20 June, 2007

ADIK JATAE NGA'JUUUUUU

pB ada sorang adik laki laki.
Sorang tu jer lah adik laki laki pB.
Kami cuma dua adik beradik.

Sabtu lepas, dua anak sedara pB masuk wad.
(anak dia la tu)
Jauh tu , nun di Ampang.
Hajat di hati, lepas hantar aBear terus lah nak ke sana.
Tapi badan dah letih , mata pun dah tak berapa buleh nak bukak.
Jauh nak drive dari Klia ke Ampang.
Jadi rancangan dengan sendirinya terbatal.

Lagipun, anak sedara pB ni 'selareh' masuk ward.
Demam.
Batuk.
Lelah.
Masuk hospital dah macam perkara biasa.

Petang semalam pB call si adik nie.
Nak tanya khabar.
Jawab pun macam tak nak jawab.
Merajuk la pulak.
Kakak sorang tak pergi jenguk anak sedara.
Dalam hati kakak, dah rasa tak senang hati.

Balik umah, tenung kat langit, macam nak ribut.
Terus ambil keputusan, budak budak tak perlu ke kelas tambahan.
Mama malas nak redah hujan , kononnya.
Bila dah macam tu, terus buat rancangan untuk ke AP.

Keluar rumah lepas maghrib.
Nasib baik jalan tak berapa nak sangkut sangkut.
Dalam masa satu jam, selamat sampai.
(Tak dpt green lite pun nak kesana kalau drive sendiri).
(Infd aBear , Tok Ayah yang nak pandu)
(Tak pelah, nanti aBear balik, minta maaf)

Hafis anak sedara no dua , demam kuat.
Farhan anak sedara no 3 , naik macam campak.
Tapi bukan campak, mungkin alahan sebab benda tu naik lepas kena cucuk.

Bila dah sakit, baru nampak hero no 2 tu duduk senyap.
Kalau tidak, biasalah budak laki laki.
Si adik, sakit , tak sakit , sama saja.
Memang jenis budak tahan lasak.

Tersentuh hati, bila masa mereka kena cucuk untuk masukkan ubat.
Menangis nangis , minta jururawat berhenti .

Dah lah...
Dah lah ...
Rayu mereka ....

Mama long doakan agar Hafiz dan Farhan cepat sembuh.
Nanti boleh datang umah mama long main main lagi dengan Nurin ...

Akhir cerita, sampai umah pukul 12 tengah malam.
Balik terus cari katil...
Zzzzzzzz
Loteh ler .......

Si Hafiz

Farhan tengah tenguk jer..

Dah tak leh 'bu'ah sebab ader drip

Habis satu badan Farhan naik merah merah.
Hari pertama, peha jadi dua kali ganda besarnya ....

pB tak jadi cuti hari nie.
Tok Ma tak jalani prosedur tu semalam.
Doktor yang bertugas terpaksa balik Alor Star.

Jadiknya, temujanji ditunda ke minggu depan.
Minggu depan lah jawabnya pB baru bercuti ......

35 comments:

Indera Kencana said...

Alahai... sejak jadi bapak ni, saya tak leh mana-mana si kecil kesakitan. Terus sebak dada.. Huhuhuhu.

Semoga anak saudara Kak pB (Hafiz dan Farhan) cepat sembuh. Moga adik Kak pB tak jauh-jauh hati lagi.. :)

ADIEJIN said...

Alaaaa...ingatkan cuti. Kalau awok cuti aman sikit dunia blog nih..keh keh.Tak po, lagu nih, awok tipu lah boss, kato awok sakit perut. Buleh kerijo sekrat hari jah.

McBudu said...

Saudara-maralah sahaja yang menjadi tempat melepas resah takala dilanda musibah. Eratkan ikatan persaudaraan, nescaya keakraban berkekalan.

p/s bersyarahlah pulak pagi2 ni...:-))

pB said...

INDERA
Jangan sedih.
Kak pB rasa esok lusa dah boleh keluar lah anak anak sedara power rangers kak pB tu ...

Indera kena banyak sabar.
Dah takdir begitu...
Mungkin satu hari , insyaallah , Indera akan sentiasa dekat dengan anak anak ....

Kak pB dengan adik dah ok.
Kejab je rajuknyer tu ..
Orang laki laki mana kelas, rajuk lama lama

ABE ADIE
Sampai nya hati mu ....
Gitu sekali katakan pB nyer ...

Kalau ikutkan hati memang nak cuti, tapi tak boleh. Cuti tinggal berapa kerat jer ...

Bos besar tak der hari nie.
Ada bos kecik jer ....

pB said...

ABE Mc B
Betul tu ..
Bukan sengaja tak nak g jenguk tapi bila byk sgt urusan yang perlu diselesaikan. Samatelah la pulak , aBear tak der kat umah tu ..

Tak pa, bersyarah untuk kebaikan bersama..

Terima kasih

Arena said...

KaK pb,

sIAN haa anak sedara tu.. hopefully diorang ok.. ala adek beradek merajuk gitu2 jek..

achik said...

siannya.. allergik ngan suntikan tu ke? alahai mesti sedih je bila diorg nangis2 xmoh cucuk.. kakak saya dulu dia nangis sama bila anak dia nangis kena cucuk.. huhu..

semoga semuanya cepat sembuh dan sihat slalu.. :)

pB said...

ARENA
Salam ...

Kak pB gembira sebab Arena dah selamat pun berperiksa ..
Kak pB doakan agar Arena akan lulus...
Jgn dok risau risau lagi ...

Memang kesian.
Kak pB rasa macam nak nangis sama masa mereka nangis bila kena cucuk tu ...

Hi hi, biasalah adik bradik.
Mesti ada yang merajuk dan ada yang kena pujuk ...

Merajuk la lama lama, kan akak sekeh kepala baru tau ...
hi hi

pB said...

ACHIK
Lain bunyi nyer bila mereka menangis tu.
Kena pulak si Farhan tu, dalam pelat pelat dia tu , boleh dia cakap
Dah lah , dah lah ..
tu yang sayu sangat tu ...

Bila anak kita sakit , kita rela kalau sakit tu dipindahkan kepada kita ...

13may said...

alahai..kesian...

moga cepat sembuh:)

pB said...

MAY
Memang sadis la tengok muka budak budak tu ...

terima kasih

dlt said...

sedih nengok budok2 dok dale wad. keno inject lagi la sedih. moga cepat sembuh.

sitilina said...

olohla... siyangnyo naik bedang2 abih tubuh iyo.... make obak deh, bia bangak siyar.

AZWA said...

Ciannya bebudak tu..moga cepat sembuh ek.

PB, Azwa dah buka rumah baru kat http://diariazwa2.blogdrive.com

pB said...

DLT
failed lah kalu keno bab bab budok halus halus nie.

Hok herae tu, lagu mano jenih orghe hok buleh dero dero anok, chucuh dengae putung api, putung ghe'sek, hang'ding pah ko dinding ...

jenis tak dok ati peruk sungguh ...

sori..emo la pulok

SITI
Tu lah,
be'dae habis sor tubuh , pah kor muko.
tok handsome doh smetae anok sdaro mama long ....

pB said...

AZWA
Minta jauh la anak anak kita kena penyakit yang berat berat nie, kan.

Terima kasih...

Nanti pB pergi singgah.
Sediakan air nescafee O kaw , ok...

kakLuna said...

alalala..ciannya...saya takleh la tgk keadaan budak mcm ni kak Pb..sedih..terbayang anak sendiri...rasanya biarlah kita yang tanggung sakit tu, jangan lah kene bebudak..kesian...

MULAN said...

siannya farhan & hafiz, moga cepat2 baik.

kak OO said...

bakpo ggitu mo tu..allergic ubat ko?

semoga duo2 anak sedaro Pb cepat baik.

pB said...

KAK LUNA
Itulah sayang nya ibu kepada anak anak.

Tapi anak anak , belum tentu boleh buat begitu ....

MULAN
Bila nak balik Mesia nie??

Insyaallah, sari dua , boleh balik lah ke rumah ...

pB said...

KAK OO
Doktor pun tok tahu , pu'chor ko gapo dio ....

Demae , pah tu , kebah .
Pah tu demae pulok ...
Musing bakali lonni ...

Thx Kak OO..
Insyaallah ...

*fizzy* said...

Huk a loh la, siye pulok tengok kecik² dok spita..
Anok sedaro fizzy pon deme hari tu..
Doh laa Chik dio ni tok kelik seminggu..
Ado jugok laa Chik hok deme rindu pah ni.. Huhuhuhuhu..
Apo pon, semoga hafiz+farhan siya cepat..
Dan hok ayoh tu tok ngaju doh..
Heheheheh..

p/s:Chik tu fizzy laa..anok² buoh panggil gitu.

Alex Lacey said...

mudoh2an cepak sembuh la budok duo tu...
buleh PB bowok keto male2 dih? tengoh male pulok tu...k.we tok berapo nok buleh sbb beca lapu keto....hehe

Pa'chik said...

huyyo... deme museng-museng neh... rusing ko got'tu jah... hok dok gege baru neh... sem'mo burung...

Jie said...

chrito ghumah sakit lagi..:p
Anak dah umo 15thn ni, lum pernah sowang pun dok wad. Demam² sikit..lelah sikit..p sedut balik lah...

Moga budak² tu cepat² leh kelik ghumah.

Pa'chik said...

piBI, izinni ado letok resepi pulut lepo di blog resepi tuh...

NBK466 said...

Kesian tgk budak2 lagi dah kena admitted ke sepital...ibu2 time begini buleh berderai ayaq mata ooo...

minnie said...

Salam..
Alahai Kak Pb, kesiannya tgk budak-budak kena campak ni... Tapi elok la kena masa kecil.. orang kata kalau kena masa dah besar ni lagi teruk.. cam saya... kena masa dah kerja... Masa kecil tak pernah kena.. pastu kena serentak 4 beradik.. pening mak...

ummi said...

anak saya, walaupun berdrip - tetap hebat menjalankan aktiviti. malah ada sekali tu dia cabut terus dr tangan dia. dan sekali tu dia tarik tiub tu sampai tertonggeng mesin kat batang besi tu.. opsss...

apa2 hal, semoga cepat sembuh. mak ayah bersabar je lah. cucuk2 ubat tu semua untuk kebaikan juga..

NezJoe said...

kak..
semoga anak sedaro kak pb cepat sembuh...

kebetulan..
tajuk entri kak ngaju..
saya pnya rajuk..

pada hal ni baru bukak blog kak.
satu hari sibuk

Abang Long said...

alahai ... sebagai seorang ayah, abang long tak sanggup bila anak sakit. lebih baik aku tanggung sakit itu, tapi itu semua adalah ujian tuhan.

zino said...

kesian tengok budak2 ni kalau demam lebih2 lagi kalau astma..

pB said...

FIZZY
Chik ...
Anok anok kak pB panggil adik kak pB "Ayoh Chik"...
Pada hal, tidok la kecik belah mano pun bodi ayoh chik demo tu pung ...

Minggu ni buleh kelik dok?
Buleh la lepah rindu tu

KAK WEAR
Stakat ni alhamdulillah lagi lah,buleh lagi nok redoh malae malae tu. Lagi pun ,kalu abah demo tu tak dok, pB jugok hok keno g ata tushen malae malae.

PO'CHIK
Demo tu check doh daroh, stakat ni sumer nyor negatif untuk se'me burung n denggi. Demae virus bakali.

pB kelih doh resepi tu..
tang ka yu

NBK
Mama long ni pun masa dengar mereka dok merayu pun rasa nak menangis, ini kan pula ummi mereka ...

KAK JIE
Anak pB pun setakat ni belum lagi lah ada yang warded warded ni. Kalau nak kena langgar potor n patah tulang bahu, adalah sorang. Tapi tak sampai warded.

MINNIE
Doktar kata bukan campak. Tak tahu apa benda. Mungkin alahan kulit , tapi tulah membawa sampai ke demam kuat.

NEZJOE
Insyaallah, rasanya esok buleh doh tubek ward tu...

Joe, ngaju gapo pulok..
Smalae kak pB masuk umoh Joe, tak dok lagi bab bab ngaju nie...
Nanti smeta lagi kak pB g melawat.

Jamu kak pB tepong bo'kor sor, buleh?

ABE LONG
Betul tu...
Kalau boleh , biar bergalang ganti kan ...

BRO Z
Memang seksa ...
Lembik semacam jer..
Bercakap pun tak nak ..

UMMI
Anak ummi tu boleh la kawan dengan si Farhan tu.
Walau kat tangan tu ada jarum untuk drip tu , tapi , mainnya macam orang tak sakit. Siap main askar askar , menerap kat lantai dengan anak anak pB....

Tu lar , budak budak ...

Mummy Rizq said...

tersentuh lah hati tgk bebudak sakit.. semoga keduanya cepat sembuh... AMIN...

pB said...

M.R
Aminnnnn

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...