24 September, 2006

HARI PERTAMA DI RAMADHAN 2006

Hari ini hari pertama berpuasa.
Pasar pasar basah kelihatan penuh dengan pembeli.
Begitu juga dengan pasaraya , mini market yang berdekatan dengan rumah PB.

Semalam sebelum tidur, PB kuncikan handphone jam 430 pagi.
Dan pagi ini, bila PB terjaga PB lihat Abe sedang membelek belek kalendar.
Bila dilihat pada jam dinding, arghhh...... dah pukul 5 pagi.
Handphone tak berbunyi....
(rupa rupanya handphone Motorola ni jenis tidur jugak kalau ianya tidak diONkan).
Bergegas turun, Tok Ma sedang mengoreng ikan dan ayam.
Nasib baik...
Bising jugak lah Tok Ma, tapi macam biasa PB buat donno jer.
Kejutkan anak anak dara pun , ok aja.
Tak de yang protes walaupun masa makan tu, mata semuanya layu dan senyap jer sambil menelan nasi.

Menu untuk berbuka pada hari pertama ialah gulai ketam bersama ikan selar kuning goreng.
Minuman pula air sirap merah bubuh bledo hitam/cincau dan sagu besar.
Ringkas aja.

Mahal tu ketam . Sekilo rm14.90.
Bagaimana dengan harga lauk mentah di tempat kawan kawan semua??

Teringin nak buat puding jagung.
Bukan apa , teringat tentang entry yang kak onde onde buat beberapa minggu lepas dalam blognya.
Cuba jugalah surf internet sambil mencari blog Kak OO tapi sayang tak jumpa.
Last last PB guna resepi yang PB dapat dalam alam maya ini.

PB sebenarnya bukan jenis yang pandai buat buat kuih muih ni.
Kalau org tua tua kata " tak der seni".
Kalau nak makan, beli lagi senang.
Falsafah PB lah...

So , memandangkan angin rajin ni melanda puan umah no 33 ni, jadiknya hari ini dalam sejarah PB membuat Puding Jagung ala ala simple dan ringkas.
Cuma guna susu cair, tepung kastad, gula dan jagung didalam tin.

Mula mula ok je, bila semua bahan dimasak di atas api. Kacau punya kacau , pelik lah pulak, kenapa adunan tak nak keras keras..

Tok Ma, apasal 'talk say' kerah kerah puding nie? Pah tu bakpo dok kuning pun kaler?

Kacau gak lagi....

Letih doh dok ngucha nie... Sero bubuh supo hok dio tulih doh dale internet tu.
Sudu jah tepung kastard. Tok Ma betul dok tu tepung kastard

Betul la tu. Tok Ma dok guno sok mo buat bistek daging.

So, PB pun kacau lah lagi....
Tiba tiba.....

Eh...tok Ma , buke' ko hok ma boh dale bistek tu tepung jagung. Buke'nyo tepung kastard..

Ha ha ha....hok aloh la...nyola lah tu. Hok dale bekah hija tu, buke'nyop tepung kastard tapi tepung jagung..

Pade' la maso kucha dale air sak ni, dio dok tubek kaler kuning pun....

Kuang kuang kuang...
Itulah pengalaman pertama PB di hari pertama berpuasa di tahun 2006 ini.
Nampak sangat rajin masuk dapur buat kuih muih.

Ini pun Aqilah dah bising ajak buat biskut raya.
Dan PB pula, memang tak pernah buat biskut..
Memang kena belajar lah ni sebab anak anak dara dah semangat nak memasak.

16 comments:

Idham said...

:)

moga2 malam kedua dan seterus nya...tersedar la ye...

jangan lupa niat posa...

idham

PB said...

ABE IDHAM
:)
Insyaallah, hari kedua ni dah ok. Jam dah berbunyi.
Niat...itu sudah semestinya kena ingat...

Bie said...

k.PB...hehehe lenkali kena tulis kat bekas buh tpg jagung baru tak tuka...
utung k.PB ada mak tlg sedia mknn sahur...pastu meriah plak bersahur dgn anak2 dara tue...
kami bersahur berdua jea...tgh menghitung hari ni bila nk bertiga...berempat..berlima...!!!

blackpurple said...

Salam Ramadhan..

Wah..Cantik dan kemas rumah baru PB ni...


pssst...Ada gi pasar ramadhan kat Puchong Perdana ke..? hehehe..

Zareda said...

PB
Selamat Berpuasa. Zar pun teringin nak makan ketam tapi mahai sangat, tunggu balik kg ler..

Zar pun keras sikit nak buat kuih muih.. tapi bulan piasa ni rajin ler pulak kot

~ahni~ said...

Selamat Berpuasa dan Bersahur... heheheh.. smapai hati cik abang tak kejut kan ek...

zino said...

minggu depan cuba lagi puding tu.. buat sampai berjaya hehe..

kat pasar ramadhan tempat zino pun dah mula meriah.. tapi kami belum pegi lagi petang ni le kot hehe

PB said...

BIE
Tula, lain kali memang kena ada tagging. Kak PB bersahur 5 dara dan sorang hero. Tapi hero tu mcm tak der sebab tak bunyi apa apa pun yang keluar dari mulutnya. Kalau tak der Tok Ma dan anak anak, memang senyap sunyi umah tu.

BP
Cantik...rajin rajin lah dtg sokmo umah kawe ni. Pasar ramadhan PP, belum sempat lagi. Umat manusianya ramai sgt... BP , dah ke?

ZAREDA
Selamat Berpuasa juga buat Zar dan keluarga.
Harga makanan atau bahan basah ni, asyik naik aja. Kena pulak dekat dekat nak raya.

AHNI
Bukan dia tak kejut, masa PB bangun dia dok belek kalender, mungkin nak tengok waktu subuh kul brapa...yelah masing masing dah buat assumption yang kita terlepas waktu bersahur.

ZINO
Hmm...memang nampak gaya nak kena buat kuih lain pulak. Memang kena asah bakat memasak ni.... PB pun belum pergi lagi pasar ramadhan yang kat umah tu. Jalan kaki aja.

cm said...

hari ni cm ikut pb buat gulai lemak ketam...sedap tapi leceh nak kena kopek kulit utk budak-budak, hubby yg nak makan. cm pun samalah bab kuih ni jenuh sikit, tapi dah berangan nak buat biskut raya dgn anak-anak bagi anak-anak rasa suasana raya yg cm rasa masa kecik dulu...sibuk tolong mak/mak sedara buat biskut raya pulak...tapi cm tetap order biskut gerenti sedap.

kakZ said...

sedapnye gulai lemak ketam. apa nak buat cek abang kita ni ahli kelab gaut. huhuh :(

maklang said...

Selamat berpuasa PB. Hari ke3 ni nak masak apa pulak?

Aku Bukan Bidadari said...

Bukak blog sini bukak blog sana..sumer citer pasal lauk pauk..adehh..dugaan!!!

PB said...

CM
Wah..oklah tu,masak gulai ketam jugak. Kat umah ni ada sorang anak dara sanggup tak makan, sebab MALAS nak kopek kulit ketam.
Biskut raya..adoi..tulah, memang PB tak pernah buat, nampak gaya tahun ni kena belajar sebab anak anak dok sibuk tanya.

KAKZ
Kesian nya akak. Gout memang tak leh makan ketam ker? Sikit pun tak leh?? Tak per, pengorbanan akak itu berbaloi..

MAK LANG
Selamat Berpuasa juga buat Mak Lang sekeluarga. Che Abe dah balik ke? Menu hari ketiga rasanya singgang daging cukuplah. Tak muak.

TIARA
Biasalah tu.Inikan bulan puasa. Blog kak PB cuma tulisan je. Yang tahan bila tuan rumah siap bubuh gambor...DUGAANNNNN

Nora said...

Ahaks... lawak la akak nyer post ni... awatnya buat puding tak jadi nie :p... heheh kakak saya pun sibuk suh saya buat puding jagung.. tapi tak sempat2 lagi...

PB said...

NORA
Janganlah ketawakan akak. Akak memang bab bakuih muih , puding ni memang fail. Gagal terus. Ni baru nak belajar...

Arena said...

PB,
Kak, hahah terus arena rasa nak buat puding jagung jugak.. hehhehe.. tengoklah petang ni insyaAllah..

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...