29 March, 2007

PUJO OMO

Assalamualaikum

Dah masuk hari khamis dah hari ni.
Cepat betul masa berlalu.
Sekarang ni, kadang kadang macam dok termegah megah mengejar masa.
Dan kadang kadang tu, dok termangu , dok fikir apalah yang telah dibuat dlm masa seminggu tu...

Pada rakyat Klate, wah sonok kamu kamu yer.
30hb dan 31hb ni, PUJO OMO ..
Pada org org bukan orghe Klate , PUJO OMO ni adalah hari Besday Tengku SMA ILL.
So, setiap tahun cuti duo hari.
Cheh.. mana aci, Selangor , BESDAY Sultan cuma saghi jer.
Tahun ni jatuh pada hari Jumaat dan Sabtu, so bersambung lah hingga ke hari Ahad dan Isnin.
Kena pulak Sabtu ni Moklud Nabi, sambung terus ke hari Selasa.
Rabu baru masuk kerja.
Kalau ambik cuti Rabu dan Khamis, die rek cuti 9 hari...

Kalau PUJO OMO, jalan jalan kat bandar KB terang benderang.
Pintu pintu gerbang ada di sana sini..
Pintu gerbang itu mewakili JKR,TNB,PUAS dan beberapa lagi jabatan kerajaan.
Tiap tiap tahun , mesti design lain lain .
Lepas tu ada pertandingan pintu gerbang mana yang paling cantik.

Kalau zaman pB duduk kat KB dulu dulu lah, mesti ajak Tok Ma dan Tok Ayah ronda ronda bandar .
Suker tengok lampu lip lap lip lap nie...
Dan juga perarakan perahu berhias pun akan diadakan disepanjang Sungai Klate.
Biasanya pB akan tunggu kat tebing sungai dan tengok sampan sampan tu belayar.
Tak perlu pergi jauh jauh, sebab umah arwah nenek pB tepi sungai jer.
Saper rakyat kota bharu tak kenal Lorong Gajah Mati, tak tahu lah...

Ok KV, kak pB tugaskan KV ambik gambar banyak banyak , dan postkan dlm blog KV, ok..

**************

Semalam...
Semalam lagi, abih tu, tak kan nak cerita tentang malam esok..

Lepas hantar anak dara empat orang tu ke kelas Quran,
pB terus ke gym.

Masa dok main main cycle cycle basikal tu, pB pun hantor lah sms pada B.

pB : B wat pe tu....

B balas

B : O d w nak gie ambik D , E , F , G

Kah kah kah...masa tu nasib baik tak tergolek dog pB jatuh dari bycycle tu...

Terus teringat kat PO'CHIK dan UmeBoshi..

Tak habis habis lagi ...

So sekarang cukup lah korum B , C , D , E , F dan G

Dah dah..... berhenti pasa abjad abjad nie....
Mesti sumer dah dok kata, pB ni tak habis habis lagi pasal ABC
Macam kelas tadika aja

Malam ni Tok Ma dan Tok Ayah nak balik Klate.
Sepupu pB merangkap anak sedara mereka nak kawin esok.
Lawan orang Pasir Putih.
Mula mulanya si Nurin tu nak ikut.
Tapi bila dengar kakak kakak nyer pB nak bawak berjalan ke THE MINES sabtu ni, terus tak jadi...

Moga perkahwinan sepupu pB akan berjalan lancar.
Moga perjalanan Tok Ma dan Tok Ayah selamat (mereka balik naik bas).

Sambung sikit...

Dalam pukul 230 pagi, pB dikejut kejutkan oleh B.
Dalam dok mamai mamai tu , bangunlah jugak...
Dikejutkan sebab pB tak solat isyak lagi sebelum tido.
Masa tu, hujan lebat kat luar.
Kilat, petir berdentum dentam.
Takut sungguh masa tu.
Selesai solat, pB sambung tidur.
Jam 515 pagi, Nurin kejutkan.
Nak susu.
Si Nurin ni, walaupun umo dah nak masuk 4 tahun, tapi masih lagi bangun mlm, minum susu.
Lepas siapkan susu, sambung tidur lagi..

Lepas tu, pB bermimpi...

Turun ke tingkat bawah, rumah pB dah ditenggelami air .
Air masuk kedalam rumah.
Hingga ke paras kepala lutut...

Musykil lah pulak apa maksud mimpi pB tu..
pB nak dapat reseki ker?
Atau pB nak dapat musibah?

Na uzubillah min zallik....

21 comments:

umeboshi said...

kahkahkahakkkaa..teruk lah kak pb ni.buat org geli hati perut sungguh! D,E,F,G tu anak2 dara nye la ek? huaaawawwawaahha..tak abis2.

ps: jap lagi ume balas email.TQ!!

Pa'chik said...

pembetule ye..
tahung ni pujo omo, 1 nga 2 april ye... jadi kami cuti panje.. hahaha...
esok setak, selaso baru kijo balik

ado pung D. apo ado lagi hok laing-laing.

Abe said...

Boleh rehat panjang, jangan fikir sangat pasal mimpi tu...

oren said...

maksudnya, nak dapat orang baru la kut???

pB said...

UMEBOSHI
TQ..akak dah dpt email Ume..
Nanti kita set the date , ok

D E F G ... anak anak daralah tu


POCHIK
Jeles nyer...sebab demer cuti panje.

Tok se'ko lasong, che aBe tu nok wak tubek idea D E F G tu...

Romentik kemodiiiiiii

AD
Mimpi hanya mimpi...

OREN
Kuang kuang kuang...

Ramai tul yang nak kak pB dapat BB nie....

Tuo doh kak pB nie... limo tahun lagi empak puluh...

NZNM said...

Salam,
Kimi buleh geng nurin kot. Nak masuk 3thn tu mlm2 2,3 kali lg seda hok hek hok hek nok susu.Lps minum melo sgls pun, duk semeta nok susu..hadoila..penyusu bdknya. Cemana nak tinggal botol susu tu, siye plok dio jeghik mitok susu gak

kasutVINCCI said...

usahkan nak upload gambar, nak publish en3 pun tak dpt. Bronar sajo. Nampak gaya tahun ni en3 tak bergambar lah jawabnya!

pB said...

NZNM
Salam Nik..
Lama tak nampak..sibuk beno kamu ini sekarang.

Buleh lah geng..Kimi n Nurin...
che aBe ado sungut pasa nok suruh lepah susu tapi kak pB hok raso bia lah dulu.Lagipun Nurin tok brapo ma'ke nasi...

Selagi tidak memudaratkan kesihatan, biarlah mereka berdua tu hisap susu sepuas hati mereka...

KV
Bak po , blog kv dok brona..??
Kot kot line internet kat opeh tu tok brapo nok sega...

Tak dok gambar pong tak po, pokoknya cerita mesti menarik...

Lamo doh tok tengok buoh buoh hok pelek pelek dale blog KV..

achik said...

oh ingatkan apa la pujo umo tu... syoknya cuti panjang...

hehe mmg komedi romentik la kak PB... sgt sweet :)

pB said...

ACHIK

Orghe klate panggil PUJO OMO = PUJA UMOR...

Memang kali ni, klatan cuti sakan...

Baru teringat , kharektor romentik komedi nilah yang buat kak pB jatuh cinta pada aBe duluuuuuuu

Alex Lacey said...

air hok masuk rumoh tu keruh ko jernih? ore kato kalu jernih tu nok bulih rezeki la...kalu keruh tu sebaliknyo hehehe

pB said...

KAK WEAR
Tok ingat lah, raso supo jernih..
Tapi cepat sungguh surut..
Tok de pB nok ambik kamera nok ambik gambar, air surut...

kah kah dale mimpi pun ingat nok ambik gamba boh dale blog...

meme blogger tegar sungguh...

sya said...

Orang kata kalau mimpi air dapat rezeki.. teringat masa nak dpt keja bagus dulu,, mimpi mandikan Aiman kat perigi.. air nya melimpah ruah dan jerneh

maklang said...

Tapi mimpi2 nak masuk Subuh dah ni boleh pakai ke???

maklang said...
This comment has been removed by the author.
ummibatrisya said...

salam,

wah, nak dapat rezeki apa tu ek? orang tua2 cakap kalau mimpi air murah rezeki. boleh percaya ke?

Abang Long said...

Salam hormat buat pB. Abang Long baru tahu "pujo umo" tu untuk sambut birthday. Baru - baru ini, jumpa rakan dari Indonesia, mereka kata "cukup umur" tu bermaksud "meninggal dunia".

~ahni~ said...

Woi... banyak nyer cerita dalam satu entry, nak komen yang mana satu ni?... heheheh... sepupu kawin nape tak balik PB? Best wo dapat jumpa sedare mare.. boleh gosip segala.. har har har

pB said...

KAK SYA
Alhamdulillah, kalau nak dpt rezeki..

pB doakan agar kak sya murah rezeki...

MAK LANG
Tulah kan...dekat dekat subuh ni, biasanya tak leh nak pakai...

UMMI
Kalau ikut ikut tu, semalam , duit bonus dah masuk akaun..
Sebab tu kot, mimpi mimpi air segala...

ABE LONG
Cukup umur...meninggal.??
Hmm...ayat baru itu..
Biasanya tempat kita, cukup umur tu kira dah akil baligh...

AHNI
Hi hi...pB anta wakil tok ma..kira oklah kan..

Budak budak sekolah , tu yg tak cuti... sayang nak monteng

Ahni dah sihat ker?
Mata dah ok??

happyirfa said...

MAAFLAH KAK PB.IRFA KELANTAN YG TAK PERNAH RASA APA YG MERIAH SPT KAK PB KATA BILA HARI 'PUJO UMO'.
TP YG PASTI 31/03 IALAH BESDAY MAK IRFA.TAHUN NI YG KE 49 TAHUN.

pB said...

IRFA
Itu ceriter lama Irfa..
Maser kak pB budak budak..
Sekarang , tak tahulah kan sebab dah lama tak balik time time PUJO OMO tu...

Selamat Hari Lahir buat Mak Irfa..
Moga terus sihat..
Moga terus panje omo...

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...