19 June, 2009

606







Do you all still remember the story that i told u all few days ago ?? The story whether shud i apply or not for the kenaikan pangkat kat syarikat nie??

Yes , thanx to all the komen yang memberangsang , i applied the post. I filled the form and already submitted it to my boss , n my small HR already passed the form to HR Selangor.

Before sending the form , my boss kenalah bagi kata kata sokongan pada kita orang punya application , kan. N today , by mistake pB baca all the kata sokongan termasuklah apa yang dia tulis pada borang pB.


ayat dalam invertert koma tu , adalah ayat sokongan dari boss.

CANDIDATE A
- Same age dengan pB. Being working in this section lebih awal dari pB. Kira otai lah dalam segala segi hal. If there are jobs that cannot be settle by other person , YES , this Candidate can handle it.

- "Beryakinan tinggi. Mampu memimpin. Sangat sangat layak untuk mendapat jawatan ini. Direkomen sertamerta dinaikkan pangkat "


CANDIDATE B
- One year younger than pB. Tapi , seniority lagi lama dari pB. Being transfer from KL to Shah Alam. Always come late to d office , n , sumetimes when the r jobs that had being given to him , there's always excuses.

- "Di sokong"


CANDIDATE C
- Female. Another 2 years akan pencen. Memang otai lah. Dah jadi partner pB since pB masuk ke bahagian ni lagi.

-" Mempunyai pengetahuan yang tinggi didalam bidang kerja. Layak dinaikan pangkat"


CANDIDATE D
- Also lebih muda dari pB. Baru lepas dapat diploma. Also a hard working boy. Selalunya tak pernah nak beri alasan , kalau pB bagi kerja. But sumtimes tu ada jugak anginnya.

-"Komited dalam kerja. Layak dinaikkan pangkat"


CANDIDATE E (pB)
- Being working with this section since 97. Jarang jarang buat kerja luar. But, never failed to do the job whenever the boss bagi kerja. Kemahiran kerja luar tak banyak mana pun , tapi never buat kesilapan atau melawan bos.

- "Disokong"


Untuk jawatan yang pB apply tu , ada 3 calon. Calon A , B dan juga E. Untuk calon C dan D , mereka berdua applying for another post.

Yang buat pB sedih tu , bila tengok apa yang boss pB tulis pada borang pB. Dia hanya tulis 'Disokong'. Yang buat pB terfikir , Adakah pB ni bukan pekerja yang baik , pekerja yang boleh diharap sehingga diletak ratingnya sama seperti pekerja yang selalu datang lewat , selalu ada alasan apabila lewat menyerahkan tugas. Adakah semua kerja kerja pB ni tidak mendapat penghargaan dari pihak boss.

pB tahulah yang pB ni tak setaraf dengan calon A tu , tapi tak kan lah serendah itu penilaian mereka pada pB ...

I am so sadd.....

pB akui yang pengetahuan pB dalam bidang kerja luar adalah sangat sangat sedikit jika dibanding kan dengan mereka mereka yang selau berhadapan dengan masalah pelanggan. Adakah pB tidak pernah berusaha untuk belajar?? pB pernah ikut tapi tak lama mana pun. Sempat belajar yang basic basic sahaja. Tenaga pB lebih diperlukan didalam pejabat. Untuk melakukan 5S , ISO dan kerja kerja kordinasi.

Entah lah .....
I am so frustrated rite now.

Dah hilang semangat nak pergi interview kalau dipanggil. Memang betul orang kata reseki itu di tangan ALLAH tapi , apabila mengetahui apa tanggapan bos pada pB , pB betul betul rasa sedih.

Nak pergi kerja hari isnin ni pun , dah berbelah bagi dah .....

22 comments:

Zaki said...

penilaian Allah lebih bernilai daripada penilaian manusia.....kerja dengan ikhlas, insyaalah kalau ada rezeki mesti dapat jawatan tu.

cikgu panji said...

kalau dah rezeki kita, takkan kemana.

cikgu jue said...

setuju ngan zaki, kalu kerja kita ikhlas... apa pun yg kita buat n dapat semuanya dgn redha Allah...so hati n jiwa pun senang... wlaupun tak naik pangkat. lgpun bukan hak yg mutlak bos pB nak nilai pB... semua ni mesti ada hikmahnya... so jgn sedih2 no... cheer up!

aNIe said...

PB...jgn cepat kecewa...jgn putus asa...itu semua dah lumrah dan asam garam bekerja...

Kalau tak tahun ini lain kali mungkin...tapi teruskan usaha...jgn bersedih ye...

Akak pun setuju dengan kata2 zaki tu...penilaian ALLAH lebih bernilai dari penilaian manusia...

Bapak said...

Salam,

Allah tahu apa yang terbaik buat kita. Jika sudah ditentukan Nya itu rezeki kita, tak apa siapa boleh menghalangnya....

Bapak faham bagaimana perasaan apabila tenaga usaha kita memajukan syarikat selama ni seakan2 tak dihargai oleh org2 lebih tinggi pangkatnya daripada kita...

be positive, kerja itu ibadah. yang penting, selesaikan tugas kita; bersikap adil terhadap amanah itu.

Jika kenaikan pangkat itu hak pB, tiada siapa boleh menafikannya dengan izin Allah. insyaallah...

zareda said...

PB

Rezeki ditangan Allah.. kita harus berusaha, doa dan tawakal. Politik pejabat ada dimana mana. Zar sendiri keciciran kenaikan pangkat.. sedangkan junior dah naik dulu dan kerek giler. Ditarik nama dari persidangan international.. dan macam macam lagi politik pejabat.

Positif. Itu jer kekuatan zar so PB don be sad.. cheer up.. adalah hikmahnya tu.

aza ni said...

pB, kalau rezeki tu rak kemana.

Yunus Badawi said...

Saya faham perasaan pB sbb saya juga pernah mengalaminya. huhuhu

Neeza Shahril said...

Banyokkae berdo'o kakok..
Insya Allah, kalu rezeki menjadi milikmu, tetap akan menjadi rezeki jugok..
Allah buwi, bukae ma'nusio...

cm said...

komen tu hanya sebahagian kecil..
Boss pun bukan tahu semua hal pekerja dibawahnya...dan sy pasti interviewer pun amat jelas tentang itu...
Jangan give up pB!

Sally said...

like u said..it is a mistake for u to read the comment..kan confidential tu..but anyway..bila dah tahu ade jugek positifnya..bole jd kan sbg challenge!! go for it..pergi interview nnt blasah betul2..adat manusia tak bole lari dari being bias..favouritism ada di mana2..keep your head high!!yakin boleh!!

zino said...

seperti ulasan kawan kawan..jangan berputus asa zino pun pernah mengalamni perkara yg sama.. akhirnya zino tak ambil kisah tentang pangkat ke apa ke...buat kerja sebaimana di amanahkan.. secara jujur dan ikhlas.. tak mengharap apa balasan..

Allah maha kaya.. bila itu rezeki kita ia akan datang tanpa di sangka.. bersyukur dengan apa yg kita ada..

Luna said...

setuju dgn komen yg lain2..

sbnrnya matlamat naik pangkat x penting, yg penting akak terus buat yg terbaik dan niat kerja kerana Allah taala...

kalo dapat, ia satu bonus :)

Anonymous said...

pB jangan cepat putus asa...rezeki tu semuanya ditentukan oleh allah yang maha kaya maha penyayang pada mahluk yang diciptanya dan yang sentiasa ikhlas memohan dari yang menciptanya...kita harus berusaha...jangan pandang jangan dengar apa yg bos tulis tu..Kita sepatutnya terima apa yang dah allah tuliskan untuk kita bukan nya dari apa yang bos tuliskan..

HR panggil untuk interview pB pergi..dan ada yang akan membantu pB jangan segan bertanya..pB cuba lah bertanya dan belajar dengan CANDIDATE A tu apa yang tak tahu ,apa yang tak pasti... saya pasti dan yakin dia pasti akan membantu pB...yang selebihnya adalah datang dari keyakinan diri pB sendiri dan pB kena yakin dengan diri pB jangan terlalu fikir apa yang bos pB tuliskan..

Hari isnin ni datang kejer dengan penuh keyakinan...lupakan apa yang bos tulis tu jangan ingat jangan kenang..

Akhir sekali saya akan mendoakan dari allah maha pencipta segenap alam agar pB dapat menduduki jawatan pB minta tu."pB memang layak".

Berusahalah....amin.

"B6Tmerah"

achik said...

huhuhu.. insya-Allah kalau ada rezeki, dapat gak.. chaiyok!!!

KV said...

saya faham. Mmg rasa down giler. Sama kalo tgk markah penilaian tahunan.
Moga akak tabah dan mampu melupakan perkara ini dgn segera.
Bincang dgn abear. Mungkin boleh tenangkan fikiran slps meluah perasaan.

maklang said...

InsyaAllah ...maklang doakan pB berjaya...

jangna mudah putus asa..

Mother of Two said...

kalau itu dah rezeki puan PB alhamdullilah...
semoga termakbul:)

Ummi said...

cuba aje PB, kalau ada rezeki tak kemana :)

jangan rasa rendah diri atau sebaliknya

PB sudah berusaha, berserah dan bertawakal kepada Allah sahaja untuk memakbulkan doa PB itu :)

Eliss said...

pB saya doakan semoga pB dapat laa post yang diidam2 tu..Insya Allah :)

WRA said...

cuba dulu PB...belum cuba belum tahu...mana la tahu kot2 masa interview tu PB lagi menyerlah dari candidates hok duo tuh...do your best!!

hazmi mat zain said...

Perkara terbaik yg Allah tetapkan untuk kita adalah seperti yang kita jadi hari ini. Bersyukurlah kerana PB dapat tahu penilaian boss ke atas PB. Sekurang kurangnya u tahu dimana kedudukan u di mata dia. Kerja seperti biasa, berdoalah semoga Allah memberi ruang kepada dia utk bertindak adil dan saksama. Pasti u akan menang. Doa adalah penawar.

Hmmm

Entry lepas perasae nok post kat fesbuk , tok leh sebab fren waktu pejabat kul 830 pagi. kul 900 tok masuk lagi pakat dok lepok kat bo...