae ghumoh ni, kito dhe lah nok ambik tahu, tapi kalu hok luar pado ghumoh, tu payoh sikit.

Mujolar anok pB bukae jenis guling guling...
Mama kato, tok leh ...
Memae tok leh larrr ...

pB paling kuat pukul anok, dengae nyakut baju ...

pB said...

FIZZY
A ah lar , soalae untuk Cikgu FZ ler ...

Lagu tu jah kor??

Senae sangat ....

CHE MA
Mitok maap, bukae ayoh dio, tapi mok dio..

Aqilah kato , budok tu sokmo jugok lar keno pukul lagu tu ...

Sapa hati deh dio buak lagu tu ko anok dio sdiri ...

Ayoh pB rajing hilae 9 RIBU
Dia tinggal duit tu bowoh krusi dalae kreto, litah jalae , g beli air soya , smeta jah..
Balik smula, tengok tengok pitih tu hilae doh ...

Si hok no 2 tu tok sir g doh.
Hok sulong tu pulok , hok dok berio nok g ....

Tok tahularrrr
Pening doh pB dok pikir ....

zareda said...

PB
Alamak zar setuju ler dengan adiejin. Merotan/menyebat anak sebenarnya bukan zalim. Sometimes memang patut kena pun. Zar pun merotan anak jugak depends on the kesalahan ler. Sebenarnya merotan anak pun ada adabnya.
1.Rotan dengan kayu rotan, bukan hanger ke kayu ranting ke dan jangan pukul ngan tangan kita (penampar) atau kaki kita.(penendang)
2. Rotan sekali jer untuk mengajar bukan menzalimi anak
3. rotan di kaki dan jangan dibahagian tubuh lain especially muka. Ni pesan abah zar ler. Dia cukup pantang kalau tengok kitaorang pukul anak ngan hanger.

ADIEJIN said...

nannnananannannaaaa...lari lari lari...pergi pergi pergi..nannan nna nanan nannnanann..

tingallllll akuuuuuuu mu sendiri .. mannannannanannn nnnaa... tuk mencari nnaannannann lari lari lari lari lari lari lari

pB said...

ZAREDA
Tak umah tu bukannyer tak beli rotan. Tapi tiap kali nak guna, mesti tak der..
Hilang...
Missing ...

Tak tahu lar, kot kot budak budak tu sorokkan ..

Nak guna rotan , boleh.
Cara pukul pulak , kat tapak kaki.
Itu pB dapat masa pergi dgr ceramah Dato' Fadillah Kamsan ...

Mak budak tu pukul kat belakang ...
Tentu sakit sangat2 tu ....

ABE DJIN
Nyanyi sakae tu ...

Mummy Rizq said...

aduss.. baca entry PB, tengok dua tiga ari ni asyik kena leter jer bebudak tu yer! hee.. hee.. kengkadang derang ni memang menguji keimanan kita. bawak banyak banyak bersabar ok!

OndeOnde said...

abe djin, loning nok didik anok keno banyok guno psikologi..rotae tu buleh lagi tapi ado caro dio, macae rotae kat tapak tangan tak boleh sebab banyak nerve kat situ, boys nak rotan kat bontot tak digalakkan sebab dia mudah jadi lemah..kan Nabi ajar kalau nak rotan pun kena kat betis ke kat mana ke? sorry dah lupa tapi tak boleh lebih drpd paras tu lah..

ambo anok2 tok pernoh lagi anok nok toys guling2..syukur la hok tu..

Ordinary Superhero said...

Setuju dengan Jinn caro lamo. Belasah je budak2 ni....(cakap je lebih, hehe he). Selalunya jeling pun dah cukup. Kalau bab ngada2 nak toys kat shopping complex tu, tinggal kan aje. Selalu cakap kat anak, kalau nak nangis, nanti baba tinggalkan kat sini, baba bawak balik anak orang lain....

Alex Lacey said...

astaghfirullah...pukol atah belake? benok anok tu ket gi...tu la susoh kalu maroh ni, setae sedak dok nnyakak...masuk atu doh tu...

hmmmm....duit jadi tuae ko kito hok tuae duit? Kalu maroh sapa gitumo tuh, mace perajo duit jah tu...meme 65 ringgit tu besar (nok2 ko k.we hok sengkek nih hehehe) tapi sapa budok buleh sakit dok keno jugok....anok kae amanah, keno jago bbetul...niat maroh ko rotae ko sbb nok ngajar...tu ya keno ikut hok Nabi kito royat....rotae tepak tertentu sahajo....
banyok la pulok celoteh k.we nih....

ADIEJIN said...

Sambung sikit lagi ah..

Kiter tak nak anak anak kiter cakap ckaap kat belakang..

Alaa.. mak kiter tuh..bukan dia buat apa pun. habis kuat berleter macam mak enon. Buat sakit telinga jer..Kiter wat pekak jer..

Amcam ?

Nannannnann lari lari lari nanananna

tak dok kerja ler pualk hari nih.. semua bereh.

pB said...

MR
Bukan sehari dua ni jer.
Tapi hari hari ....
ha ha ha ...

KAK OO
Lonny jago anok tok supo mulo.
Kerling pun takut doh.
Lonni , tepik nok tubek anok tekok, pun buleh wak tok tahu jah.

Budok budok loni manjoooo...
Saloh mok ayoh kor tu??

Hi hi..
Anok pB pun mukolah tak dok hok jenih guling guling..
Buak lar lagu tu, pB tinggal situ baghu tahu

pB said...

O.S.H
Wah , garang nyer OSH nier...

Sanggup kor OSH nok tingga anok situ, pah tu toka dengae anok orghe lain...???

Jawab pleaseeeee

KAK WEAR
Tok tahu la staro mano sgo'ty nyor crito tu.. Budok budok hok broyak..

Tapi , tok patut deh pukul anok gitu mor lalu..

Duit ..
Jadi rajo ..

sebab tu rama orghe curi, ngopok, nyamung , bunuh semuonyor keh pitih ...

pB suko kalu kak wear komeng panjae panjae ...

ABE DJIN
pB tok say lar anok anok pB kato lagu tu ...

Ado saing arifah royak ke dio

'ayah pukul , tak sakitttt pung '

ador laaarrrr

baguih lar abe Djin haghi nie.
semua krijo bereh ...

btw ni dok umoh kor dok ja'bak ..??

ADIEJIN said...

nan annnnanananan nanan pergi pergi pergi iniiii... yayyy..

keluhan hati nan na ana a

Best siuut lagu nih.... na na na an an a na

Dok jjabak lah.. nok hujae doh nih.. pashni kelik. nnanok nasik ah malam nih.. jamu bini makae.

ADIEJIN said...

Jadi rapper menatae haku hari nih.. Budok pB punya pasal.

AZWA said...

Kalau si tangan panjang dapat ditangkap hah, tu memang patut kena sebat tu sebab mendatangkan kesusahan kepada orang lain.

blackpurple said...

Potong burung? :D

Itu dah kira mendera. Tak gitu?

Owh..Peminat Cat Farish ekk?

:D

achik said...

alahai kesiannya sampai kena pukul camtu.. ayah dia tgh stress kot masa tu.. kdg2 nak bgtau pasal benda2 camtu kena ikut keadaan.. kalau time penat2 blk keje bgtau mmg saja carik nahas la tuh.. isk..
x buleh komen byk2.. xde anak lg.. huhu..

oh2 kelakar la pasal potong burung tuh.. mana la dia dpt ajaran tuh?? hehe ;p

pB said...

ABE DJIN
Rappers tak per, jangae RAPPER sudoh lah..

pB suko lagu ni sebab tok brapo derah musik dio..

slow motion ...

AZWA
Kdg kdg keadaan keluarga yang buat budak jadi liar..

Kesian kalau itu yang menyebabkan dia bertindak menjadi tangan panjang...

Azwa, apa no contact awak???

B.P
Akhirnya , ada jugak yang komeng tentang burung itu ...

kak pB minat lagu ni jer.
Lagu yang 'Papa Jahat' tu pB tak suker ....

ACHIK
Bila masuk bab duit, orang sabar , boleh hilang sabar ..

kalau masuk bab perempuan cantik, pak haji pun boleh hilang kopiah ..

Ajaran tu, entahlar mana dia dapat.
Bahana tak der laki laki dalam turutan adik beradik agaknyer..

adakah itu satu tanda pada kak pB???

Arena said...

Kena sebat dengan tali pinggang.

hmm be budak rasanya kena tangankan jugak sesekali.. tapi pada2 lah kot..

minnie said...

Salam Kak Pb..
Wah macam tu rupanya kisah si Aqilah... Kesian dia..

Kes budak kat sekolah panjang tangan bukan kes baru kat sekolah mesti ada je sorang yang buat perangai... Masa saya kat sokolah dulu pun, pernah sekali saya dituduh mencuri, malangnya tiada bukti. Saya sedih sangat sebab yang menuduh saya tu kawan sendiri, dan dia plak bukan cakap terang-terang, dia g jumpa cikgu masa bukan waktu sekolah. Akhirnya tertangkap, dia yang mencuri dalam kelas selama ni...

Kes ayah hukum anak dengan talipinggang tu memang tak masuk akal lansung. Apa la si anak tu tau.. Ayah plak sakit hati sebab duit tu hilang, nak lepaskan geram p belasah anak, tak patut sungguh...

13may said...

ishhh...kesiannya kat budak tuh...

Pa'chik said...

leidiberd??

mujo tok kato sare burung... kekekeke....

happyirfa said...

padelah sejuk semace jah kat opis hari ni.rupanya huje lebat kat luar sbb kak pb nyanyi..jange maroh deh..

tp siye ko budok hok kena sebat tu.tak patut sungguh ayah dia.
tp mgkin dia bukan org senang.jd ayah dia sedihlah duit hile

McBudu said...

Ni buat seram nak gi Mekah ni

~ahni~ said...

Dulu arwah bapa mertua saya selalu dok backing anak2 bila saya dok marah deme tapi dalam pada itu pun dia sempat berpesan pada saya, katanya anak2 kalau buat salah kena jugak pukul sebagai pengajaran. Contohnya rotan dekat kaki ke...

Pada saya, paling penting nak kena ingat ialah pukul sebagai PENGAJARAN dan bukan pukul sebab kita tengah MARAH.

Mak Su said...

kalu 6 x pi Mekah? abih ler burung.... tp sian ek kawan si cilik tu? tega si ayah bantai anak dia mcm tu, skit skit udah ler nak beri peringatan.... bak kata Dr Fadzilah Kamsah, ngan anak2 nak ajar kena repeat 73x.... mmg gitu... almaklum ler mak su ni mcm pb, anak dara 4 org.

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...