16 June, 2008

358


Kita hanya mampu merancang ,
tetapi
Allah yang akan tentukan
sama ada rancangan kita akan
menjadi
realiti
atau pun
angan angan
mahupun
sekadar mimpi

Bila mana kita membaca keluhan seseorang
kita akan berpesan
kepada mereka itu

"bersabar lah"
"tabahkan hati"
"be strong"
"do not give up"
"kuatkan semangat"
"Allah sentiasa bersama orang orang yang sabar"
"Allah akan menguji hambaNya mengikut kemampuan hambaNya itu"


Tetapi ...


kiranya apa yang diuji itu menambahkan
akan bebanan dan dosa diri .....

mengapa Allah terus menguji ........

18 comments:

lottery numbers said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Neeza Shahril said...

kak pb okay ke? macam problem besar ni..
betul la tu.. senang aje kita cakap bersabar lah.. tapi, diri yang menerima, mungkin dah tak larat nak sabar..
Ja doakan kak pb akan segera okay.. Insyaallah..
banyakkan rehat ye kak...

KV said...

bakpo pulok ni?

oren said...

sebab ujian jugak nak hapuskan dosa2 kita..

awat sedih2 nih??????

kadok said...

nape ekk?aritu ok je..

Anonymous said...

"Tuhan menguji takkan berhenti..."

kata Tok Ti dalam Cahaya Cintanya, dan eloklah kita yakin dengan itu.

Tuhan kalau nak uji kebahagiaan kita sekejap aje...

cm

kakLuna said...

arini pun sy dpt satu berita yg x best....sy pun xtau sampai bila sy nk menerima berita 'anda gagal' 'anda tidak berjaya' 'maaf!maklumat anda tidak ada di sini'

ntah lah...dh jenuh...proses menghadapi, menunggu dan menerima keputusan yg negatif2 dh jadi kebiasaan hidup...

org yg melihat mmg mudah memujuk tanda simpati...tp kita yg teruji amat berat memikirkan btapa jauh kita sudah melangkah...namun akhirnya kecundang jua...

NBK466 said...

Berat gamaknya N3 nie....

mama ranggie said...

nape ni?lainmcm je bunyinye!

Zareda said...

PB
Allah tu Maha pengasih, diuji dengan ujian yang akan menambahkan dosa.. bermakna Dia suruh kita selalu dekat denganNya.. mohon ampun dan sentiasa bertaubat..

Memang betul berat mata memandang berat lagi bahu memikul tapi semua manusia ada ujian memasing.. kita saling mengingati dan saling tegur menegur..

Alex Lacey said...

Allah terus menguji supaya hambanya menjadi makin tabah dan bertambah iman....semakin dekat kepadaNya dan bergantung harap hanya padaNya dan tidak pada yg lain....

walaupun perit ujian ditanggung, tapi bila melepasinya hasilnya akan menjadi sangat manisss...

CIKGU PANJI said...

mata yg memandang tak sama dgn bahu yg memikul.bila terkena diri sendiri, barulah kita tahu langit tinggi rendah. walau apa pun, setiap ujian Allah menjanjikan pahala kpd insan yang sabar dan tabah. juga pastinya ada hikmah yg kadangkala kita tidak pernah terfikir. InsyaAllah akan ada manisnya...

BasH said...

aloloh..kenapa kakpb...entry neh macam bersedih ja...jangan lak sedih2 ya...tak bagus untuk kesihatan...kena selalu tenangkan diri ya..insyaallah apa saja yang berlaku akan bertambah baik.

Abang Long said...

lagi banyak ujian dari Nya, lagi banyak nikmat tersembunyi yang kita akan dapat ...

maklang said...

maklang pun sedang diuji...

Moga2 kita sama2 tabah ye...

Ada masa orang sini free, kalau mau berbicara...

Jaga diri baik2 ye...

ANAK JIN said...

guano gak 'mecok ni dik wei..acu tarik nafas pahtu dongak ke langit. Cari ketenangan dalam gundah. Sebab dalam Gundah ada Insaf, Dalam insaf ada Iman, Dalam Iman ada ketenangan.

pB said...

UNTUK SEMUA
Terima kasih byk byk atas kata nasihat dan kata semangat itu.

Sangat sangat pB hargai.

Anda semua telah membuat pB merasakan yang pB ada kawan kawan yang sayang dan ambil berat pada pB.


Terima Kasih.
Wa sayang lu semua !!!!!!

Anonymous said...

In life you can have what you want but you may not have all you wanted so there are things that you can have and things that you can't have so it is obvious that sometimes we must admit it's not the right time to have it but who knows you might get it sooner or later so to fulfill our dreams and needs let us both pray and may Allah swt granted our wish, insyaallah...-IP-

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...