12 July, 2007

DUIT

Salam semua

Hari relaks sikit.
Kerja memang ada, tapi kiranya macam dah reti
macam mana nak bahagikan masa.
So , boleh lah meronda ronda kat blog sambil
tengok drama Cindirella lakonan Haliza dan Idham.

Suker pB tengok drama nie.
Dah banyak kali tonton tapi tak pernah jemu.
Kenapa??
Sebab Idham romantik giler dalam cerita nie.
Menjadi betul bila tengok mereka berdua tu berlakon.
Sayang , hanya kat dalam drama jer.

Kes Kak Lang dah settle semalam.
Kesimpulannya dia ambik duit tu dari tabung dan bawak ke sekolah.
Motif bawak ke sekolah , itu pB tak berapa nak faham.
Kata Kak Lang , kawan nya yang suruh dia bawak.
Budak budak sekarang , akalnya panjang betul.

Anak pB yang bersekolah tiga orang.
Semua orang dah tahu kan..

Tiap tiap pagi, aBear akan beri kan duit belanja rm1.60 seorang.
Kakak dan Kak Ngah akan tolak 30 sen dan terus masukkan dalam tabung.
Kak Lang , dia akan bawa kesemuanya.

Kadang kadang tu, bila balik , masih ada duit yang berbaki.
Ada jugak masanya semua habis .
Habis sebab belikan si Nurin jajan.
Macam macam yang dipesan si Nurin tu.
Nasib baik lah punyai kakak kakak yang baik hati.

Setakat ni, memang lah berisi sokmo tabung mereka tu .
Tugas aBah, kira dan masukkan kedalam Bank Islam.

Anak anak pB masih tak pandai nak kedai tanpa diteman oleh pB.
Kalau nak apa apa, biasanya mereka akan pesan pada pB.
pB lagi .......
aBah nyer ..... hmm ... tak pulak di kacau si aBah tu ...
Lagi pun , mini market kat umah tu , kalau nak kesana, kena lintas jalan besar.
Anak anak dara tu, tak pandai nak lintas.
Lagi pun pB tak berapa nak harap.

Kalau lori roti lalu depan umah, atau motor eskrim lalu , pun mereka tak reti nak panggil panggil...


Macam tak berkembang la pulak anak pB nie.

Nak main basikal pun , minta kebenaran.
Kalau setakat pusing pusing depan umah tu, mereka tak lah minta.
Tapi kalau nak pusing hingga ke deretan lain, mereka akan minta izin dulu.
Kadang kadang , pB benarkan.
Yang banyak kali nyer, pB tak benarkan ...

Ada anak perempuan ni, kena lebih hati hati.
Nak nak anak perempuan yang dah nak nak jadi anak dara.

Bahaya kalau terlalu dilepaskan .....

43 comments:

oren said...

memang kena bimbang pun kak...la nih ramai org sewel..baby hat baru beberapa bulan pun dah kena cabul..geram tul la...

pB said...

OREN
Ramai yang giler s*@s. Tunjuk sana , tunjuk sini...

Gileer tul ...

Yang ada anak lelaki pun , kena hati hati jugak. Kena selalu beri nasihat ...

kasutVincci said...

tok apo lah kalu tok berkembae pasal lagu tu jah gak. Banyok bahayo lagi luar pagar rumoh tu.

cm said...

cm pun raso sie ko anok2 sbb byk bendo hok cm tok bui takut bahayo... kakak tu dah jadi mace budok pulok asyik keno main dgn adik2 dia je... cm dulu nampok pokok ngukah nampok sungai terjun, berlari dale sawoh padi sunggohla tok samo dgn hidup anak2 dara cm lo ni... tapi for safety terpaksa la kan.

Eida said...

mmmmmm molek tu..zaman kecil tak reti guna duit. Jimat, besoo nanti banyak duit


Pb kena tag ngan Eida ari ni...jawab ler eksss..pasal Emas jer http://roheida.blogspot.com/

nak g beli emas ni..tak reti

pB said...

KV
Raso nyor , kalu kapong tu , brani lagi nok lepah anok daro tu main ta'noh.

Sebab tu demo tu , suko sangat kalu kelik kapong. Tok reti nok naik atah ghumoh sapa nyor. Naik nok makae, tengok tibi tu jah ...

CHE MA
Hi hi..
pB rajing gok dulu , mandi sunga ..
Ukah poko chiku ...
Nasib baik tok jatuh de'bok

Kadae kadae rimah jugok , kalu petae petae , pakak dok tu'kong dalae ghumoh ..

Tapi tu lar, namo khe , main jauh jauh , takur nyor ambik kok nghe ko ...tok ko lagi sekso

AEIDA
Harap nyer perangai jimat cermat ni bawak sampai ke tua

Kena Tag..
Pasal emas..

nantilah , bila pB dpt idea , pB jawab tag tu ..

Hmm..kena balik tanyer Tok Ma nie

sayang anak said...

BEGITULAH KALU SAYANG ANAK, KENA SENANTIASA DIAMBIL PERHATIAN, JANGAN DIBIARKAN ANAK2 BERMAIN SENDIRIAN NANTI KALU ADA ORANG YANG TIDAK DIKENALI SURUH CARI ANAK KUCING YANG HILANG MACAM KES DIKG BARU, KAN KES NIAYA TU....SO HATI2LAH DAN AWASILAH ANAK2 KITA.

pB said...

SAYANG ANAK
Thx 4 d advise ...

Sama samalah kita menjaga anak kita ...

Kecik kecik senang nak handle
Bila besar , tu yang seksa sikit tu ...

ADIEJIN said...

Hantar budok buodk tuh kelik belajar boxing Siam..pastu tok berani doh ore nok wat kok sir kok sir.

pB said...

ABE DJIN
Tok payoh , ata kelik kapong..
aBah demo tu dulu , blajar silat , sapa tali pinggae meroh.

Tapi rasonyor , loni , aBah pung dok tok ingat buoh silat ..

ngeh ngeh ngeh

minnie said...

Salam Kak PB,

Baca surat khabar setiap hati pun macam menakutkan... Banyak sgt jenayah yang melibatkan kanak-kanak ni. Manusia ni macam tak de perasaan..

pB said...

MINNIE
Manusia hilang pertimbangan bila dalam hati dilanda nafsu dan syaitan bermarajalela ...

Bila kena budak budak , tu yang buat hati jadi sayu ...

INDERA KENCANA said...

Betul-betul. Sokong-sokong.
Bukan anak pompuan yang dah nak jadi anak dara je kita kena hati-hati, anak pompuan yang kecik pun kita kena hati-hati jugak. Maklum saja, pemangsa ni bukan memilih usia.

Teringat seorang sepupu lelaki saya penah kata, "Aku ni kalau baring atas jalan pun takde sapa nak usik.."

Statement tu tersangatlah tidak dapat diterima zaman sekarang ni. Zaman sekarang ni, lelaki pun boleh jadi mangsa...

itik putih said...

asraf pandai simpan duit bila IP takda duit dia bagi pinjam tapi afiq dia kemut skit bila tanya ada duit memanjang takda, syira baru belajar nak simpan and kakak yang sulung mmg kerja dia nak prabehkan borehh tak habih2 nak duit nak duit nak duit....nasi baik sorangje...kalu tak makan nasi dgn ikan bilis ler jawab nyer...

kak OO said...

buduk2 rumoh ni tabung duit tu berisi masa demo ado mood - kalu faeqah memae habih sokmo pitih dio serupo nga kak lang PB ni laaa.

pB said...

INDERA
Nak buat anak , senang.
Tapi
Nak jaga anak sekarang, masyaallah , banyak sungguh pancaroba nyer..

Isu di rumah, isu di sekolah , isu di luar rumah , mcm mcm.

Ibu bapa sekarang kena ada ilmu.

Apa yang dpt , hanyalah berdoa agar anak anak kita selamat dunia dan akhirat ...

Amin

I.P
Dalam ramai ramai tu , mesti ada lah yang tak berapa pandai nak manage duit.

Biasalah kot, anak sulong ...

Sudah biasa diikut semua kehendaknya, sebab itu jadik begitu

Nanti bila dia dah tahu cari duit, baru dia faham betapa susahnya nak dpt gaji bulan bulan.
Bukan senang macam petik buah di pokok ...

happyirfa said...

mmg kena hati2.tambah2 anak pompuan dan lawa pulak.anak dara fa gi tadika bawak rm1.sbb balik dr tadika dia beli jajan utk dia dan adiknya sekali.tp x pandai tgk harga.kalau murah adalah belen bawak balik.kalau mahal dpt beli satu jer..bila balik dia cakap kat fa 'kenapa bg duit sikit.tak cukup utk beli adik punya..sabar jelah.

pB said...

IRFA
Chomel la lagu tu, kechik kechik panda sayae adik doh ...

kakLuna said...

molek dah tu cara kak Pb..tak terlampu strict, tak pulak mengongkong..

keselamatan mmg x dpt dijangka, kawasan yg nmpk selamat pun tjadi jugak kes jenayah.


dlm hal ni, kita kene pakat dan berbaik dgn jiran supaya jiran leh tgk2an anak kita dan begitu juga sbaliknya

pB said...

KAK OO
Faeqah tu hok no brapo??

Nuying pun ado tabung...
Hok somo nyor, dia mesti mitok duit dengae pB ...

pB said...

KAK LUNA
Betul tul, kita kena kenal jiran kita so that kalau terjadi apa apa senang nak minta tolong ...

Kaklong said...

salam,

baguslah anak2 akak tu, jgn fikir tak berkembang pulak. skrg ni susah nak dpt anak2 cam anak akak tu, mintak izin bagai nak kemana2.kalau saya, lega sangat2 dpt anak camtu :D

kak, ttg kaklang tu, anak2 saya pun prnh experience kengkawan suruh bawka itu ini ke sekolah. tp saya tak bagi ikutkan sangat, sbb takut2 lama2 jd kes buli pulak..

Ordinary Superhero said...

Bakpo rm1.60? Buke seria, duo rhiya ko. tigo amah ko? :)

Anok2 dumoh sumo bawok bekal. Sekali sekalo jah bui rm1.

zino said...

anak dara zino tu 5 inggit duit belanja dia.. dah sekolah menengah patut le agaknya .. sekolah rendah dulu 2 inggit je..

teringat zaman zino dulu 20 sen je.. hehe tapi dapat beli nasi lemak kueh air lagi..

*fizzy* said...

Baguhnya anak-anak dara kak pB..
Balik kelate bwk laa maghi jale rumoh fizzy deh...
Nok kenal 4-4 tuh..:)

Laaa, lo ni tgh ulang tayang 'Cinderella' ko?
Abah fizzy KONPEM dok depe tibi laa..
Beghehi sokmo kalu cito tu gak.
Seghonyo nak-nak kali ule Abah tengok.
Hehehehe.. Abah fizzy ni macho tapi soft hearted agaknya deh..
Skrg ktrg tgh sama-sama ikut cito Korea di TV2..hehehehe..

Errmm, kak pB.. fizzy dok Kelate lo ni!!
"Balik lagi budok bertuoh ni!" kata kak pB-ku..
:D

Mak Su said...

elok ler macam tu.. jgn dibiarkan bebas sangat

pB said...

KAK LONG
Sekarang ni ada jer mainan yang dia bawak pulang. Katanya kawan yang beri. Naik risau , takut dia yang pandai pandai mintak...

Hmm...

Arifah ni, lain sikit dari yang lain ...

O.S.H
Baguh la anok anok OSH.
Bowok bekal tu ..

Anok pB bowok air kosong jah. Kadae kadae bowok roti..
Seria nae posen..
Bakpo eks..??

Nantilah pB tanyo aBear ...

BRO Z
Lima ringgit..??
Banyak jugak tu ...
Kalau kira, dua ratus jugak lah Bro Z spend untuk dia sorang ...
Nasib baik , gaji abah banyak ..

Itu dulu.
Mak kata, dulu dua posen pun buleh beli kasut skolah ...

FIZZY
Kak pB pung tok rajing puah kelih crito tu..
Romantikkkkkkk .....
Alangkah bagusnyer kalu orghe jatae klate ni romantik lagu tu ..

Insyaallah, kalu kak pB kelik klate , kak pB chari Fizzy ...

Kelik lagi ....
Brapo gak sbulae duit minyok kreto nie??
Pha'rok kak'loh , kalau ikut crito Fizzy tu

MAK SU
Kecik kecik ni boleh lagi dilarang dan dikawal ...

Harap besar besar nanti , pun masih dgr kata mama ...

kak OO said...

faeqah 8 tahun.

13may said...

byk sgt org jahat sekarang ni yea...hmmm..

zabs said...

Salam pB,
Saya ada anak perempuan berumur 11 tahun, yang bongsu. Kami tak pernah biarkan dia keluar bermain2 di luar pagar rumah kecuali kami ada bersama. Dia pun nampak "very homely" tak minat nak keluar bermain2 di padang sendirian, melainkan kami temankan. Kalau aktiviti di sekolah, dia ok je.

Nezjoe said...

kak,
memey gitu doh.
anok tino memey keno pesen lagu tu.

adik kito dulu pun, ma ngan abah tok wi dio wak gapo2 sendiri.

bukey konkong tapi jaga.

p/s - baru sapa subuh takdi, terus masuk office
ngatuknya...

pB said...

KAK OO
Oo 8 tahun.
Hok dhumoh tu tak dok hok lapae tahun..
Kak Lang smilae doh

13 MAY
Betul tu ...

Dunia dah sampai akhir zaman

UNCLE ZABS
Salam kembali

Baguslah kalau ada anak yang jenis perumah nie..

Byk masalah akan timbul kalau ada anak jenis tak lekat umah nie ...

JOE
R u ok ...??

Lagu mano hal koto baru...??

Ma , ok ..??

Rehat , jangae dok bowok kreto kalu ngatuk sangat

cyberdad said...

sama la anak kita pun tak reti panggil apek aiskrim. dok laungla "encik, encik!"

haram apek tu nak berenti. heheh :)

p/s: dah update, dah update, dah update!

KAMATO said...

tu petanda nak jadi jutawan besar nanti....mudah-mudahan

Mummy Rizq said...

bagus lah kalau derang nak keluar.. mintak kebenaran dulu. at least kita tau kat mana derang nie..

izinni said...

bagus anak2 pB reti minta izin sebelum keluar. kurang risau kalau tau kemana depa pergi kan. anak2 saya pun diajar macam tu .. walaupun hanya nak main luar dari kawasan rumah. kita tak tau .. apa2 pun boleh jadi sekarang ni. anak lelaki ke, pompuan ke .. semua senang kena tarik masuk kereta. Nauzubillah ...
Biarla orang kata anak2 kita tak berkembang .. yang penting depa selamat.

pB said...

CD
Update jugak akhir nya ...

Kah kah
Naik standard pachik jual eskrim ...

Encik encik eskrim satu ...

BRO K
Insyaallah ..

Aminnnnnnn

M.R
Dah balik ke dari Langkawi??
Banyak pinggan yang MR borong??

Kena ambil tahu
kalau hilang , susah ...

pB said...

IZZINIKB
Betul tu ...

Kalau nak jadi apa apa, sekelip mata sahaja.Kejab sangat.

Walau dalam pagar umah, pun kena selalu jenguk jenguk ...

Jie said...

pb

ye la..kita mak mak ni mmg berkongsi rasa yg sama
mcm2 yg kita baca skrg ni..budak 7-8thn pun org boleh tgok berselera..kita dok jaga anak2 tu..kadang2 tak paham..knp lah budak sekecil tu boleh di buat mcm2..eee...ngeri kan.

~ahni~ said...

Anak lelaki pun kena tengok jugak....

Sastri said...

elok juga macam tu kak... at least, akak tau mana dorang berada setiap masa... sekarang ni, manusia dah terlebih jahat... huhuhu... sas pun takut2 nak keluar sorang2 tapi kadang2 terpaksa gaks... cuma kena lebih hati2... :D

bang_gugar said...

salam kak pB,

bila selalu mereka meminta kebenaran.. sekurang2nya kita tahu kemana dia pergi.. dengan siapa dia pergi..

insyaAllah semuanya baik saja..

(",)

zino said...

pb..
bila dah sekolah menengah kena lah bagi lebih sikit..

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...