22 January, 2007

MARAH

pB orang jenis panas baran...
cepat sangat naik angin..
cepat sangat nak marah...
cepat sangat berleter...
dan kalau dah berleter , panjang yang amat sangat..

sapa ada petua nak kurangkan panas baran..
risau takut lepas ni pB kena tekanan darah tinggi....

19 comments:

Pa'chik said...

pB tu, 'panas baran' ya puan pB?

Anonymous said...

Assalamualaikum PB..

1. kalau rasa marah sangat jangan berdiri tempat yang sama..cuba alihkan tempat..

2. kalau masa tu duduk cuba bangun..

3. edar dari tempat tu..

4. ambil air sembyang Pb..

cubalah..

Alex Lacey said...

k.we sokmo amal lepas solat baca surah al-Insyirah 7 kali...insyaAllah, lama2 rasa kurang baran tu sikit....

oren said...

hihihi, bleh ikut la petua kak we tu..

Kak Lady said...

PB...kak lady pun suka berleter jugak...tapi sekejap aje...pastu dah baik...ntah kak lady jenis jarang marah...

Org kata cuba ambil wudhuk bila tengah marah....mengucap & tarik nafas panjang...tenangkan fikiran...dan beredar dari tempat tu...

kak OO said...

Selalu2 lah baca surah Taha, insyaAllah.

~adeQ~ said...

wau!!!umah cat baru lagik! hehehe....senang jek nak ilangkan panas baran tu kak pb, jangan ikut perasaan sangat. Yang dah lepas tu biarlah...MAsuk telinga kiri kuar telinga kanan. Pikir macam ni jek "kalau naik angin pun bukan boleh ubah benda tuh" tapi kalau nak bg pengajaran sesekali naik angin ok gaks.

Ayu said...

kak, sy pon mcm akak.. cepat naik angin.. tapi kan lama2 sy cuba kontrol rasa tu *wpun kdg2 terlepas jugak angin yg naik itu hehehehe

PB said...

PA'CHIK
Panas baran maknanya....jab eks..nak bukak kamus dewan bahasa dulu...

ANON
Wa alai kum mus sallam..
Insyaallah pB akan cuba ikut petua yang anon berikan ini...Saper kah anon ini...??

Kak We
Insyaallah, lepas ni pB akan cuba baca ...

OREN
Tulah, sama samalah kita buat apa yang baik untuk diri kita...

Kak LadySumer kata beredar dari tempat itu,,,kalau masa tu kita marah kat dalam umah, so kita kena keluar umah...

Kak OO
Thanxs...kak oo sihat ??

ADEQ
Cat baru sebab cat lama tu dah merekah...

AYU
Kita seruper...(ikut lagu headwind)

kakZ said...

jangan marah-marah. klau kakz mesti pi keluar. bawak kete. tang jalan sunyi tu speed laju sikit. hihi..

ni no. baru 0195250967

kaklong said...

salam,

kak..saya pun tgh belajar kurangkan rasa mudah marah ni.

ikutlah petua kengkawan bagi ni, lagi satu, selalulah doa minta Allah kurangkan rasa baran akak ni n akak lebih sabar..insyaAllah.

Idham said...

:)
adikku pB....abe id kan...bila marah2 tu suka tenguk cermin...bila nampak je muka abe id yg ensem tu dalle cermin terus sejuk laa....

cuba la pB buat...tenguk cermin yee...dan harus akan tersenyum sendiri..

abe id.

~ahni~ said...

PB, itu pun satu tanda ada nya meroyan tu, kena lah berubat jugak dan ada satu surah tu yang boleh diamalkan tapi saya dah lupa lah namanya, InsyaAllah saya tulis esok

pa'chik said...

puan.. sesungguhnya 'baran' itu hadir di saat berakhirnya 'kesabaran'

err.. kamus dewan takyah bukak, klik sini saja

NBK466 said...

Org kata kalau nak BARAN tarik nafas panjang2...tak pun tarik asap rokok..he.he.he..

RaFFLeSiA MeRaH said...

cuba time nak marah tu selawat byk2, takpun bwk minum air, insyallah leh reda rasa nak marah tuuu...ni mesti kes anak2 degil ni dok?? hehehehe...

zino said...

pb..
memang tak sesuai panas baran ni..ustaz kata.. bila kita marah syaitan akan masuk dalam badan kita goda/bisik lagi supaya kita marah..

banyak kan beristifar..belajar supaya bertenang.. jangan cepat melenting.. analisa masaalah dengan lebih reasional.. jangan terlalu cepat buat anggapan dan menghukum..

inshaAllah.. perubahah boleh berlaku..

Scorpion61 said...

Dulu suka marah2, bila kita marah metabolisma dalam badan kita meningkat dan jika kita tidak kawal dia dengan baik ia akan jadik masalah pada jantung kita, jantung kita akan lari out of pace dan akhirnya kita yang merana, terpaj=ksa makan ubat sepanjang hayat. Bila kita rasa marah cepat2 beristifar dan lakukan solat sunat insyaallah semuanya akan cool down...sama2 kita "renung2kan dan selamat beramal" petikkan dari ustaz radio HotFM...

kasutVINCCI said...

kv pun cepat naik darah. Tp pas tu menyesal. La ni cuba kurang kan. Kenkadang terrrrlepas jugek. Hahaha.. byk2 sabar naa.

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...