28 September, 2007

BUKA PUASA

Dah masuk hari ke 16 kita berpuasa.
Dah 16 hari kita berbuka dan 16 hari juga kita bersahur.

Setakat ni, belum lagi ler pB n d geng 'termiss' sahur.
Cuma ada sekali tu, pB sedar jam 5 pagi.
Terkejar kejar kat dapur.
Masak nasi , goreng ikan.
Sediakan air teh o untuk pB dan aBear.
Untuk anak anak pula milo .
Mujurlah , sempat .......

Rasanya setiap dari kita ni , kadang kadang 'pening' bila nak fikirkan tentang menu berbuka dan menu bersahur.
Kalau yang 'tunjuk - tunjuk' pun mesti keliru sebab banyak sangat makanan yang dijual.

Bagi yang tak bekerja tu , mungkin lar banyak sikit menunya.
Sebab dok fikir sejak tengahari lagi.
Kalau yang bekerja, memasak mungkin dapat dilakukan pada hari bercuti.
Tapi kalau bekerja , tapi ada helper , itu pun kira ok lah kan.

Kalau kat rumah pB , trend berbuka puasa mesti dengan nasi.
Mula mula tu makan kurma dulu.
Lepas tu seteguk dua air ( tak kiralah air sirap dengan sagu pun jadik).
After that, terus makan nasi.
Kalau kena lauknya , maka bertambah tambah.
Selesai makan nasi , baru lah jamah sebiji kuih.

Belum pernah lagi ler kat umah tu , berbuka dengan mee atau makanan yang tidak 'nasi'.



Bagaimana dengan anda..???

25 comments:

Zareda said...

PB, Zar pun berbuka dengan nasi. Tak pandai nak berbuka dengan mee ker makanan lain. Tiap tiap hari masak sebab tak lalu lauk beli. Masak dua lauk pastu pas kat kak long, dia balas 2 lauk .. emm meriah ler meja makan..

achik said...

saya pun hari2 berbuka ngan nasi kecuali ahad minggu lepas.. masak mee bandung..

sebenarnya tak kisah pun x berbuka ngan nasi.. tp sahur nak kena masak lain la plak nanti.. ;p

Jie said...

Kak jie yg tak keje pun pening la jugak...sbb resepi berlambak2..tp bahan tu yg tak de..hehehehe..nk keluar g cari kt kedai...malas laaaaaaaaa pula.

ptg ni wat sup ekor dgn rebus je makaroni..siap!

pB said...

ZAR
Untung kalau duduk dekat dekat nie

ACHIK
Rasa macam tak kenyang kalau berbuka TIDAK dengan nasi

KAK JIE
Kedai jauh ke , akak ..??
Tapi betul, kalau dah dok dalam umah , malas sangat nak keluar

~adeQ~ said...

saya tak leh buka makan nasi, nanti rasa perut penuh sgt...tak selesa...so, selalu kami buka kuih, atau mihun atau apa2 lah selain nasi.lagi pulak lah sekarang ni, bawakan budak...uish..lagi tak selera...suami pulak yang mengidam nak makan mcm2...

Abang Long said...

Ahli keluarga abang long pula, berbuka dan bersahur cukup mudah. Berbuka dengan bubur, bersahur dengan roti dan jem serta susu.

happyirfa said...

salam kakpb..
ore kelate susah sikit nok buka denge kueh semata.ore lain x tahulah tp fa pun lagu tu jugak .
mesti make nasi jugak.xleh nak telan mugo lain dulu.walau sikit pun kena make nasi jugok.tp sejak 3 4 ari ni naik ulser/mata ike dlm mulut..seksanya nok make nasi..tp tele koho2.cik abe pulak buleh x make nasi..selamba buka make mee/spageti....

Pa'chik said...

sirap ngan butir slasih sedak.. [dulu panggel telo kat'tok...]

happyirfa said...

sekali lagi bg komen..jam kak pb tu betul ker?ko irfa saloh tengok..

Nezjoe said...

best dapat buka ngna satu famili kan kak
joe, buka tak tantu
kdg mkn kuih saja..pastu mlm2 sikit baru mkn yg berat2

baru lepas mkn nasi goreng thai
besttt!
:D

zino said...

zino pulak berbuka ni jangan makan nasi.. biasa nya kurma dan sedikit kueh mueh.. nasi tu lepas tarawih nanti..

zino said...

jangan =jarang

NBK466 said...

Den punya SOP - kurma, air panas, kuih muih, air sejuk, CANDU..lepas tuh tgk keadaan...kalau kenyang solat MAGRIB dulu.. Kalau leh layan nasi, makan ler skit...

Mr PenyuBiru said...

ade sekali tu berbuka makan mee kuah, selain dari tu seme berasaskan nasi..

Kak Lady said...

Kak lady ...hari2 waktu berbuka...mesti ade nasi...sebab cik abang mesti nak makan nasi...pastu mesti ade mee, bee hoon atau lain2 makanan sampingan sebab kak lady jarang nak makan nasi...tengok mood...tapi sahur kak lady nak nasi putih dgn sayur...cukup dah...

Purpleheart said...

Kalau makan selain nasi pun, lepas tu cari gak nasi. Sudahnya baikla terus makan nasi.

Sah-sah perut Melayu!

OndeOnde said...

kat rumah kak OO tak buleh hari-hari nasi, nanti ada yang kebuluran, macam faeqah dan kak OO sedighi hehehehehhe...makan nasik sokmo = boring, kalu faeqah memae perut dio bukae perut "melayu" - kalu dio makanae ruji sepertu mee, meehoon, pasta, roti canai, roti jalo, murtabak, kuew tiao dan sewaktu dgnnya..hari ni insyaAllah ingat nok mmasok bubur lambuk kelate nga goreng kuew tiao keghae..

cm said...

cm & hubby suka pegi bazar ramadhan so lauk pun tunjuk2 je le hubby ok je, menu sohla nasi perut orghe kampung, kuih makae lepas terawih.. sahur makae simple tapi wajib nasi jugok la... kalau buko goreng mee takut ado hok tok buko poso ha..ha..

AZWA said...

Famili Azwa pulak...walaupun ada nasi, tapi taim berbuka anak2 lebih suka makan mee hoon/mee/kuey tiaw goreng. Azwa cuma tambah ayam goreng skett...dah cukup buat dorang. Tapi taim sahur memang nak pekena nasi.

pB said...

NURSHI
Kalau mengandung bulan bulan puasa ni , banyak tengok dari makan.

Hi hi ...
suami pulak yang lebih lebih

ABG LONG
Mesti keluarga abg long, tiap kali puasa, turun berat badan.

Alhamdulillah

IRFA
Pa'rhok jugok lagu tu.
Nasi keno masok..
Mee keno goreng ...

Kak pB raso jae kak pB tu OK jer

POCHIK
Tok jupo lagi telo katok.
Butir sagu ado lar .
Rebuh sdiri , minum dengan sirap pah tu kalu rajin , chari cendol atau bledo hitae

BRO Z
Terbalik ler kita nie nyer

NBK
Apa apa pun , CANDU tu yang penting.
Sahur pun last kopek mesti CANDU gak ..

pB said...

MR PENYU BIRU
Kat umah tu tak pernah sekali pun berbuka dengan mee..

Rasanya kalau buat mee, tengah malam boleh tengoklar si Abear tu cari maggie pulak ...

KAK LADY
Hmm..
Kak Lady ni satu kapal dengan IRFA ler
Cuma tebalik

PURPLE HEART
Hi hi kita seruperrrrr

KAK OO
Kalu Che Duan buleh ikut lagu tu, tak po ...
Senae kiro sikit ...

pB said...

CHE MA
Haghi tu , ado la jugok beli kerabu perut mudo. Fuyooh punya lar semangat nok bukok poso. Pah tu , hel eleee, manih la pulok ...

Pelik sungguh


AZWA
Kat umah tu , anak anak pun dah ikut fe'el mama n abah. SO semua makan nasi ...

McBudu said...

Nasi kerabu tak dok ko?

pB said...

ABE Mc B
Nasi kerabu menu minggu lepas ...

Anonymous said...

Приглашаем всех посетитить наш [url=http://torrent-kombo.ru]торрент трекер [/url].
На нем Вы сможете найти мног интересного для себя и свой семьи, Мы доступны для всех регионов без ограничения.
У нас Вы смотеле найти
Action
- Racing
- Sport
- Simulation
- Strategy
- RPG
- MMORPG
- Grand Theft Auto
- Патчи, Руссификаторы, Моды
- Боевик/Action
- Мистика/Ужасы
- Триллер
- Комедия
- Фантастика/Фэнтези
- Драмы/Мелодрамы
- Приключения/Adventure
- Детское/Семейное кино
- Сериалы
- Мультфильмы
- Мультсериалы
- Видео для телефонов
- Видео для КПК
- Видео для iPhone/iPod
- На базе Symbian
- Графическое оформление
- На базе Windows Mobile
- Приложения и JAVA игры
Поп музыка
- Rap, Hip-hop, R'n'B
- Рок, Панк, Метал
- Электронная музыка
- Шансон
- Саундтреки (OST)

И многое другое, добро пожаловать к нам на [url=http://torrent-kombo.ru]торрент [/url].

Адрес нашего сайта torrent-kombo.ru


П.С. просьба администации не удалять сообщение, написал реальный человек.

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...