06 June, 2007

N3 KE 2

Say can entry dah nie...

Berita yang terbaru didengar dari TV3
Pak Lah nak kawin hujung minggu nie.
Comfirm..

Agak agak ada cuti umum tak??
Hi hi, asyik nak cuti aja .....

Tahniah buat Pak Lah.
Kawin jugak akhirnya.
Lawa jugak bakal isteri Pak Lah ni,

Tapi sayang tak pakai tudung ........


Oklah , ini isu penting pulak.

Nak cerita ttg pengalaman pB anak ramai nie.
May b patut tanya kak wear , sebab dia lagi ramai.
Ada laki laki pulak tu ...

Duluuuuuuu,
bila balik kerja , pB selalu rasa nak marah marah jer bila masuk umah.
Mungkin silap pB jugaklah, sebab ucapan salam tak berapa dipraktikkan dirumah.
(malu pulak.... tapi ini pengakuan benar).

Baru baru ni, pB diberi kesempatan untuk menghadiri satu seminar keibubapaan anjuran Negeri Selangor yang diadakan di sekolah anak pB kat Puchong tu.
ANtara jemputan khas ialah Datuk Dr Fazilah Kamsah, Ustazah Zowiyah, pengacara rancangan KMJ Encik Kamal Sufian dan juga beberapa ustaz lagi.

Antara tips yang pB dapat ialah doa doa yang patut diamalkan oleh ibubapa , doa pengasih (tak nak bagi suami ingat lain) dan juga buku doa n CD.

Kalau nak cerita memang panjang, hari ni pB cerita sikit dulu.

Ok berbalik pada cerita asal, bila masuk umah asyik rasa nak marah.

Rupa rupanya kat pintu umah kita tu ada dok bergayut setan yang kerjanya untuk buat orang yang masuk umah kita tu cepat naik angin, menyampah dan cuba cari gaduh (suami isteri).

Ustaz tu berpesan, kalau nak masuk umah, sebelum nak masuk

Baca Bismilah hi ( 3 kali )
Lepas tu , bagilah salam.

Insyaallah, setan tu akan lari.

Alhamdulillah, sejak dua menjak ni, pB dah amalkan.
Dan betul lah kata ustaz tu.

Walaupun umah pB dah nak pecah dengan bunyi suara suara jerit menjerit, usik mengusik, tangis menangis, tapi pB tetap COOL...

Relax ....

Dan dah boleh let go , tak ambik kisah .
pB akan berbunyi hanya bila ada yang menangis sebab sakit disakiti.

Cubalah ......

30 comments:

MULAN said...

haaacchuuuummmmm..!!!! hah..?? pak lah nak kawin ke?? hhmm... nak kata apa yek....

timakasih kasi ilmu hari ini. selama ni bagi salam je masuk rumah..

cantik rumah baru ni? mana dapat, pb? ajar sikit, den ni lembap sikit..

pB said...

MULAN
Haii, tiba tiba pulak bersin ..
Jodoh dia dah sampai. Tg Nazrin pun kawin, tak kan dia nak tido sorang sorang lagi kot...

Sama sama kasih.

Terima kasih. pB pun tak der terror sangat pun. Cuba masuk website FinalSense.Com

Dalam tu, pilih mana Mulan suka, copy dan paste kan dlm akaun blogger tu ...

Simple n Mudah jer...

Idham said...

:) pB...

best jugok tuh tips tu...abe id nok acu cubo trai jugok lah..

ado jappi jappi laing ko?
keno hembuh ko kiri ko kanae ko?

hehehee

ABE ID

Apple Pie said...

salam kak pb,

saya byk gak baca pasal bagi salam tuh. cumanya selalu lupa nk praktikkan. nampak gayanya kena start praktikkan balik la neh.

pB said...

ADE ID
Ohhh Abe ku Idham ....

Ado la satu ni keno tepuk tepak tido che aBear 3 kali ....

itu n3 akae datae ....

A.P
Lama tak nampak..
Dah sihat ker??

Memang amat bagus dipraktikkan. Dah terbukti keberkasanannya.

Dulu kak pB cepat naik angin.
Sekarang dah cool down sikit.

dugongsenyum said...

Dulu masa belum ada anak/baby kami pun kerap gak bergaduh - selalunya sebab benda yang maha kecik.

Sekarang ni anak2 dah riuh bermain/bergaduh, kita pulak tak ada masa dah nak gaduh2.

balik kerja hilang penat bila diterkam anak-anak ni, masing2 mintak dukung hehe

kak OO said...

salam memang lah penawar - ada 3 perkara besar kat situ (pernah tulis kat blog sempena supermom forum); bila kita bagi salam, kita menyampaikan:

- sejahtera ke atasmu;
- rahmat Allah keatasmu;
- berkat Allah keatasmu..dan orang yang dengar WAJIB jawab salam kita dengan ucapan yang sama jugak; of course setan2 lari...jadi bila setan tak dok, maka yang tinggal hanyalah 3 perkara di atas kat dalam rumah kita..memang salam ni elok dipraktikkan bukan saja bila kita balik rumah, malah masa kita nak keluar dari rumah, bagilah salam kat sesiapa yang ada di rumah kita masa tu..

Mak Su said...

pb - makasih kongsi ilmu tu.. dan mak su juga nak masuk kat finalsense dot com ler.. makasey lagik

pB said...

D.S
Itu ceriter dulu dulu..

Sekarang dah ramai, dah tak sempat nak gaduh gaduh lagi.

Psssttt...mak mintak dukung jugak ker??

KAK OO
Betul kata kak OO tu ..

Benda baik kalau tak praktikkan, sayang kan ...

pB said...

MAK SU
Sama sama kita kongsi ilmu ...

itu gunanya berkawan ramai nie...

Kak Jie said...

makasih ye pB,
selalu mmg bagi salam je
skrg ni dah tambah ilmu
kena amalkan nie

semakin lawa skrg nie...

ADIEJIN said...

Kalau :

1. Berblog sekali sebulan - Pulut Mentah
2. Berblog sekali seminggu-Pulut Bakar
3. Berblog sekali sehari - Pulut Garing
4. Berblog sehari 2 kali - Pulut Hangit

Hahaha.

umeboshi said...

kak pb..kiter baru sempat jenguk umah kak pb hari ni. isnin dgn semlm kiter coti. woh, sudah tukau 'umah baru' ek. hehe..
bagus le paklah nak kawin lagi. moga bhgia je le hendaknye.

13may said...

nice template:)

ps: selamat pengantin baru untuk PakLah...err..consider pengantin baru lagi ker???

hahha...

pB said...

KAK JIE
pB doakan Kak Jie cepat sembuh.
Jangan lupa makan ubat , tau.

Makin cantik..??
Saper ?

pB atau blog pB ???

ABE ADIE
Kalau :

Djin komen dua kali satu hari dalam satu blog, nak panggil apa??

Djin pakai toncang ....

Boleh ker??

UME
Cuti sokmo nih..

Kak pB jer yg asyik kerja kerja kerja ....

Template kopi paste aja. Senang gitu

13 MAY
Thanx

Kamu , bila lagi nak kawin ??

minnie said...

Salam Kak PB,
terima kasih di atas ilmu yang dikongsi tu... Nak start praktikkan..

ADIEJIN said...

budok nih..haku sekeh kae...wat nganying ko orae tuo pulok.

Ordinary Superhero said...

Pak Lah nak kahwin? Gosip ke betul ni? Hari tu kata tak de...tapi kalu betul pastu bagi cuti pulok, cantekkk!

kakLuna said...

betul la tuh..nama setan tuh..setan Dasim...mmg dok bergayut atas pintu tuh...:)

selain amalan salam, amalkan jugak surah al-falaq utk mengelakkan jd mangsa fitnah dan hasad. :)

Kak Lady said...

Tahniah buat Pak Lah ye....

Kadang-kadang bukan kita tak nak bagi salam....cuma terlupa...tau-tau balik umah je nak kejar anak2 yang kat dalam tu...sampai terlupa...

Ada jugak orang kata...kalau kita masuk umah tak bagi salam...apa2 setan yang ikut kita dlm perjalanan tu mengikut kita masuk ke rumah...Betol kot?

pB said...

MINNIE
Marilah kita sama sama melakukannya. Tak ambik masa lama pun

ABE DJIN
Yaa ammpun....
Abe DJin sudah mengamuk .....

Maaf nyer , pB gurau aja.
Bukan niat untuk tidak menghormati orang yang lebih tua dari pB

O.S.H
Ini memang berita yang SAH.

Tapi ... tak de pulak lagi berita ttg cuti umum tu ...
Sodeh pB

KAK LUNA
Terima kasih atas maklumat tambahan itu

KAK LADY
Betul kata akak tu.
Kdg kdg bukannya tak der niat nak bagi salam, tapi kalau dah terkejar kejar , memang lupa.
Tengok tengok dah ada kat dlm umah ..

Betul la tu kot ...
Kena g cari ustaz nie ...

oren said...

thanks sebab kongsi ilmu baru..kadang, kita tau, tinggal lagi tak prektis jek...

err..pak lah nikah Sabtu, takdenya dia nak bagi coti ke hapa...

Pa'chik said...

ingat kalu masuk pejabak piBI keno wi sale jugok lah.. haha...

err... ingak lagi komeng mulo-mulo skali dulu.. tanya pB tu... maksud dio panah bare ko.. haha...

jamri said...

yeyyy... sabtu ni cuti sebab pak lah kahwin...

memeng betul, kadang ucap salam bila masuk rumah kadang terlupa.....

pB said...

OREN
Jodoh Pak Lah dah sampai.
Harap lepas ni makin cergas ...


PO'CHIK
Memae pB cubo praktik ...

JAMRI
Benda mudah, tapi susah nak buat sebab tak biasa.
Kalau dah biasa, mesti tak akan lupa

Pandai Jamri buat lawak...
Cuti per tu??

kasutVincci said...

hmm.. nanti kv pun nak amalkan lah. Tochee.;)

pB said...

KV
Mo man thai..
smoll matter looeerrrr

jupo doh ko telur rebuh???

bang_gugar said...

salam,

memulakan sesuatu pekerjaan dengan bismillah..

insya Allah pekerjaan itu diberkati dan dirahmatiNYA..

(",)

pB said...

B.G
Salam ..

Betul tu ..
Itulah yang paling afdal ...

happyirfa said...

emm..tahniah jugak utk pak lah nak kawin.dan betul jugak tu..
naper yer susah sgt nak pakai tudung.pak lah mcm2 cite ala2 islam hadari tpi 'org umah' sendiri kalau bertudung pun tunjuk remos.apa citer.

mmg dah tahu psl bg salam tu.mmg pun patut di amalkan.apatah lgi suami isteri.sejuk umah tangga

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...