13 November, 2007

250

Terima kasih kepada semua yang telah memberi nasihat pada pB berkaitan dengan n3 semalam ....


Anak ramai, maka , banyak ler ragam nyer.
Anak empat orang , emak sorang , kalah mak kadang kadang.

Geram pB bukannya lama pun.
Habis habis sakit jiwa tu pun setengah jam jer .
Orang kata , cepat marah , maka cepat reda nyer.

Tak macam aBear ...
Dia susah nak marah ,
tapi bila dia dah marah ,
dia simpan ....
Berhari hari kadang kadang....

Afiqah ni memang anak abah.
Perangai pun lebih kurang sama jer.
Banyak diam .....
Suka berkhayal ....
Senang duduk dalam dunia sendiri.
Fizikalnya kurus tinggi.
Kalau yang tak kenal , memang mereka akan kata Afiqah ni belajar sekolah menengah dah.
Padahal , baru nak UPSR tahun depan.
Perangai macam kanak kanak lagi.
Main anak patung , main batu serembat ....
Kalau diam , memang diam .
Tapi kalau sekali dia naik angin , suaranya dari bawah , hingga ke bilik atas boleh didengar.

Aqilah , ini pulak semua orang kata anak pB.
Muka pun iras pB.
Berbadan gempal ....
Kalau tak ada adik beradik lain , senang sangat kalau pB suruh apa apa.
Tapi kalau , ada yang lain , macam macam alasan yang boleh pB dengar.
Tak berapa nak ngam dengan Tok Ma.
Tak tahu lar kenapa.
Jarang nak buat kalau tok ma suruh apa apa.
Kalau belajar pun macam tu jugak.
Sebab tu , Tok Ma dah tak berapa ada angin nak mengajar Aqilah nie.
Tapi , Aqilah dalam tak nak belajar tu , telinga dia tetap jugak ler dpt menangkap apa apa yang tok ma ajar pada Afiqah ...
Itu jer kelebihan Aqilah nie...
Antara ramai ramai adik beradik , Aqilah ni lar yang 'berat punggung ' sikit.
Makan , sikit jer , tapi nak lauk banyak.
Daging lemak , ayam , tu makanan kegemaran Aqilah.

Arifah , anak no 3.
Insyaallah 18 hb ni , harijadi Arifah yang ke 8.
Badan kecik jer , tapi mulut , laser ala ala mulut Ogy ....
Rajin menolong ...
Lagi seronok menolong pB di dapur dari membaca buku.
kalau tanya ttg pelajaran , semuanya beres.
Masa nak periksa , pB pulak yang lagi risau.
Sebab memang tak nampak langsung dia belajar.
Kalau tanya , dah baca kat sekolah .....
Suka sangat menyakat Nurin.
Acap kali Nurin menangis sebab diusik oleh Arifah.
Kalau periksa laci baju , laci Arifah yang paling kemas.
Cuma mulut Arifah jer lah , yang pB tak berapa nak tahan.

Nurin ....
Kira bongsu lar nie.
Kalau dah bongsu , manja ler ...
Apa apa , dengan pB jer.
Dengan aBear , tak berapa sangat.
Anak mama , bukan anak abah ....
Masa kecik , semua kakak ikut aja apa perintah si Nurin nie.
So , bila dah besar , Nurin dok rasa dia 'permaisuri' lagi.
Bila kakak kakak tak layan , mula lah tunjuk perasaan.
Garang , boleh tahan ...
Sekarang ni ada perangai baru , nak tidur pB mesti ada .
Nurin nak pegang tangan ....
Sebab nya ...
Nurin tak nak mama pergi kerja ....

itu baru 4 orang ....
4 pesen .....

Tiap mereka baik , ok jer ...
Boleh tengok tibi , sama sama ..
Tapi , kadg kdg , dalam dok elok tu pun , tiba tiba boleh jadi gaduh.

Sebab gaduh , alahai , tak logik langsung.

Berebut remote control..
Berebut gelas ...
Berebut kerusi ....
Berebut sejadah ...
Sib baik ler tak gaduh debab berebut panties ....

kalau nak keluar berjalan , pB mesti selalu naik angin...
Sebab asyik dok kena ingatkan mereka ttg beberapa perkara ...

kain sembahyang dah ambik ??
bekal air dah buat ??
susu adik dah siap ??

itu ler soklan wajib , tapi , tiap kali nak keluar , tak ingat nak buat.
boleh relaks jer depan tibi ..
tu yang kdg kdg rasa macam nak g gadai jer tibi tu .....

sorry ler , hari ni hari mengungkit ...
tentang anak anak ....

apa apa pun , anak tetap anak.
kita sebagai mak , akan sayang mereka hingga bila bila .....


bai de way , ini adalah n3 yang ke 250 .....

11 comments:

happyirfa said...

salam kakpb..
tu baru 4..belum 10.he he.fa ari ni buat en3 angin satu badan

pB said...

IRFA
Salam Fa ...

Tular, raso nok pengsan dah ...

Kak pB baco doh n doh pong tinggalkan komeng ...

Cool ...
Cool ...

Alex Lacey said...

PB...besar sek sok jangae demo tu dok berebuk pokwo pulok...mau pening lalat sungguh mok dio hahaha.....

pB said...

KAK WEAR
Ado skali tu , tiko gerae, pB kato lagu tu ....

Tapi kids tetap jadi kids ...
Dengar , lepah tu , tubek kok telingo kanae ...

ADIEJIN said...

buat anak baru lah...malam ni jugak..

dlt said...

anok pak gitulah. tok leh imagine oghe dulu2 hok anok ghama berderet2 tu. lagu manolah jago.
tapi kito kecik2 dulu lagu tu lah jugok. bendo kecik2 mesti baloh. sapa keno kurung luar rumoh ngan ayoh. ado tu sapa ayoh ngaju bawok diri. hehe!

cikdinz said...

ragam anak-anak kan. macam-macam.
itu belum yg anak 10 orang, 15 orang. mcm mana lah agak nya ye...

pB said...

ABE D JIN
Hok alor lar ...
Dok suruh pB buak anok...

Abe Djin dengae kak farah , bilo lagi nok ado baby nie????

Buku tubek doh ...

DLT
Budok budok dulu laing.
Nakal laing ...
Nakal nakal pung, tapi takut kor mok n ayoh...

Budok budok lonni , akal panjae ...

pB said...

CIK DINZ
Kalau nak tahu cerita lapan anak , kena tanya Kak Azzah8.

Kalu nak tahu pasal enam anak, kena tanya Kak Wear

ummibatrisya said...

salam,

macam nilah agaknya mak ummi masa besarkan ummi beradik. semua pompuan tapi semua ngan perangai masing2. sabar akak sabar!

akak kalau tak de aral melintang ummi akan ke puncong prima hari sabtu. nak no tipon boleh, itupun kalau akak nak jumpa ummi satu family :)

bagi kat email ummi norlela.ip@raffles.olympia.edu.my. :)

pB said...

UMMI
No tepon pB dah emailkan ....

Harap harap dpt ler jumpa yer ....

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...