18 August, 2009

454

Pagi pertama kat umah.

Bangun bangun jer , solat subuhgajah terus ajak aBear ke Pasar Kubang Pasu. Pasar ni kira pasar yang wajib pB pergi kalau balik ke KB. Perjalanan dari rumah aBear ke Kubang Pasu ni ambil masa kira kira 20 minit. Jauh ker ?? Tak kira , makanan punya pasal , jauh pun pB sanggup.







Ini lah Pasar Kubang Pasu.
Berhampiran dengan Masjid Negeri.

pB suka ke Pasar Kubae Pasu ni , sebab kat situ ada satu gerai yang menjual pelbagai jenis kuih muih. Sedap dan murah. Dan kat gerai itu lah , ada kuih kegemaran anak anak pB dan pB sendiri.


Yang putih tu , pB tak tau nama apa.
May be ada yang boleh tolong .....


Yang bulat bulat kaler hijau , pink dan putih tu namanya KUIH KOSU.
Kat sana kuih kosu ni , kita makan dengan kelapa.




Pulut Lepo / Pulut Panggang.
Isinya serunding daging.
Bukan nya kelapa kering.
Seringgit untuk 3 biji.


Yang berbentuk kon tu
ialah
NASI TUMPANG (nasi tu'pae)





Kek Apam



Tepung Pelita

Pulut Bakar

Pulut Pagi

Seri Muka dan Siro' Labu


Ini lah pulut DAKAK ... Kuih tradisional kegemaran pB.

Kalau nasib baik , dapatlah beli pulut dakak ni. Kalau tidak , kena beli kuih lain jelah.
Sebab , kuih ni memang laris , cepat habis.

Pagi pertama tu , memang pB tak dapat beli pun . So , pB cepat cepat buat tempahan untuk diambil pada esoknya.

Nasi dagang dengan gulai ayam




Ini pula , gerai yang menjual nasi impit.
Nasi impit ni dimakan dengan kuah kacang dan sambal ikan.
Yang special , makcik ni , ada juga menjual satay ayam .
Sebungkus nasi impit dijual dengan harga 'samah' - lime puluh sen.







Kat pasar ni , jugak ada dijual nasi belauk , nasi dagang dan juga nasi kerabu. Untungnya balik klatae bukan musim raya atau musim cuti sekolah , pasar tak penuh dengan pelanggan. Kalau tidak , mau kena beratur 30 ~ 40 minit , semata mata hendak membeli beberapa bungkus nasi belauk dan nasi dagang.
Oklah , kita stop sini dulu... Nanti esok , kita masuk bab apa pB makan waktu tengah hari. Ini baru sarapan pada hari pertama ....

20 comments:

~0~ said...

wah pB....sedap tue...pulut dakak and pulut pagi...my favourite...i miss klate too

pB said...


~0~
Untung orang orang yang tinggal di Kelantan nie ...

Kalau dekat , mau tiap tiap minggu balik ...

Tapi nak buat macam mana , jauhhhhhhh

adanz said...

kuih hok putih tu ambo pangge cuco... oloh la pB ni wat ambo telio jah weh... tu la ore kata uje mah di negeri ore uje batu di negeri sediri... sapa maso negeri sediri jugok hok sedak!

Rohaniah said...

PB, nok kirim nasi tupae huhuhuhu

pB said...


KAK WEAR
Hi hi . Haghi tu pB beli sebu'kuh jah. Tu pung bok'tea' si Arifah nok makae.





ADANZ
Betul tu. Hujae mah negeri orghe , hujae batu negeri sdi'ri.

Kuih tu namo Chu'chor ..
Tenkiu

Bestari said...

Dekat Masjid Negeri ek?
Lain kali ke sana, mesti ckLah cari. Hari tu pergi, tak tau mana nak cari tempat jual makan-makan 'best' yang macam ni....tk

PINATBATE said...

sedapnya!!
suka sgt pulut dakap dengan nasi tupe tu! awal tahun hari tu kami sekeluarga ke Kelantan semata-mata nak makan nasi tupe!!

Chekgu BaniHassim said...

banyoknyo makanae....

Izariza said...

oh oh sungguh tradisional sekali makanan2 ni ... meleleh air liur saya! (apasal petang ni banyak pulak saya baca entry pasal makanan???)

rindu makanan kat kelantan, sungguh! entah bila nak sampai lagi :(

Selamat berpuasa PB :)

DrSam said...

ish...ish...meneleh air liur dipsiko dengan bermacam kuih yang juga menjadi kegemaran saya. Manno kawe nok cari kat Kay El nih?

jamri said...

kitaorang dtg puchong, nak kuih2 ni ye...

aNIe said...

Pb...mesti seronok dpt balik Kelate...dpt melepaskan rindu menjamu selera dengan bermacam kuih muih di sana....makan pun nampak sedap...

maiyah said...

salam.. nasi tupe camne rasa ek!.. dah lama tak gi kelate.. last visit tahun 2004..

manlaksam said...

Kemas molek 'pulut dakak' tuh.

lili11 said...

Pasar Kube Pasu eh! Wokeh .. coti2 skul ni I balik KB. So, Pasar Kube Pasu, here I come ...

oghe said...

banyok jenisnya ... ghaso nak makan semua..

kawe pernah makan nasik dagang.. tapi sesetangah tuh out of my taste le... pasal gulai ayam dio tuh manih sesangat..

anyway nasihat kawe buat semua.. jaga pemakane... sementara masih sihat walafiat ni.. spare kat "dalam" tuh tuh tak dak jual kat kedai..

ambo suko buah tanjung & murtabak rajaaa...........

atty's said...

mcm2 kuih muih bagai..palin besh nasi dagang..ar

sya said...

Kak sya suka sume kuih2 yg ada pulut.. tapi laa ni tak leh makan pulut dah.. sedih.

Kuih Kosu tu kalau kat sini dipanggil kuih lompang.. makan ngan kelapa gak

TokNabe said...

Dok lalu sokmo dekat dgn pasar ni tapi tak rajin singgah. lagi pun kalu gi KB gi lepah tengah hari sokmo.

TokNabe said...

Pulut bakar tu... bertahun doh ambo tak jumpo.Tarliur sakan ambo.. nak buat guano sapo suruh dok negeri ore... :D

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...