09 October, 2007

ANAK SEDARA

pB ada anak sedara.
Anak sedara pB tiga orang.
Tiga orang semuanya lelaki.
Tengah naik umor , kata orang tuo tuo ........

Yang sulong tahun depan darjah satu.
Cerdik budak ini.
Bukak mata jer , terus cari buku.
Rajin membaca dan mengira.

Yang no dua, umor 6 tahun.
Ada mole di bibir.
Putih melepak.
Tapi manja , kededek.
Pantang pB tegur, mesti dah mula nak 'jebek jebek'

Yang no 3 ni lagi best.
Hero antara hero.
Baru berumor 2 tahun.
Kita namakan dia 'F'

Yang no 3 ni lain dari yang lain.
Hobi nyer gigit .
Bila angin gigitnya datang, tak kira orang yang dia kenal ,
atau orang dia tak kenal,
semuanya dia akan 'kekoh'.

Dulu , Nurin cukup takut bila 'F' dtg rumah.
Lari bercelabok , sembunyi dalam bilik tokma.

Semua benda dia gigit.
Sampaikan tudung tupperware pun koyak , bahana gigitannya.

Sejak dua minggu ni, 'F' ada di rumah pB.
Bibik nya udah pulang kampung, mau raya.

Kalau tak ada abang abangnya, perangai 'F' , alhamdulillah.
Tak adalah nak gigit gigit, gaduh gaduh nie.
Main main sama sama Nurin.
Minum susu pun nak sama Nurin.
Mandi pun sama sama.

Nak dibuat cerita semalam , pB jemputlah mereka berbuka dirumah.

Datang jer , si abang abang , rumah pB jadi riuh rendah.
Macam ada kanak kanak seramai 10 orang , rasanya.

Kusyen entah kemana.
Lari sana
Lari sini...

pB diam jer lah , sebab pB dah macam dah boleh terima perangai mereka bertiga nie.

Yang tak syok tu, bila si 'F' ni panjat tangga ,
dan ........

dikoyaknyer border wall paper ..........

alahai.....dah lah nak raya...

hari tu , pernah dah sekali dia tarik , tapi , di tempat yang boleh disorok sorok dengan langsir.

Tapi , kali ni....
orang masuk rumah je, mesti boleh nampak .......

Sabar jer lah .....

Adik pB ni pulak , jenis tak marah anak ...
Kalau nasihat , 'alaaa budak budak , apa mereka tahuuuu'

Bila mereka balik, aBear dah nampak macam tak puas hati.
Yelah kan ....

Mana ada masa lagi nak , cat dinding tu...
Habis habis, pun , kena cuba gam semula tempat yang koyak tu .....

Alahai ......
Ni yang buat pB rasa pB tak berapa nak anak lelaki nie...
Aktif nyer lain macam ler ....
Tak pasti sama ada pB ada tahap kesabaran untuk menghadapi 'kenakalan' anak anak lelaki.

Pagi tadi , aBear dah bilang ,
benda benda yang rosak yang rumah tu disebabkan oleh anak sedara pB nie

Pasu 3 biji termasuk sebuah pasu dari Serawak.
Perhiasan tembaga yang patah dua , diketuk ketuk oleh F.
PS2 yang rosak akibat dipijak pijak oelh F
Dan akhir sekali , dinding yang sekarang 'ronggak-ronggak' .

29 comments:

McBudu said...

Anak-anak lelaki memang nakal, tapi mak bapaknya kenalah kawal terutamanya bila bertandang ke rumah orang....

Alex Lacey said...

Umo 2 tahung meme time dio nok bbuah, ore kato...anok k.we hok ppue umo 2 tahung tu pun buleh kkiro buah dio...mmanjat no. 1....

Sabek tu k.we malah sikit nok jjale rumoh ore kalu anok kecik2 lagi, even rumoh sedaro maro sekali pung...sebab ado ore buleh pehe, ado ore tok leh...macae k.we, k.we pehe doh, kalu budok kecik gak, musti ado bendo lah dio nok mmaing nyo...kalu ado bendo hok kito sayae, susuk cepak2...ore hok tok pehe gak, susoh la...hehehe...

baru 3 orae jah ko anok sedaro PB?

kakLuna said...

saya kalo bebudak mcm tu...sy cubitkan je kak PB..hehehe


kak PB...kad raya dh sampai dh...terima kasih tak terhingga...comelnya...buleh kenal seisi keluarga kak PB :)

pB said...

ABE McB
Takut ler nak ada anak lelaki nie...


KAK WEAR
Dhumoh tu lonni, rasonyor sumo baghe hok mudoh pecoh , pB sipae doh. Tok dalae bilik krijo aBear.

3 orghe tu hok lik pB.
Kalu lik aBear ado .... 6

Mak Su said...

ada hikmahnya yang Tuhan bagi

McBudu said...

Macamlah boleh pilih2 nak anak apa.. :-)

itik putih said...

IP jarang sekali anak2 sedara datang rumah tapi bila dia datang...bukan satu famili tapi 2/3 famili skali and yang lebih dasyat skali semuanya hero2 blake, umur peringkat tengah aktif and explore race type. Bukan tkt bawah je dia nak explore, tkt atas pun mereka naik utk bermain2 smpai syira berkata ehh...nakal and lasak nya budak2 ni...Memang havoc satu rumah kalau mereka datang tapi sebab sekali-sekala mereka datang so buat2 tak nampak aje lah... biasalah budak2, waktu kita dulu bolih main diluar tapi skrang nak main diluar takut kena langar ke atau lebih menakutkan kalau kena kidnap so biarkan mereka dengan keceriaan namunpun begitu kita sebagai parents kena pantau kenakalan mereka dan aksi mereka supaya tidak keterlaluan bila berada di rumah orang...

tee said...

selamat menyambut aidilfitri buat PB sekeluarga..

bagi tee, anok2 ni, dok kira la tino ko, jatae ko, kalu namo budok2 memae lasak. cuma kita as parents keno la control. kalu tee, cubit jer.. hehehe... bukae la sampai ko tahap mendera...

kalu nak belajar kalendar cina tu, lepah patae kita berdating la... nanti bule tee explain.. tapi outcomenye, kuasa Allah swt jua...

:)

Pa'chik said...

penak kalu keno nga budok buwah... neh... keno pulok ayoh jenih tengok sajo gak.. hahha.... rasa no wi nyob'bek jah... kekekeke...

pB said...

MAK SU
Itulah yang sebaik baiknya difikirin.

ABE McB
Hi hi hi ...

ITIK PUTIH
Kalau ada laman yang luas, kan seronok...

Budak budak boleh berlari , main main tanpa kacar brg brg di dalam rumah

pendita said...

anok jate keno hero weh..huhuu.. ambo bekeng skit dengan anok buoh... tapi tadok la sapa naik tange....selamat hari rayo kak pb.. stop meta blog weh...

pB said...

TEE
Wojib kito date lagi lepah Tee patae ...

Selamat Hari Rayo...

kiring salae kor Ma , deh

PO'CHIK
Nok maroh maroh pung , anok sdaro ..

Payoh weh ...

pB said...

PENDITA
Tok sapa hati nok maroh .
Kalu maroh lebih lebih , takut adik n bini dio , sero hati ....

Selamat Hari Rayo ...

Indera Kencana said...

Petua bila anak bergaul terutama anak kita bergaduh dengan anak saudara atau anak orang lain...
-Marah anak kita tu dulu.

Tapi dalam keadaan Kak pB ni susah sikit. Patut ayahnya kena jagalah. Dan Kak pB dan Abe kena sabar banyak-banyak...

Mungkin Kak pB boleh nasihatkan adik Kak pB.. tapi tu pun problem gak kan? Takut dia kecik ati lak..

Entahlah!!

pB said...

INDERA
Marah anak kita dulu...??
Kalau bukan salah anak kita, takkan lah nak marah jugak.
Nanti hilang keyakinan diri dia ...

Harap harap bila mereka besar, berubah ler perangai nyer..

achik said...

ada certain budak mmg hyperaktif sesgt.. tambah2 geram kalau jenis tak makan saman.. huhu..

saya ada 12 org anak buah.. 6 org hero.. asal datang je mmg kapal pecah rumah.. tp seb baik diorg 'takut' saya dan mak bapak masing2 tak kisah pun anak diorg kena marah.. ;p

cm said...

adik cm anok dia 4 semua hero... tapi adik cm ni suara dia pun boleh tahan 'kontrol' anak2 dia yg aktif tu.. cm dengar suara adik cm pun ngeri. lucu bila ingat maso anok2 cm kecik dulu, hubby kalau gi rumoh orghe kalu dio kelih rumoh tu byk perhiasan.. dio duk luar biar anok2 dok buah luar selamat sikit. adik pb memang tok tegur langsung ke anok2 dia..

Nezjoe said...

hahaha
joe ada 4 orang adik
so imagine la kak dulu ghano

hok no 3 paling buah!
paling degil
mcm si F tu
dia pernah ngikut ma nok gi KB
Ma dgn keta
dia kejar dari belakang
dekat 3 kilo dia kejar
hok susah - joe jugak
anak sulung!
haih!

tapi....
lonih..dia yg paling geliga
paling cemerlang
hehe

minnie said...

sian kak pb.. sabar yea.... Selamat Hari Raya & Maaf Zahir Batin....

Purpleheart said...

Aduhai, sabar ajelah yea.. tapi dalam hati Allah aje yang tahu kan.. kadang2 budak2 pun kena tegur juga, dengan cara yang berhemah.. mesti kak pb serba salah kan.

AZWA said...

PB,

Anak2 azwa pulak terbalik...yang lelaki masa kecik2 dulu, nakal juga tapi bila pi rumah orang senyap ajer. Tapi yang anak dara nie, dinding rumah cam mural pulak dah...abis dicontengnya. Peh tu tak padan ngan pompuannya tu...panjat sana panjat sini. Nasib baik pi rumah orang dorang malu2 kucing skett, lagipun kalau anak2 Azwa cuba2 buat nakal kat rumah orang diam2 Azwa cubit kaki dia hehehehe...

zareda said...

PB
anak anak ni kena didikler dari kecik. pergi rumah orang kita kena monitor jangan usik itu ini. memang sekarang zar tengok orang muda muda didik anak lain macam sikitler.. main psikologi bagai.. pas tu bila pi umah orang, masuk dapur, bukak peti ais, naik tingkat atas.. buat macam rumah sendiri ler plak.. sabo ajelah.. hehehe.

OndeOnde said...

MasyaAllah, siae lah kalu keno ggitu, kalu kak OO panah jugok hati..bagi pendapat kak OO hok ado soghe jah anok jate ni, anak2 ni boleh di didik dengan budi bahasa walau "sebuas" mana sekali pun, semua atas didikan kita..kak OO ado jugok anok sedagho hok buah lagu tu tapi tok sapa wak khenak baghe oghe, dio buah sakit sedighi..

Yang main peranan parents tu..kalu anok tu di ajar supaya bertertib, tertib lah dio, kalu nakal sikit2 tu normal lagi lah, biasalah budok2 tapi kalu doh sapa wak khenak baghe2 dumoh oghe tu, kalu anok kak OO memang kena cubit la jawab dia! *bekeng dih kak OO*

p/s: anak2 time kecik jer kalu nok cubit ko, nok maroh ko, kalu dae besar kito maroh pong tok jjadi begapo satu doh! B

Soba la banyok2 Da.

cikdinz said...

bukan nak suruh mak bapak dia dera anak, tapi kontrol sket. displin kat rumah orang kena jaga.....

kot harta sendiri yg jahanam takpe, ini harta orang.....

pB said...

ACHIK
Sekali Achik sergah , mesti semua senyap..
Garangnyer Achik nie...

Hi hi hi

Mak ayah depa tak kesah, tak per.

CHE MA
Kakok gerun kor adik.
Canggih tul sora adik Che Ma nie ...

Baguih lar hubby Che Ma.
Dia fahae ....

JOE
Tu lar.
Kak pB pun doa doa lar bia bilo F tu besa , jadik orghe hok juruh ...

Buwah maso kecik sudoh lar ...

JOE , abe hok baik..
Sebab tu Ma tepong sokmo

pB said...

AZWA
pB dengan anak anak pun , kalau kat umah orang , pB garang sikit.
Kalau tak dengar kata, ada lah yang dpt sakit ...
Hi hi hi ...

Baiknya anak teruna Azwa ...
Bagus betul dia ...

pB said...

ZAREDA
Hah ...
adik pB guna cara saikologi la tu.
Tak leh marah marah.
Cakap kena elok elok.
Terang apa salah apa betul.
Pukul pukul tak boleh ....

Last last , jadik lar macam nie...

Budak muda lain cara didikan nya dengan kita yang dah berumur nie

KAK OO
Bab krenak baghe orghe tu , tok leh nok kato gapo gapo doh.

Itu ghumoh pB.
Ghumoh adik bradik lain, lain pulok crito .
Ado skali , patoh spek sepupu dio , dio g tu'ie

pB pun kadae kadae chubik jugok , kalu anok anok daro tu tok brapo nok denga kato.

pB said...

CIK DINZ
Kalu barang rumah dia, macam macam yang dah rosak.

Kalu mainan tu , kejab jer elok.

Nak buat macam mana....

Tapi pB respect Umi n Ayah dia, sebab sabor benor benor

Anonymous said...

saya didik anak pakai saikologi. tak pernah pukul2 atau herdik diorang. Alhamdulillah semua mendengar kata - tahu beradap samada di rumah orang atau di rumah sendiri. semua ini bergantung kepada didikan mak bapak juga. Kalau dipukul bagai nak rak - tapi panduan tak ada - sama juga jadinya. begitu juga kalau terlampau berlembut tapi tidak mendidik nilai-nilai kesopanan, hancur juga akhirnya.

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...