23 October, 2007

SAMPUL PUTIH

Bulan 10 ni , gaji nyer begitu cepat sekali.
12hb hari tu , dah dapat .

Kat pejabat ni , ada lah dalah 12 orang yang main 'kutu'.
Seratus sebulan.
Sekali dapat , seribu dua ratus.

Sapa yang dapat bulan ni , kita reseki lah kan.
Boleh tampung tampung belanja yang lebih lebih semasa raya.

pB yang jadi tukang kumpulnya.
Semalam, masuk jer kerja , terus minta.
Kena mintak , kalau tidak , nanti ada pulak yang 'terlupa'

7 orang yang bayar , semalam.
So , dalam simpanan pB , adalah dalam tujuh ratus ringgit mesia.
pB boh lah dalam sampul surat dan simpan dalam handbag.

Masa nak pulang tu , pB rasa pB nampak sampul tu ada dalam handbag.
Kat rumah , tak perasan lar pulak.

Kebetulan ada anak sedara kat rumah tu.
Anak sedara ni , jenis suka punggah beg .
Tapi tak ada lar , dibongkar bongkar isi beg tu...

Dalam jam 9 lebih , pB ke rumah adik pB.
Ambil laptop yang baru dibeli .
Bukan pB punya, tapi aBear.
Dah aBear tak ada kat rumah, pB lar jadik tukang ambil.

Kat rumah adik tu, pB baru perasan sampul tu tak ada ...

Oh tidakkk..........

Balik rumah sendiri, semua anak anak pB , pB kerah carik sampul putih tu .....

Bila cerita pada aBear , jenuh dengar dia membebel.
Dok jauh jauh pun ,sempat lagi tu ....

Bawah bantal
Atas meja
Bawah tikar

Semua nya dicari , tapi langsung tak nampak kelibat sampul tu ...

Akhirnya , pB tidur dengan hati yang tak tenang langsung .
Sampai mimpi mimpi tu .....

Jam lima setengah , terjaga.
Terus ambil wuduk dan solat hajat ...

'kalau masih reseki pB , pulangkan lah semula duit tu '
doa pB

Hari ni , punyalah awal sampai pejabat.
Jam 740 pagi , dah terpacak kat depan pintu.

Masuk pejabat, onkan lampu dulu.
Air cond dan baru punch .

Lepas tu baru pB ke meja pB ....

Nak tengok apa yang pB nampak

Jeng jeng jeng






Masyaallah........

Rupa rupanya sampul putih tu tertinggal kat atas meja pB ....

Terselit bawah keyboard jer ....

Sib baik ler tak ada yang tangan panjang semalam

Alhamdulillah .................

34 comments:

Alex Lacey said...

k.we tupae ddebar baco cerito PB nih...mujo laaaa juppo semula...

awalnyo buleh gaji...k.we bulae ni gaji supo tulo...akhir bulae...tu ya sesok sikit nih huhuhu

pB said...

KAK WEAR
Mache mache raso smalae.
Deba dik dag

Memea mimpi tok jupo pitih tu ...

minnie said...

Peh... nasib baik ada kan... Selalu cam tu la.. kalau barang saya hilang, saya selalu cakap dalam hati, kalau barang/duit tu memang rezeki saya yang halal, harap jumpa balik...

itikputih said...

ALHAMDULILLAH REZEKI MASIH BERPIHAK PADA PB, NEXT TIME PB MUST BE VERY CAREFULL...!

achik said...

huhu.. seb baik x hilang..

umie said...

Salam pb..
Ingat sampul putih apa le... rupa2nya ada duit kutu dalam tu... Insyaalah, berkat doa PB... masih ada rezeki... jangan bimbang...

Salam Aidilfitri

oren said...

memang dah rezeki akak la tuh..

selamat hari raya kak..

pB said...

MINNIE
Tu lar ..
Insyaallah , kalau ada reseki kita, tak kemana

Tapi , gerun jugaklah semalam.
Sampai tak lena tidor nyer

SELAMAT HARI JADI, MINNIE

pB said...

ITIK PUTIH
pB memang jenis mudah lupa dan kurang hati hati.

aBear kalau pB mengadu pasal barang hilang, dia dah tak heran..

ACHIK
Kalau hilang, kak pB kena ganti ler ...

pB said...

UMMIE
Salam

Kat ofis ni , ada sampul surat putih jer , Ummie.

Syukur sebab jumper balik.

Siap pasang nazar , puasa sehari tu

pB said...

OREN
Selamat Hari Raya , Oren

Sib baik , Allah masih tolong akak ...

Semalam , sebelum solat asar , ada sorang yang bayar. Masa solat, terlintas , kat mana kak pB letak duit tu . Risau takut hilang.

Malam tu , terus Allah uji kat pB ...(sebab solat tak khusyuk , fikir pasal duit)

Hu hu hu hu

idham said...

:-) hehehe....pB memae panda olah cerito buat abe idhae suspeng jah baco...
heppi ending tu kigha ok lah tu..
bakpo panggil maing 'kutu' ? bakpo dok panggey maing 'cicak" ko atau maing 'lipas' ko?
ermm...muskhil ???

abe idhae

NBK466 said...

Alhamdulillah...kalau tak buat solat hajat tuh agaknye den dah TERAMMIK sampul surat tuh..he.he.he.

pB said...

ABE ID
Hu hu hu..

Orghe hok bacho , suspen. Tra imajin pB raso lagu mano , smalae.

Mujorlah mandi, basoh

KUTU??
Mungkin sebab bendo tu senae branok pinok , kot

pB said...
This comment has been removed by the author.
pB said...

NBK
Panjang sungguh tangan kamu yer 'Dari Soramban sampai Shah Alam'

Plastik Man , ker????

k.d said...

MasyaAllah..Alhamdulillah..

Aish...jaga-jaga lah next time...

Debar rasa hati tu...

Jenuh nak kena bayar kalau hilang...

Aish...Alhamdulillah Allah butakan mata pencuri dari nampak sampul putih tu...

kakLuna said...

dr awal sy baca, sy x risau ..ni mesti happy ending..sbb kalo sad ending, mesti entry nya bunyik lain,kan..ataupun x buat la entry selagi x jumpa.. :)


mmg kdg2 Allah nk uji kita sekejap supaya kita sntiasa berharap padaNYa. :)

Mak Su said...

la... ngerinyer pengalaman tu

cikdinz said...

nasib baik tak hilang. bederau jap darah...
lain kali jgn leka sgt kak...

cyberdad said...

agaknya kalau gi beraya rumah pB dapat duit raya extra tak? maklumlah duit kutu 'terselamat' :)

pB said...

K.D
Memang berderau.

Masa Nurin dok bising tanya , kenapa pB tak zip handbag pB ..
terkedu jab ler nak cari jawapan ..

Hi hi ...

pB selalu luper

pB said...

LUNA
Pandai Kamu nyer ...

Nampaknya memang kak pB ni tak ada talent nak tulis cerita yang thrill.

Sebab baru starting, dah tahu ending

pB said...

MAK SU
Ngeri lagi menggerunkan

CIK DINZ
Tular ..

Kak pB nie jenih 'selu selar'

Suka ambik mudah ...

Bahaya betul

CYBER DAD
Datang ler..

Insyaallah , ada lagi duit raya tu

abanglong said...

tuanku PB... patik memohon alamat email tuanku..hendak mengirim nyanyian2 opick seperti yang dipinta.

mekasih :)


-alhamdulillah jumpa balik duit tu.

abanglong said...

tuanku PB... patik memohon alamat email tuanku..hendak mengirim nyanyian2 opick seperti yang dipinta.

mekasih :)


-alhamdulillah jumpa balik duit tu.

ays_as said...

alhamdulillah jumpa duit tu..
i can imagine the 'panickness' tu...

Purpleheart said...

Kak pb, baca entry akak ni buat kite pun jadi berdebar jugak.. syukur akhirnya jumpa..

Kak, ada bakat la akak ni wat drama..

pB said...

ABG LONG
Email pB :

pbpibi@yahoo.com

sekali sekala Allah nak uji , semput nyawa seketika ...

AYS_AS
Hanya matahari yang mengenal maknikam..

hihi , betul ker tu ...

Satu pengajaran buat pB sebenarnya.
Jangan terlalu leka dan ambil mudah ...

pB said...

P.H
He he he ....

Kongsi kongsi perasaan , gitu ...

Kan Kak pB karang drama, menangis semua ...

he he he ...

Tulis pantun pun tak lepas , ni kan nak karang drama ..

Alahaiiiii

zareda said...

Alhamdullillah, kalau rezeki kita.. jumpa jugak..

Aku Bukan Bidadari said...

bestnya main kutu..
katopis nih diaorg x suka nak main kutu...dulu ada yg main tpai kejap jer dh larik..hampeh tul

Nezjoe said...

itulah yang orang panggil rezeki kak
:)

sori kak..
tok sempat jupo masa raya
joe meraya rato riti umoh woghih

Anonymous said...

Alhamdulillah,

selamat duit tuh.. duit arena ada dekat pon ada dekat orang.considerable amount jugak.. mintak2lah ada rezeki arena.

~arena

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...