05 April, 2007

DIA BUAT LAGI

Dulu dulu, dua tahun yang lepas , Arifah anak pB yang no 3 selalu buat hal.
Selalu jadi pelakon air mata.
Hingga satu tahap, pB gelarkan Arifah sebagai Neng Yang Timah.
NYT itulah nama yang pB selalu guna bila menceritakan perihal Arifah ini didalam blog yang lama.
Setelah ditegur dengan elok oleh Kak Lady dan Kak Sya, pB tidak lagi menggunakan gelaran itu.

Si Arifah ini akan menangis setiap pagi bila dikejutkan untuk bersiap ke sekolah.
Hari hari , wajib menangis.
Dan bila pulang dari rumah, pun begitu juga.
Dia mesti akan terlelap di dalam perjalanan pulang.
Dan bila sampai di halaman rumah, dan dikejut kejut, sekali dia akan membuka enjin moto bot nyer yang kuat itu.
Hinggakan kadang kadang ada jiran yang akan bertanyakan khabar.

Situasi ini akan berlaku setiap hari , pagi dan petang.
Dan kadang kadang berlaku juga di hujung minggu.
Apabila kita pulang dari merendek di mana mana dan dia akan tidur di dalam kereta.

Tetapi sejak bukanya sekolah tahun ini, boleh dikatakan perangai menangisnya itu sudah berkurang.
Nak dengar dia menangis , buat hal , seminggu sekali pun susah.
Biasanya bila dikejutkan, dia akan terus melulu masuk kedalam rumah dan terbaring di depan tv menyambung tidurnya semula.

Tetapi semalam, entah kenapa, apa yang telah berlaku , perangai lamanya kembali lagi.
Sepanjang perjalanan Arifah tidur.
Memang seronok tidur di dalam kereta ini, barangkali.
Sejuk , nyaman , penghawa dingin.
Lagi pun, perutnya kenyang kerana telah dijamu dengan sekeping pizza yang masih berbaki di pejabat petang semalam.

Bila dikejut kejut oleh aBear, mulalah dia menangis.
Barangkali, aBear ketika itu mengejar masa kerana tidak lagi solat asar, maka Arifah ditinggalkan di hadapan rumah (didalam pagar).

pB pula, dari kereta terus ke dapur.
Keluar ke ruang tamu , tercari cari si Arifah ini..

Nak ketawa pun ada
Nak marah pun ada

Kawan kawan , judgelah sendiri nyer
Dan beritahu pada pB ....

Marah?
atau
Ketawa?

Memang lena ...

Dalam tu, ada simpanan kabel
(bukannya sampah)
(pagar tu dulu pagar besi , tapi di bega bega oleh aBear menjadi pagar kayu)
(aBear , suami ku yang kreatif)


Aqilah sedang memujuk

Tak makan pujuk ...

Dekat 20 minit jugak lah Arifah tu dok bertapa kat situ..
Itu pun sekali sekala buleh tengok badan nya terhuyung hayang ke kiri ke kanan.
Memang tangkap lena kat situ.....

Itu baru bab tidur.
Tak masuk bab baju sekolah.
Masya Allah, pagi cantik, putih jer warnanya.
Bila masa balik, dah jadik kelabu asap.
Bau nyer pun boleh tahan...

Agak agak nyer, kalau yang ada anak lelaki lagi parah menyental baju sekolah putih nie..
Kenapalah Kementerian Pelajaran tak tukar kaler uniform sekolah dari putih ke kelabu.
Kan senang...

26 comments:

Pa'chik said...

ni kalu dio besar tengok gambar ni.. gapo la dio kato ko mok dio.. haha...

umeboshi said...

kekek..sempat kak pb amik gambo dia. mesti tgh lena dlm marah tu. ekeke.. memacam perangai anak2 ni ek.

pB said...

PO'CHIK
Dio ake kato, mama dio nie meme kaki nge'nak ....

UME
Memang sempat..
Kalau dulu, lagi banyak gambor candid...

happyirfa said...

kelakar jugak.buleh lena dia kat situ.agaknya nagntuk sgt kot.
mesti dia bengang kalau dah besar nanti tgk mak dia buh gambar ni dlm blog

pB said...

IRFA
Si Arifah ni, depan muka pintu pun dia buleh lena..
Atas kotak pun boleh..
Memang kaki tidur..

Bengang..??
Tak kot..
Dia tau mama ni jenis suker sakat dia..
Anak anak tahu pB ada blog..
Tapi mereka tak tahu blog ni apa...

Lan Rambai said...

patutlah PB sokong saranan saya pasal uniform budak sekolah dulu hahaha

pB said...

LAN
:-)
Yup yup...

sebab baju anak pB tu lah..
memang kelabu asap bila balik sekolah...
Habis klorox sebotol sebulan..
Nila sebotol pun sebulan gak..

INDERA KENCANA said...

Akak,
Bila tengok gambar Arifah dok kat situ kan, bukan lucu atau marah tengok keadaan dia. Tetapi kesian datang menerpa-nerpa.

Ala.. kesiannya dia dok kat situ. Takpe.. Meh Pakcik pujuk. Oooo... Abah dan Mama buat tak peduli kat dia, ye!!!

pB said...

INDERA
Bukan nyer kak pB tak kesian pada Arifah ni..
Kesian yang amat sangat..
Tetapi.....

Dia kdg kdg memang keras kepala, susah untuk dipujuk..
Diajak , dia tak mahu..
Didukung, lagi kuat nangisnya

Jadi kak pB , just tinggalkan dia hingga dia cool sendiri..
Then dia akan masuk umah, sama ada sambung tidur semula atau tengok tv..

kakLuna said...

lah..ni style adik saya masa kecik2 dulu...selalu nangis ampai tertidur..

tak leh marah ni kak PB..kene gelak je.. :P

pB said...

KAK LUNA
Ooo...ada jugak yang macam nie..
Ingatkan Arifah The Only One..

Memang tak marah pun...
Saper maran nanti kena JUALLLL

sya said...

Pb bukan Neng Yang Timah nama dia Neng Yatimah.. sabar ajelah

Baju Arif memang jadi bahan marah kakak2nya sebab bukan kak sya yg cuci.

Alex Lacey said...

nok tergelok pun ado...ni sindrom middle child la nih...susoh nok wak kkiro...nok perhatie lebih sikit.....hok nombor 2 k.we lagu nih la...
baju sekoloh? tok soh royak la...k.we beli hok Cosway tu, pre-wash punya semburan...sebelum basuh mesti nok keno sembor2 dulu...buke takat baju anok dio, baju ayoh dio pun kade-kade ado jugok jerebu2 gitu tuh...hehehehe

pB said...

KAK SYA
Hi hi...silap daaaaaa

pB dah tak sabar, bilalah budak budak tu pandai gosok baju sekolah sendiri...

KAK WEAR
Middle child punya sindrom...
Ada ker???

Meme, hok no 3 ni, pra'nga dio pelik sikit...

Cosway..??
Jadik molek kor?

Keno g carik nie.....

minnie said...

Kak PB,
Citer si Arifah ni.. teringat zaman kecik2 saya dulu... Kalau tertidur dalam kereta, ayah kami biar je... sampai kami bangun sendiri... Tapi dia buka kan tingkap... Kekadang tu kecik hati juga... rasa ayah tak sayang sebab biar je je kami adik beradik tertidur dalam kereta... uwaaa!!!

pB said...

MINIE
Bukan ayah tak sayang, dia cuma tak nak .... kalau dikejut kan nangis sebab tak cukup tidur, sebab tu dibiarkan hingga bangun sendiri...

Kdg kdg, ada jugak kak pB biarkan Arifah dalam kereta (tapi tingkap diturunkan)...

Barangkali jugak, ayah tak larat nak dukung semua sekali gus...

Jgn kecik hati...
Ayah tetap sayang Minie adik beradik...

kak OO said...

keletah anok2 memae keno banyok sabar..betul seghupo hok kak wae kato tu..middle-child syndrome..dumoh ni ado jugok hok pe'el lain sikit pado hok laing..

tapi gak dih, nangguh buleh tido Arifah kat tepi pagar tu. Nok ssuko pong ado.

Mak Su said...

Layan je lah pB, nak wat camno... kita geram geram pun nak marah kita pun anak kita gak. Mana yang kita boleh tolerant kita ikutkan. Setakat merajuk je. Jangan macam mak su, 2 hari lepas kena naik bas balik ke umah dari tempat kerja, Masyallah... anak anak remaja...kalau nak tahu, cuba cuba ler naik bas.

*fizzy* said...

Salam, kak pB..

Bila baco post ni mula² suko jugok..
Tp tgk Arifah dok nangis sapa tertido² tu, siye la pulok.
Tp sempat lagi tu mama dio pukul gambar.
Meme blogger tegar nih. Hehehehe..

Kak pB, laundry prewash Cosway tu meme jadi.
Buleh laa kalu stakat nok rende baju skoloh anok²..
Sbb Ma Fiz guna tu utk rendam kain alas meja bekwoh.
[lepah pencen Ma ada buat bisnes kecik², sewa kanopi+kerusi meja utk bekwoh..]
Hile laa kese 'gula kawoh', air meroh dll kat alas mejo hok warna putih tuh.
Heehehehehe.. Cosway keno bagi discount ni ko Fiz nga Kak Wear..
Tulong promosi.. =D

pB said...

KAK OO
Ado jugok hok spesel dale umoh kak OO...

Tulah, nok maroh pun daroh daging sdiri... Nok wak lagu mano.. keno tunggu besa, harap harap pra'nga hok tok brapo molek tu, hile...

MAK SU
Takut tengok perangai anak anak remaja sekarang ni. Kita pun dulu pernah gak muda, tapi dlm dok hua hua , ingat lagi mak ayah dan undang undang..

Tapi remaja sekarang, main belasah aja..
pB cukup menyampah kalau pergi mana mana tengok tengok ada yg berambut panjang mengalahkan hantu pontianak, hisap rokok macam tak ingat dunia..

Nauzubillah ...

FIZZY
Dio buke nyor jerik tu...
Dio jenero ....

Wah ..lepah ni kalu kak pB nok buak make kat kota baru tu, buleh lah kak pB contact Fizzy , deh ..

Nok keno carik sabun tu , hari nie....
Sapo ahli cosway, silo angkat tangan...

achik said...

alahai siannya tengok...

ada apa2 benda tak best kat sekolah kot... huhuhu ;)

pB said...

ACHIK
Letih sgt sebab belajar dari pagi hingga ke petang...

Kak Lady said...

Hhehehe....macam tido...macam majuk...dua2 pun boleh lah...anak2 ni memang banyak ragamnya...tapi insyaallah...lama kelamaan okay lah dia tu....

Baju tu...sental jangan tak sental...hahaahha

izinni said...

hmmm teringat zinnirah. kaki merajuk. tak boleh ditegur, mesti merajuk. siap hentak2 kaki, menjeling semua cukup la. pastu nangis. sabor je la.
petang tadi beg sekolah terjatuh dari dalam kereta sebab abang langgar. terus dia marah2. aku pulak nak cepat terus masuk sebab nisaa' tido. tunggu tak masuk gak. rupanya dia duduk melepok tepi kereta, buat homework dalam panas petang tu. aduhlaaa ... suruh masuk tak nak pulak tu. aku biarkan je .. lama2 dia tahu kerenah tak dilayan baru dia masuk. hmmm macam2.

~ahni~ said...

InsyaAllah PB, kalau kecik2 tu susah nak jaga, berkat kesabaran PB, besar nanti akan jadi anak yang soleh dan sayang sgt pd PB.

Helena said...

mmm.... teringat kat my girl.... camtu gak... pagi nangis bila kita kejut and suruh mandi..... ye-ye dia melalak.... adik2 tak buat perangai. Dia pulak yg lebih2.

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...