30 January, 2008

CAT CAT 2





REPLIKA SATU KELUARGA KUCING.
Ada bapak kucing , ada mak kucing.
Depan Holiday Inn jer.



HARI KEDUA


Kalau ikut plan , pB kena ke Borneo Highland.
Tour yang diplan untuk semua ahli rombongan.
Tetapi disebabkan aBear tak masuk dlm rombongan nie,
so pB decide nak jalan sendiri sendiri aja.
Lagipun , aBear dah pernah sampai kat Kuching nie.

Lepas breakfast , kita berdua ambik teksi ke Kampung Budaya Sarawak.
Perjalanan dari bandar ke tempat ni , mengambil masa kira kira 40 minit.
Permandangan memang Superb , lawa sungguh.
Terletak di kaki Gunung Santubung.

Tiket masuk , RM 60 seorang.
Tu yang sakit sikit tu.
Tambang teksi RM20 pergi balik.
Nak dok dalam tu , sehari pun tak apa.

Ada rumah orang Iban , Melanau , Melayu , Orang Ulu.
Termasuk rumah melayu dan cina.
Ada persembahan tarian dari semua suku.
Nearly satu jam jugak ler dok bertapa kat dlm dewan.

Jom kita lihat gambar pulak ...




Ini depan pintu masuk.


Permandangan Gunung Santubung


Cantik sgt pokok nie.


Lagi stone sculpture








Antara tarian yang dipersembahkan.



Gelang dan key chain.
RM 5 satu.


aBear dengan Orang Penan

Lagi ukiran batu.
Macho tak aBear ???



GUNUNG SANTUBONG



Keluar dari Kampung Budaya , kami sempat singgah di Pasar Satok.
Pasar Satok ni macam pasar malam.
Setiap hari sabtu dan hari ahad.

Rabun mata tengok barang barang kat sini.
Sayur sayuran nya segar bugar.
Begitu juga dengan ikan ikan yang dijual.
Dah ler segar , murah pulak tu.

Yang susah sikit, bila dahaga.
Nak cari orang melayu jual air, ada sikit susah.
Melilau mencari , baru jumpa.








Sayur ni dipanggil MIDIN.
Macam anak pucuk paku.
Sedap jugak rasanya.





KrafTangan dari kulit siput.
Murah sangat sangat.






Malam nya pB dan aBear makan malam di seberang sungai.
Naik sampan ni , 30 sen jer sorang.
Terfikir macam mana lah pakcik ni hidup dengan 30 sen sorang.
Kena pulak kalau anak ramai ....






Sempat melawat kilang kek lapis.



Kek lapis ni ada dekat 30 jenis.
Macam macam rasa.
Tapi sayang , kek yang pB cari dah habis.

Mana tidaknya , hari tu aja , ada 8 buah bas
pelancong yang singgah .
Habis semua kek diborong .....

Lagi pun murah , satu kek cuma rm10.

21 comments:

indera kencana said...

Kak pB sempat makan Umai tak..?? Apa rasa dia ek..??

Umai = Kerabu Obor-obor

pB said...

INDERA
Umai kak pB sempat makan masa kat Taiping.
Ada kawan satu kelas orang sarawak.
Dia yang prepare.
Sedap macam makan kerabu ikan jer.

Tahniah sebab dapat baby baru.

wan said...

bestnya Kuching, sy tak pernah jejak kaki kat situ lagi.

Setakat kirim kek lapis n kain batik sarawak tu ada ler :)

kbguy said...

syoknya melancong. PB orang mana ? Thanks for visiting my site too. Kamu oge kelate ?

Alex Lacey said...

fuyoooo....ni lagi best...siap naik kapatubae lagi tuh...ni meme anok2 tingga la nih? baru honeymoon betul nih....ada can buleh baby baru dok nih? hahahhaha

Kak Lady said...

Banyaknya seafood...ambang mata dibuatnya....

Kek lapis? Kak lady suka kek lapis asam manis aje...atau pun kek lapis cheese

cm said...

cm tok dae gi pasar satok... napok best jah... nok keno gi pulok ni... air asia doh buak tambae murah ni ha..ha.. mimpi je la hubby mesti reject 200%

sayur midin sedappp, makan laksa serawak pun sedappp

pB said...

WAN
Kalau ada masa , pergilah.
Seronok ..

Tapi kena bawak duit lebih sikit.
Kalau tidak jadik macam pB lar , tengok jer ....

KBGUY
Welcome welcome.

pB orghe Jalae Pengkalan Chepa...

pB suka g blog KBGUY sebab banyok gambar lawa lawa.

Demo pun suko benar melancong...

KAK WEAR
Kalu nok baby boy, keno projek bulae 3 .... he he he

Memea G duo orghe jah. Royak kor anok anok mama keno g KURSUS

pB said...

KAK LADY
Seafood dia memang banyak ....

Segar segar ..

Memang geram nak beli tapi nak bawak balik macam mana ???????

Kek lapis masam manis tu dah habis masa pB sampai kat kilang kek tu.
Sayang tul ....

CM
Napok gayo keno g skali lagi tu ...
Kali ni , bowok duit guni guni, baru sedap shopping.
Pah tu ajok g Srikei , lagi syiok

mazudi said...

Dua org jer ker yg pigi.
Parah jugak bila kena RM60 sorang nak masuk kg Budaya tu. Aku dulu bawak semua anak pinak. Tapi ok la, dia besar, banyak mender yg ada. Siap ngan nari nari lagi.

Zareda said...

pb
beskan pi pasar satok, makan ikan terubuk bakar fresh fresh..

kalau nak lagi murah, pi sempadan kat tebedu atau sedirin.. kebaya sulam tu reganya sungguh menakjubkan.. murah sesangat

pB said...

MAZUDI
A ah G berdua jer.

Dok tak lama dlm kampung tu sebab nak kejar bas ... he he

Tak byk aktiviti hari tu , tak tau kenapa ....
Staff yang dok dlm umah tu , ada yg frenly ada yang BO LAYAN pun ada ....

ZAREDA
Mungkin lain kali.
Tiga hari dua malam , kejab jer ...

happyirfa said...

salam kakpb..
hari tu pegi pasar satok hari biasa..x sibuk sgt..beli kek lapis kat dayang salhah ke?he he

OndeOnde said...

sedapnya tengok sayur mayur dan ikan yang segar bugar tu!

kek pun sodaaaap...berapo bukuh wak balik?

pB said...

IRFA
Rasanya orang Semenanjung kat g Kuching , semuanya beli kek kat situ.

Kilang lain tak ada ker????

Musykil nie

KAK OO
Kalu kak OO g , memang rasa nak beli sumo sayur mayur tu ....

Wak kelik 2 ketul jah ....
Tu pung tock abih lagi , ado dok se'beck dalae peti aih.

kakLuna said...

cantik gak gambar2 yg kak PB amik...mcm pro gitu :P

mesti seronok kan dpt bercuti berdua.....romantik je rasa..

achik said...

wah bestnya jalan2..
x dpt beli byk ole2, cuci mata pun best gak kak PB.. :D

~LoVeLyZz CoRnErZz~ said...

bestnyerrr....pi jln2...ermm..tingat lak time pi karambunai sabah ari tuh...

pB said...

KAK LUNA
Hi hi ...
Kamera baru kan ....

Seronok tapi asyik dok ingat kat Nurin jer

pB said...

ACHIK
Cuci mata sungguh ler.

Bila dah balik ni , rasa macam menyesal pulak sebab tak beli itu , tak beli ini.

L.C
Karambunai lagi cantik , kan ....

aBear pernah sampai sana.

aBear, Gunung Kinabalu pun pernah sampai.

pB jer dok terperap kat umah .

Hu hu hu

Nik Ha said...

Pstt..aBear tu maintain jek ye, tak mcm ada nak 4 tu..he..he..macho..macho..hak..hak..

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...