01 October, 2007

N3 BAGAI BAGAI

Assalamualaikum .....

Hari ini dah masuk hari ke 19 kita berpuasa.
Insyaallah, malam ni dah masuk 10 malam terakhir.
So, pada sesiapa yang ada kudrat untuk bangun malam , tu , sila silakanlah.
Mari lah kita cuba berbanyakkan amalan di malam malam yang terakhir ini.

Cuti dua hari ...
Apa bikin...??
Bikin biskut raya , hi hi hi ....

Yang sebenarnya , pB masa anak anak dara tak pernah la buat biskut raya.
Tok Ma kurang minat bab bab nak 'mear thek mear thek' nie.
Tapi sejak anak anak dara pB ni dah besar, maka dengan terpaksanya pB kenalah belajar buat biskut ....
Kesian , sebab anak anak dara dok mitak .

Maka, hari sabtu lepas, kami anak beranak bersila , bersipuh kat dapur.
Cuba cuba buat biskut.

Dapat ler dalam lima puluh keping biskut.
Cukuplar tu ....
Bukannya pB nak berniaga apa pun .....







Ada lagi satu masalah pulak tu masa bakar biskut nie.
Microwave baru , so tak reti lar godek ...

Kah kah kah ...
Tawakal jer masak bakar adunan ...
Sib baik masak .....
Hi hi hi hi .......

**********************************************

Tahniah pada Kak Long a.k.a Shikin sebab dah selamat melahirkan anak perempuan pada 30hb September 2007 pada jam 1140 malam .

***********************************************

Kalau ikut bulan Islam , hari ni hari jadi pB ler ......

Rupa rupanya 27hb Oktober 1972 bersamaan dengan 19 Ramadhan 1392.

So, selamat hari jadi buat pB ...

***********************************************

29 comments:

Indera Kencana said...

Saya pun tak suka biskut raya. Saya lebih suka kalau jamu tetamu ngan mee, meehoon atau juadah raya spt lemang dan rendang. Kuih raya ni leceh sket..

Selamat hari jadi kak pB..
Tak buat makan-makan ke?

achik said...

err saya last year 1st time buat kuih raya sendiri.. tu pun sejenis je.. yg lain slalunya mak yg bancuh adunan, pastu saya la tukang bakar.. ;p

selamat hari jadi kak PB..

pB said...

INDERA
Ha ha ha ....
banyak songeh buat biskut nie.
Agaknya buat kek lagi mudah ...

Terima Kasih.
Dah tua akak nieee.....
Hu hu hu ...

makan makan?
Puasa dik, so tak leh makan beria ria

Mak Su said...

mak su bantai gi perabih duit kat kedai cari baju raya kasut raya untuk anak2, balik muka sedih, pg td poket berat, balik poket rengan

Mak Su said...

santek layout baru

pB said...

ACHIK
Ada satu lagi yang tak siap kat umah tu.
Biskut almond london.
Belum di mandikan biskut tu dengan coklat ...

Terima kasih ..
Akak nak hadiah ......

pB said...

MAK SU
Tular kan..
Masa keluar rumah , tebal jer purse.
Balik ringan ....

Pergi tangan kosong
Balik , berbimbit plastik penuh di jari

blackpurple @ jowopinter said...

Wah! Dah buat biskut raya ekk. Tahun ini langsir pa PB? he he he

Selamat hari lahir PB. Semoga terus diberkati dan dirahmati Allah. [Ikut tahun Hijriah umur lebih sikit ekk banding ikut tahun masehi]

drNO said...

happy birthday....
selamat buat biskut raya....
:):):)

pB said...

BP
MAsih guna yang tahun lepas.
Tak ada yang baru pun tahun ini ...

Terimakasih

Tua setahun lar BP.
Bila dikira kira kalau ikut tahun islam , pB dah 36 tahun

Huuuuuu huuuuuuu

DR NO
Terima kasih ...

luna said...

umah sy juadah raya wajib ada laksa dan nasi himpit kuah daging ros.

kuih raya tahun ni nak buat ler (dh siap 1 jenis semalam..hehe..resipi ikut majalah je)..kalau nk beli mmg mahal, baik bikin sdiri ..hehehe

13may said...

wahhh!!! biskut raya nih...lepas raya baru sedap makan :D

ummibatrisya said...

salam,

tu yang best ada anak pompuan ramai, boleh tolong buat biskut raya. smlm ummi sibuk dengan kuih siput. sedap batrisya cakap, sahur pun makan kuih siput. nampaknya tak sempat raya le.

walaupun ummi ni mak zaman moden tapi ummi suka kuih2 zaman dahulu. :)

selamat hari lahir buat pb :)

pB said...

LUNA
Ye ker , yang beli tu lagi mahal dari yang buat...??

Tapi kalau beli, senang banyakkkkk

13 MAY
Biskut raya biasanya 14hari lepas raya, baru laku

UMMIE J
Dulu pernah cuba buat kuih siput nie.
Tapi keras ...
(itulah pertama kali dan kali terakhir pB buat kuih siput)

minnie said...

salam kak pb...

citer pasal kuih rasa nih...tahun ni saya beli oven dan mixer sendiri, dan buat kuih sendiri... tau tau la cemana... belum start buat pun lagi... huhuhuhu.. tachoot!!!!

cm said...

anak2 cm pun ajak buat biskut raya.. tapi cm ni malas nok me'tek me'tek pastu tak tentu jadi ko dok... baik order je berapa balang nak.. cm sian kat anak2 tak merasa suasana buat biskut raya...

wei birthday demo la hari ni... Allah Selamatkan pB..Allah Selamatkan pB.. Selamat Hari Lahir ke 36

Nezjoe said...

wahhh
rajin anak dara kak pb wak kuih
kuih gapo tu kak
almond london ado?
peberet joe tu

zino said...

raya nanti kena buat openhouse ni.. bagi kawan2 menghabiskan biskut raya tu hehe

YuszTieY said...

sanah hilwah ya gamilah...hepy besday kak pb..
hehehee..byk nya peten biskut yg anak dara terap..asal sedap lantok la yer..
selamat wak biskut tuh

Zareda said...

Salam Ulangtahun buat PB...

Zar minggu ni akan buat biskut, nak bawak balik kg. Baru ni kirim kat staf kuih kapit beli kat Wang kelian, satu tin RM14 jer..

abanglong said...

slamat ari jadi.
fevret abanglong- sekkut conflakes.. boleh abis satu bolong ngeh ngeh ngeh.

AZWA said...

Selamat hari lahir in advance buat PB...hihi...lama lagik kalau ikut tahun masehi kan...27 oktober.

sonok ramai anak dara kan..ada orang bantu kat dapur. masa Azwa remaja dulu sebab kita ler sorang anak gadis kat umah tu...semua hal ehwal membuat kuih raya memang jatuh kat azwa. masa tu memang terer masak kuih goyang (ros) ngan kuih makmur...la nie adunan dia pun azwa dah lupa muahahaha...

pB said...

MINNIE
Salam Minnie ....

Cam ner dah sihat ker??

Cayalah tahun ni Minnie buat biskut raya...

Mintak satu balang boleh??

Nanti kak pB p ambik kat umah hang nor ...

CHE MA
CM balik Rata Panjae kor tahun nie??

Lonni si Aqilah tu , lepah terawih jah bukok ting sekuk. Rasonyor tok dhe doh nok buak rayo sekut almond london tu ...

Kalu ikut tahun Hijroh, cepak setahun lar ...

ADIK JOE
Uli uli tu kak pB buak lar ..
Hok bab terap terap , tu gian demo tu

Almond London, pun ado

OndeOnde said...
This comment has been removed by the author.
OndeOnde said...

kak OO surrender kalu bab2 biskut raya ni, tok beghehi nok mmete' sangak..masa tok berumohtanggo dulu, kak OO dan adik bbagi, kak OO wak kek, dio wak ssekuk...senae oda jah kalu kak OO ni..kalu kek tu rajing lah nok tera buak..

pB said...

BRO Z
Rasanya tak sempat nak jamu raya.
Sebabnyer , sekarang ni pun, dah tinggal separuh balang

YUSZ
Terima kasih

Yang sebenarnya kak pB ada lar beli alat terap biskut . Tapi tak jadi.
So, anak anak kena terap manually. Anak ada 4 orang, acuan terap cuma ada satu bentuk satu. So itulah sebabnya ada 4 jenis bentuk .

pB said...

ZAREDA
Selamat ber'gomo' dengan tepung .
IKA mesti tolong kan

Kuih Kapit.
Sedap tu

ABE LONG
Tahu dah ler rahsia Abe Long .

Anak anak suka biskut cornflake yang digaul dengan coklat tu.

AZWA
Tua setahun kalau ikut Tahun Hijrah

Sayang kalau kuih tradisi ni dilupakan.
Apa kata, tahun ni Azwa cuba buat.
Mana tahu, Azwa masih ada skill

KAK OO
Hok sbenarnyo pB pun bukae nyor terujo sangat nak buak sekut.
Tapi bok tea anok anok jah. Hok tu buak tu ...

Kek ...
Sedap tu .
Oda sutir

cikdinz said...

berjaya gak akak buat kuir raya yeik. tahniah ler....

hepi besday juga diucapkan...

Alex Lacey said...

biskut rayo k.we siap doh hahaha...buleh gi ambik nga brokar dio wakaka...biaso la, kuih tunjuk...

Cito2 nok jjupo Lailatul Qadar..buleh ko dok tuh? huhuhu

Selamat Hari Jadi la pulok tuh...takdok kek ko?

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...