16 November, 2009

734

Kalau mengikut hukum ,
anak yang menyebabkan ibu nya kecil hati , di cop 'anak derhaka'.


Kalau mengikut al quran ,
anak yang membiarkan air mata ibunya mengalir , dipanggil 'anak derhaka'.


Tapi ,


bagaimana pula



kalau anak pula yang berkecil hati , disebabkan perbuatan si ibu ......


kalau anak pula yang berendam air mata , kerana tutur kata si ibu .....


Siapa boleh tolong jawab ?????

16 comments:

~0~ said...

saya xtau la kak...kena tanya ustaz la..

xiiinam said...

Bagaimana pun olah si ibu...
Kita sebagai anak...memang sentiasa kena mendoakan...
Andai ibu suka menyakiti...
Andai ibu keras hatinya
Andai ibu tak pandai menghargai..
Doakan saja dia...agar Yang Rahman, Yang Latif dan Yang Karim melembutkan hatinya...

Teringat kata seorang ustaz; "Tak perlu menjadi seperti si Tanggang untuk mendapat gelaran anak derhaka. Tidak mendoakan ibu selama 3 hari berturut-turut saja sudah melayakkan kita untuk digelar 'anak derhaka'"

Siapalah kita tanpa ibu, kan pB...

tasekM said...

dulu masa aku kecik2. sering juga aku pertikaikan. mengapa ibu begini. mengapa ibu begitu. sekarang. bila dah jadi ibu. baru aku faham....

hmmm.... hidup bukanlah semudah yg kita sangka...


.

HappyIrfa said...

em..penah melalui situasi ini.smpi saya penah tanya,ada tak hukum mak yg melukai hati anak?mmg xde pun.
huhu

aNIe said...

Ibu tetap ibu...orang kata macamaner pun sikap ata sifat dia...dia tetap ibu yang melahirkan kita...andai ada perbuatannya yang membuat kita berendam airmata...maka kita sebagai anak hendaklah menasihati dia dengan kata2 yang paling lembut agar dia tau kesilapannya...

naz ilyn said...

salam... siapa pun ibu kita walau apa pun yang dia perbuat terhadap kita, itu adalah antara dia dengan Allah dan kita sebagai anak seharusnya tidak sekelumit tersentuh di hati malahan sekalung doa kita utuskan.

dan seorang ibu tidak ada tiket untuk berlaku tidak adil apa anak... bertolak angsur harus ada kerana anak adalah harta yang tidak ternilai di dunia hingga akhirat.

Pok Li said...

Saya setuju dengan Xiinam. Tapi sebagai satu pesanan. Janganlah tingkah laku kita (ibu atau bapa) akhirnya membuatkan mereka durhaka kepada ibu dan bapanya. Sebagaimana pesan Rasulullah, letak nama terbaik buat anak, cari juga ibu yang terbaik buat anak dan didik mereka dengan cara yang terbaik. Begitu juga siibu carilah bapa yang terbaik untuk si anak. Jangan main sapu aje.

Erna said...

salam pb.pertama kali akak tinggalkan jejak kat sini..baca selalu..n3 kali ni..menarik minat akak..betul kata anie kat atas tu..ibu tetap ibu.macamane pun dia marah dia tetap ibu kita...

dan sebagai ibu pula..bila anak kita pulak buat perangai,atau ada kate2nya yang mengusik perasaan..maklum kan remaja..kita cuba redhakan..tak mau kecil hati dan tak mau mengalirkan kan air ..mata...takut anak kita berdosa..atau jadi anak derhaka..
tak ade ibu yang sanggup anak yang dikandong sembilan bulan dan dibesarkan dengan susah payah menjadi anak derhaka..

Yunus Badawi said...

anggaplah itu satu ujian dari Allah. Kenalah banyak bersabar. Mungkin ibu kita tak terpelajar spt kita tapi sekurang2nya dia telah berjaya mendidik kita sehingga menjadi spt ini.

maiyah said...

ye.. anggap itu ujian dr Allah.. mcmana teruk ibubapa sbg anak akan besar pahala kalo masih tunduk dan taat pd keduanya :)

Rohaniah said...

pendapat k.wear jah ni...
si ibu berhak berkata apa sahaja pada anaknya...walaupun perkataan itu menyebabkan anak itu berkecil hati...

sebenarnya si anak tak perlu ada perasaan itu walaupun mmg terasa, tapi redhakan ajer...kerana kita amat terhutang budi dengan ibu yg mengandung membesarkan dan mendidik menjaga kita...walau bagaimanapun si ibu tadi...tapi kesudian beliau utk mengandungkan kita sahaja pun dah tak terbalas jasanya....

wallahuallam...

kakcikseroja said...

memang selalu terfikirkan hal ini.. tp.. balik2 anak juga yang dicop bersalah.. :(

Ozz said...

Bapa,ibu, abang, kakak,

Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Di sini saya yang jahil ini ingin mendapatkan kata-kata nasihat dari anda semua.

Akhir-akhir ini saya ada konfrantasi dengan ibu saya kerana dia telah mengguriskan hati saya dan adik-beradik lain dengan berkahwin lain tanpa memberitahu kami semua. Beliau bernikah di negara jiran. Hal ini menjadi buah mulut masyarakat.

Sebagai anak yang sulung yang paling rapat dengan mama, saya amat terpukul dengan perbuatannya itu. Secara tak langsung membuatkan saya berjauh hati dan kecewa. Saya tidak pernah meninggikan suara juga meluahkan rasa tidak puashati saya. Saya hanya "terkunci mulut" dan berdiam diri sahaja. Ini kerana saya tidak mahu menjadi emosi dan terlepas cakap kasar.

Saya mengambil pendekatan berdiam sahaja dan tidak lagi menghubungi mama setiap hari seperti dulu. Ini sudah berlangsung sejak beberapa bulan yang lalu dan pada Hari Raya Aidil Fitri yang lepas, saya tidak pulang ke kampung. Tetapi beberapa adik saya pulang. Mereka tidak merasa hairan kenapa saya tidak balik kampung kerana mereka amat faham masalah perasaan saya yang luka dan kecewa atas perbuatan mama. Mereka juga diam, seolah-olah menjadi sesuatu perkara yang tergantung yang hanya terpaksa ditelan oleh semua.
Kami semua tidak pernah bercakap tentang hal ini antara satu sama lain sehingga hari ini. Seolah-olah semua orang "sakit" mau timbulkan hal ini.

Adakah kerana dia mama kami semua, dia berhak berbuat sesukahati tanpa mengira perasaan anak-anak? Adakah beliau sebagai mama mempunyai kuasa "veto" yang mutlak yang tidak dapat dipertikaikan oleh anak-anak nanti akan dicop sebagai menderhaka?

Tolong saya.......

Saya rindu kepada mama. Tetapi hati saya marah, sakit, malu dan kecewa atas peristiwa itu.

Saya masih perlahan-lahan mengubati hati saya dan cuba untuk menerima kenyataan yang pedih ini. Saya masih perlukan masa. Tapi sampai bila?

Mama tahu saya marah dan beliau juga tidak menghubungi saya juga sehingga ke hari ini.

Adakah sebagai anak, saya tiada hak? Adakah kerana "syurga itu di bawah telapak kaki ibu", saya harus terima ini semua dan redha?

Walaupun kisah Nabi Ibrahim yang ibu-bapanya kafir, maka Allah masih meminta beliau menghormati kedua ibu bapanya dan saya harus juga seperti itu?

Saya menghormati mama dan saya berdiam kerana saya tidak mahu mengguriskan hatinya. Berdiam sahaja adalah alasan saya tidak mahu menderhaka. Sampai bila? Bila nak selesai?

Saya rindukan hubungan seperti dulu. Saya tidak menghalang mama dari mencari kebahagian dalam hidup yang mana dia berhak. Tetapi dengan tindakan "kahwin lari" ini, adakah ini patut? Mama takut saya akan menghalang?

Iya! Saya akan menghalang kerana lelaki tersebut 10 tahun lebih muda, Kaki nombor ekor, tidak bekerja, tidak sembahyang dan menumpang hidup di rumah arwah bapa kami.

Kami merasakan dia hanya mencari peluang kesenangan di atas seorang janda dengan kata-kata manis dan pendamping semata-mata kerana "survival" hidupnya yang tak menentu sebelum ini. Mama saya adalah sebagai "pohon berteduh" untuk dia yang tiada apa-apa.

Saya kecewa dengan tindakan mama yang membelakangkan kami semua kerana termakan pujuk rayu lelaki "b*bi durjana" itu. Adakah saya terpaksa rela atas keputusan itu kerana ianya adalah semata-mata kehendak mama?

Tolong saya, nasihati saya saudara-saudari....

Terima kasih.

p/s: Maafkan saya. Saya menulis dengan perasaan bercampur-campur dan keliru.

e.l.i.s.s.m.i.e said...

aduhai...susah jugak nak jwab ni..

kakLuna said...

org ckp, yg tua x mesti betul yg muda x mesti salah.

kalo ibu bapa laksanakan tgjwb nya terutama 1) memberi nama yg baik 2) memberikan didikan agama 3) mengahwinkan jika sudah sampai jodoh yg sesuai, insyaAllah anak tak akan derhaka.

tp kalo hal bkenaan mengenai khidupan kita sdiri, yg elok beralah ialah anak2. beralah x mesti kalah. yg memohon maaf terlebih dahulu, dia lah yg paling mulia.

um. masyitah said...

salam pB;
Dalam Islam, institusi keluarga memang sangat indah. Posisi ibu,ayah dan anak diatur dengan begitu cantik sekali.Indahnya Islam,anak-anak perlu hormati ibu,dibayangkan dalam hadith Rasululluah SAW 3 kali ganda dari bapa.Indahnya Islam jua,isteri perlu hormati dan taat pada suaminya selagi tak bertentangan dengan Allah dan RasulNya,kerna syurga wanita ada pada suaminya.

Seorang lelaki telah datang menemui Khalifah Umar al-Khattab r.a. mengadukan hal kederhakaan anaknya. Tentang maksud bapa yang derhaka ini ada ceritanya dalam sejarah Islam iaitu pada zaman khalifah Umar Al Khattab r.a.

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...