23 November, 2007

BBQ

Salam Jumaat semua ........

aBear dah balik semalam.
Hari ni , dah bawak kereta merah tu ke workshop.
Dari umah nak sampai ke workshop tu , terpaksa 3 kali berhenti.
Suhu badan kereta naik ...
Demam panas tahap gaban...
Kejab jer isi air dlm tangki , dah kering

Apekende lar rosak , kena tukar isi perut.
Kena seratus sepuluh hinggit.

Hmmm ..........
Kereta merah ni macam tau tau jer hari ni tuan dia dapat gaji


Oklah , selesai isu kereta merah tu

Mlm ni pB nak kena bersilat kat dapur.
Nampak gaya nak kena keluarkan semua ilmu persilatan .

Kelas aBear ada nak buat makan makan esok kat PSA.
Konon konon , sempena nak akhir semester.
Padahal , lebih ke pa da nak BODEK pensyarah ......

aBear volentere nak buat BBQ.
12 ekor ayam , daging kambing dan juga udang.

12 ekor , beb .....
bukan sekor dua ....
Potong 12 bahagian

pB pulak bukannya jenis rajin masuk masuk dapur nie..

Bab perap memerap tu , rasanya tak ada masalah.
(sambil sambil tulis n3 ni , dok intai intai resepi BBQ)
macam macam resepi ada ....

Masalah yang paling pB tak suka ialah
cuci ayam ....

144 keping ayam
24 kaki ayam
12 tonggeng ayam
12 leher ayam

banyak tu uuuuuuu

Jenuh ler malam ni berdiri tepi singki ...
Mesti lenguh betis betis pB yang halus manis nie ....
(malam ni tidor mesti bau minyak MESTIKA)

kalau aBear ada ok gak , boleh paksa dia tolong tolong.
Tapi , geng dia ada buat study group malam nie ......

Nak upah orang pun , rasa macam tak berbaloi.
Bukan seratus ekor ayam , cuma belas ayam , tu pun nak heboh sekampung

Nak mintak tolong anak dara , kang tak pasal pasal , mandi dengan air ayam pulak.
Bukan boleh caya sgt budak budak nie
Banyak nak main dari nak tolong
nama lagi budak budak bawah umur

Esok petang ada jemputan ke rumah kak azzah di Shah Alam.
Kenduri sempena dia nak ke Tanah Suci Mekah.
Belum bagitahu aBear lagi.
Kalau pergi pun , pB dengan anak anak dara sahaja.
Itu pun , lepas asar .
Sebab Tok Ma dari jam 230 petang hingga asar , ada kelas tajwid .

Baru call rumah , aBear dah balik dengan ayam ayam nyer

Alahai iiiiiiiiiiiiii ..................................

24 comments:

Mak Su said...

sambil sapu minyak mestika, sambil nyanyi lagu m nasir... mestika ooh ohh ohh mestika, lepas tu baca mastika

pB said...

MAK SU
Panjang akai sungguh lar Mak Su nie


He he ...

Pagi ni baru aBear beli buku MASTIKA

jamri said...

12 tonggeng ayam? ermm...
tongkeng ke tonggeng?

sib baik tak menonggeng ayam

suh aBear kim salam kat pensyarah, kot-kot kenai....

pB said...

JAMRI
Isk isk isk ..

maser dok taip tu , dok fikir dah betul ke idak tu ....

terimakasih sbb tolong betul kan

BTW , Jamri ada kenal Puan NorAziah Abdullah , tak ??
Ketua Jabatan Elektrik di Dungun

Alex Lacey said...

PB, letok ayae2 tu dalae besen besar, gi basoh belakae rumoh ko, mmano2 hok buleh duduk...ado kerusi kecik dok? kalu ado lagi bereh....baru la tok letih bbasuh ayae...

k.we ari tu pung abe JD pangge geng2 sekoloh dio buak BBQ...bukae ayae sajo, ado udae, ketae, sutong...capo nga buak nasik goreng, pah tu tamboh buoh2...letih kak loh la jugok...tamboh maso tu maid tak dok lagi hehehehe...tapi berbaloi bila semua habih...hehehehe

pB said...

KAK WEAR
Ingat nok ekno buak lagu tu lar ...

Nok keno tarik paip getoh dari bilik mandi sebab blakae ghumoh tu tak dock paip.

Sapa nyor hati , tock jepuk pung pB ...

indera kencana said...

Cepat Kak pB, warming up...
buat lar aper senaman pun, janji keluarkan peluh dulu. Nanti kalau tak cukup panas badan tu boleh kejang kaki...

Ok, Kak pB, saya kira...
1 2 3 4 5 6 7 8 lapan lagi...

Azhar Ahmad said...

Meh saya turunkan petua dari keluarga saya. Nak cepat siang ayam tu, potong ikut kiraan ni. Dua (Bahagian Atas dan bawah), 4 (bahagi bahagian dua tadi), dan 12 (setiap bahagian 4 bahagi 3). Kalau nak kira jenuh-jenuh memang serabut. Ayam-ayam tu, ibu just susun elok-elok. Maksudnya, siap setiap bahagian, masuk dalam air, dan seterusnya. Jadi masa cuci kurang. LAst sekali guna tepung.

Untuk mudahkan dan senang nak buat BBQ, ibu rebus dulu ayam tu separuh masak sehingga sedikit kering. Pastu baru diperap, 2 jam sebelum nak bakar.

Itu pengalamn saya masa buat BBQ perdana kat UTM dulu. 500 ekor ayam, 10 orang penyiang, 30 orang pencuci dan pemerap, siap dalam masa 5 jam! Huhuhuhu

pB said...

INDERA
Wah ....

Nak cuci ayam pun nak kena warm up warm up ker????

9 , 10

10 lagi ....

AZHAR
500 !!!!!!

Buat malu kak pB jer.
Baru 12 ekor dah bising bising ...

Insyaallah , mlm ni masa dok cuci ayam , kak pB akan ingat nasihat Azhar dan petua Azhar ....

oren said...

seseseselalalamattt bababassuuhhh ayyyyyyaammmm...

gagap sebab jenuh memikir nak basuh 144 bhg, 24 kaki, 12 tonggeng dan leher ayam..

jamri said...

Puan NorAziah Abdullah? errmmm... tak perasan lak nama tu. rasanya kalau tgk muke kenal kot...

kenapa? sedara mara ek?

kulit ayam jgn lupe buang... tak elok utk kesihatan ;-)

pB said...

OREN
Kak pB baru jer call aBear.
Hi hi hi

Dia dah siap cuci ayam ayam tu.
Mlm ni , kak pB cuma perapkan sahaja ....

pB said...

JAMRI
Bukan sedara tapi mmg kami sekeluarga rapat dengan keluarga dia ...

Kulit ayam ler BESTTTTTTT

jamri said...

okey, nanti sy cuba selidik org itu ;-)

kulit ayam bestt? huh... sila makan byk2 yea, kalau pasar malam pun ada jual keropok kulit ayam hehehe

happyirfa said...

salam..
ingatkan kak pb buat open hse lepas deepavali.he he

McBudu said...

Selamat bersilat, semoga mendapat kemenangan di dapur dan di hati cik abear he he...

yusztiey said...

turut simpati la jugak...coz saya pun pernah masak sorg2 kat sini nak jamu org makan utk 350org ..jenuh bersih ayam sambil berdiri..terketer2 nak siap.tu baru bersih tk lagi acara persilatan yg lain.aper pun itu la pengalaman persilatan kita kan kak pb

zareda said...

PB
selamat jadi doktor ayam.. :)

DBI said...

cian kan..laki yang nak beBBQ..bini kat rumah yang duk buat kerja...hishhh

zino said...

selamat ber BBQ...
yg masak suka yg makan lagi suka...

Purpleheart said...

Alahai ciannya kak Pb.. walaupun cuma berbelas pun tapi kena gak cuci bersih-bersih kan? akak pun pakai minyak mestika yea, wangi kan, suka bau dier..

pB said...

JAMRI
Keropok kulit ayam ????

Biar betul nie

IRFA
Open house lepas depavalee??

Idok ler ....

ABE Mc B
Hi hi ..

Terima kasih atas doa tu

pB said...

YUS
350 orang !!!!

Sorang sorang kat dapur !!!

Wah , tabik spring kak pB pada Yus ...

Cayalah

Tapi kalau dah terdesak , apa apa pun boleh berlaku dan terjadi

pB said...

ZAREDA
Doktor tak der lesen

DBI
Biasalah tu , kan ??

BRO Z
He he

makan , memang sedap

P.H
Rasanya tiap tiap umah orang kelate ada minyak MEstika nie

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...