07 June, 2007

SAYANG ANAK

Salam ....

Manusia ni ada 3 jenis

a) INSAN JANNANI
- orang yang buat baik sebab nak masuk syurga

b) INSAN ROHBANI
- orang yang buat baik sebab takut nak masuk neraka

c) INSAN ROBBANI
- orang yang buar baik sebab dia tahu dia adalah hamba, khalifah dan da'nyi
(harap maaf pB lupa dah apa makna da'nyi itu)

KITA YANG MANA SATU ????

Itu adalah antara benda yang pB belajar masa seminar tu .


Antara benda yang pB dapat tahu dari Encik Kamal (Pengacara KMJ) ialah ->



a) KITA TAK SAYANG ANAK KALAU : Tiap tiap tahun, kita sebagai ibubapa perlu ke sekolah untuk ambik buku laporan. Sebelum nak pergi, kita suami isteri dah doh bertegang lidah, sapa yang nak pie ambik buku tu. Suami suruh isteri, isteri suruh suami.
Tanda kita tak sayang anak lah nie...

Kalau sayang anak, tak perlu gaduh, sama sama pergi , sama sama volentier.

b) KITA TAK SAYANG ANAK KALAU : Bila dah selesai main O zom , balik dadu, maka terpilih lah si isteri atau si bapa. Maka pergilah ke sekolah . Beratur depan pintu kelas anak, bila masuk, duduk depan cikgu. Lama dok sembang dgn cikgu , tanya macam macam tentang anak kita tu. Bagaimana prestasi anak? Anak dalam kelas macam mana? Dengar kata ke? Tumpuan anak anak macam mana?

Hi hi... itu pun bukan tanda kita sayang anak.

Kalau kita sayang anak, kita cuma perlu ambil masa 5 minit jer , masuk , salam , sain , ambil buku lapuran dan kita akan cakap " Ok cikgu, nanti saya jumpa cikgu , waktu yang sama , minggu depan , macam biasa biasa ".
O ooo , makna ibu bapa tu memang sentiasa berjumpa cikgu anak anak. Tak perlu tunggu hari ambil report card. Ibu bapa sentiasa ambil tahu tentang perkembangan anak anak , apa yang mereka belajar , kelemahan mereka dan juga kelebihan mereka.

c) Hantar anak tusyen dah jadi macam trend. Kita tak sayang anak kalau kita hantar mereka (tak kira naik motor ke, atau naik kereta), bila sampai depan kelas tusyen, tu, anak salam si bapa atau si ibu, tak sempat anak panjat tangga , ayah dah blah dari situ. Tak tunggu pun tengok anak tu dulu.

Kalau kita sayang anak, kita akan tunggu hingga anak naik ke kelas. Lepas tu kita parking kereta atau motor kita, then tunggu 10 minit, kita akan naik ke kelas itu. Tengok tempat anak kita belajar, pastikan mereka memang ada dalam kelas , dan lepas tu jumpa dengan cikgu cikgu yang mengajar anak kita tu . Tanya apa yang patut.
Itu baru sayang anak ....

d) KITA TAK SAYANG ANAK : Kita sebagai ibu bapa tak pernah masuk tengok bilik anak teruna , anak dara. Tak check beg sekolah mereka , dan tak tegur bila mereka dok asyik tengok tibi atau pun asyik dok bergayut aja ...

Kalau sayang anak, kita akan sentiasa buat spot check mengejut. Mana tahu , jumpa benda benda yang tak patut, awal awal boleh kita bendungkan.

e) KITA TAK SAYANG ANAK KALAU : Kita marah anak kita bila anak kita tumpahkan air pada baju kita, permaidani kita . Tapi kalau anak orang lain yang buat gitu, tidak pulak kita marah. Boleh cakap "biasalah budak budak , tak per boleh basuh, tanggal nie"

Kalau sayang anak, kita tak akan cepat melenting marah. Budak budak, biasalah kan...

f) KITA TAK SAYANG ANAK KALAU : Kita asyik dok puji anak orang lain. Anak jiran pandai, anak sedara bijak. Kita tak puji pun anak kita , asyik dok kon dem jer....

Kalau sayang anak, kita kena terima anak kita dengan seadanya. Walaupun tak pandai dalam bidang akedemik, mereka mesti ada kelebihan yang lain. Kita kena bukak mata , terima kelemahan mereka , bukannya merendah rendahkan anak sendiri.

g) KITA TAK SAYANG ANAK KALAU : Kita anggap anak kita ni TRANSPARENT. Kalau nak bercuti , tak pernah tanya mereka , kemana mereka nak pergi. Tak pernah tanya pendapat mereka.

Kalau kita sayang anak, kita akan tanya pendapat mereka, berbincang dengan mereka.

Anda sayang anak anda??????

24 comments:

maklang said...

Semua orang syang anak...tapi mungkin cara masing2 menunjukkan kasih sayangnya berlainan pulak..

Tapi yang sedihnya ada jugak yang buang2 anak...apa punya manusia tak tahulah...

pB said...

MAK LANG
Betul kata Mak Lang tu.
Sapalah tak sayang anak , kan.
Sumer sayang anak .....

Yang buang anak , tu tak dak otak .
Atau pun otak boh kat kepala lutut....

Alex Lacey said...

PB!!!K.We balik doh ni hehehe..timo kasih sms ari tu...

Lawa weh rumoh baru demo nih...I like!!

Sapo tok saye anok weh...tapi tu la, kade2 caro kito saye tu napok mace tok saye...tapi hok d) tu, meme k.we buak sokmo i.e. masuk bilik, cek beg skoloh (sebak keno tulong susun jadual hehe) etc etc...anok kecik lagi kot...tapi kalu besar sek-sok pun rasonyo k.we buak jugok kot...hmmm...

Abang Long said...

Sabda Nabi. "Barangsiapa yang tidak mengasihi anak - anak, maka rahmat Allah adalah terlalu jauh dari mereka".

oren said...

saya sayaaaaanngggggg depa...

takat nih cuma check beg nurseri jek la..yalah..nak ganti baju baru, nak isikan pampers lagi..hihihi..kira check beg jugak, ek?

umeboshi said...

ume pun sayang sgt dgn anak. ume macam oren le...hari2 mesti check beg anak. maklum le, anto neseri. ekekke...

Kak Lady said...

Sokong sangat dengan pendapat Sayang Anak ke Tak Sayang Anak tu...

Yang herannya...ade orang boleh pukul bantai anak2 hanya kerana anak2 pecahkan pinggan mangkuk yang dibeli tak seberapa ringgit....

Apalah pinggan mangkuk kalau dibandingkan dengan anak2...belajar untuk sayangi anak lebih dari pinggan mangkuk tu...Pinggan boleh dibeli...anak kalau dah sakit maner nak dibeli??...

13may said...

hmmmm.....nak komen camna hah???

achik said...

Anda sayang anak anda??????

ye2 saya sayang anak2 sedara saya :)

pB said...

KAK WEAR
Kak Wearrrrrrr

Rindu nyor pB ko kak wear. Kelmarin tigo pak kali masuk blog kak wear. Kot kot kak wear doh update...

pB tok rajing la pulok check beg skoloh anok tino pB tu. Napok gayo, keno buak lagu tu....

ABE LONG
Na u zu bil lah , benda benda gitu dari berlaku dlm keluarga kita

UME
Dah lama kak pB tak siap kan beg untuk anta anak ke nerseri ...

NBK466 said...

Takpelah..insyallah tips2 ini buleh den jadikan panduan bila tiba masanya nanti...

Idham said...

pB...satu entry yang cukup memberi lmu kpd abe id...pasa sayae anok tu..tQ.
:)
baru tadi gi antar
anak amirul tu ( dah 14 tau )....pergi rumah kawan dia for study group....driver tu nak terus berlalu, tapi abe id suruh dia tunggu hingga amirul dah masuk gate....amali apa yg pB tulih la tu...

:)
abe id.

Ordinary Superhero said...

Ya, saya saaaangat sayang anak2.

Pa'chik said...

kita sebenarnya tak sayangkan anak kalau...



kita takde anak...

ADIEJIN said...

malah nok jawab lah soalae ni..Mano ado ore tok sayae anok...

Sayang Bapak diMinta Minta Duitkan
Sayang Emak disuruh masak masakkan nasi
Sayang Bini di Geletek geletekkan
Sayang Anak dibelasah belasahkan..

*fizzy* said...

Salam Kak pB ku,

Guano Johnny Depp smale?
Best ko dok?
Hehehehehehe.

Kalu takdok anok lagi, saye anok2 sedaro pon ok laa dok?
Saye sangak2 ko budok2 berlimo tu.
=)

Sastri said...

err... err... sayang laaaa kat anak tekak ni.... :p

McBudu said...

kalau tengok2 semua tu macam 1/2 sayang je kot... :-)

AZWA said...

PB,

salam pagi jumaat. Wah this n3 is a good eye opener sungguh...bagus utk renungan di pagi2 hari ni.

pB said...

NBK
Jadi panduan ....
Supaya kita jadi ibubapa yang cemerlang

ABE ID
Memae cepat naa'kak lah abe id nie...

Bagus baguh

O.S.H
Sumer HERO sayae anok....

PO"CHIK
Kalu tak dok anok, buleh sayae anok sdaro ...

ABE DJIN
Ado orghe tok sayae anok.
Buak anok reti, tapi nok pe'ngo tok panda..
Tohok lagi tu .....

FIZZY
Salam

He is soooo funny yet sooo handsome

Limo jah ko baru anok sdaro?

SASTRI
Memang kena sayang sebab kalau tak jaga anak tekak tu, susah nak telan makanan. Nanti , tak der la review review pasal makanan dlm blog sastri

Mc B
Tulah , masa dgr ceramah tu, rasa mcm tak sayang anak la pulak. Tapi mcm kata geng geng yg lain, cara kita sayang, beza beza ....

AZWA
Sama sama kita kongsi ilmu. Bukan nyer susah nak praktik , pun .
Tapi tulah, kalau dgn anak anak, senang je nak naik angin ...

kakLuna said...

huh..anok..sapa tok saye?..mustilah saye....

mmg betul lah had kak PB jot down dari ceramah motivasi tuh..terima kasih sbb kongsi :)

happyirfa said...

sama gak mcm luna.
sapa tak sayang anak.tp kdg2 kita tak sedar apa yg kita buat.salah sapa?

umi ameer said...

Sayang beb, sapa tak tak sayang anak2, cuma mungkin kekadang kita terleka dan terlupa buat yang sepatutnya! Sayapun nak cuba praktikkan gitu..

kamalfnd said...

Eh, terimakasih sebab masukkan fatwa saya tu ek?
Ha ha ha

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...