28 March, 2008

318

Salam ....

Pagi ni kita tengok gambar jer lah yer.
Kita tengok apa yang Tok Ayah bawak dari Kota Bharu





Nasi dagang TUJUH bungkus.
Ni tengah dikukus semula.
Alhamdulillah , tak basi.




Ini pula gulai ayam .
Dimakan dengan nasi dagang.
Pun ada tujuh bungkus kecik kecik.
(dibungkus suku - suku "asing2")




Ini gulai daging kerutuk.
Sudah semestinya di beli dari Restoran Hober.
Daging kerutuk ni memang femes.
Restorannya depan Bangunan Tabung Haji yang lama.
Seketul rm1.50



Hah .... inilah rupanya PULUTBAKAR.
Memang bulat bentuknya.
Dan tak ada inti apa apa , tau.
Original punya PULUTBAKAR dari Lorong Gajah Mati.
Inilah satu satunya peninggalan nenek pB yang
masih ada dijual di sekitar bandar Kota Bharu.
Dulu , arwah jual dengan harga 70sen sahaja.
Sekarang ni Mak Sedara pB yang menyambung
menjual pulutbakar ni.
Tapi , rasanya memang tak buleh lawan
dengan pulutbakar buatan 'mok che minoh'.





Hangit sikit kat tengah.
Tapi sedap.
Tok Ayah cuma beli dua biji jer.
Tak cukup tu ...
Kejab jer dah habis.
Kesukaan si kak lang nie.


Blur la pulak gambar nie.
Inilah deretan kotak kotak yang dibawa dari KB.
Satu tu , adik ipar pB punya.
Dua lagi tu untuk umah pB.




Ini pula kotak yang berisi 'kukuh Sae'
Ada staff kat pejabat Tok Ayah di Kay EL , yang minta
Tok ayah belikan.


Jangan tak caya ,
IKAN TENGGIRI ni pun datang dari KB.
Seekor tu .
Telah dikerat menjadi keping kepingan.
Hi hi , jangan gelak ......
(Mesti ada yang kata , macam ler kat Selangor ni tak de ikan ni)
Bukan tak ada ...
Ada tapi mahal harganyer




Ini pula , daging lembu ASLI /ORIGINAL.
Bukan lembu import.
Tiap kali Tok Ayah datang , dia mesti beli.
Daging dan juga tulang lembu.
Nampak gaya , ahad ni kita makan SINGGAE TULANG ler ...


Ini , rasanya semua kenal.
Limau manis dari Si' ae.
Lupa nak tanya berapa sekilo.

Buah 'pauh mah itam' pun ada.
Dalam tiga puluh biji.
Lupa lak nak ambik gambor ...


Sekotak makanan segera.
Kiranya , kalau ada tetamu yg dtg dalam sebulan ni
akan dijamu dengan makanan ni ler.
Sedap dan mudah.







Donut lima peket.
Roti goreng lima peket.
Roti canai tiga peket.
Karipap sardin 3 paket.
Cha Kuei lima peket.
Popia tiga peket.
Pau kacang pun lima peket.
Mini murtabak jer satu peket.

Murtabak Hajjah Halimah , tak ada :(

Penuh ES BOX .....
Sib baik ada ES BOX yang empat segi nie .....
Dalam ni , beras nasi dagang pun ada.
Termasuklah lada kering yang belum dimesin ....
He he he ...
Itu sajalah lapuran ttg barangan yang dibawa oleh Tok Ayah kali ni.


Ooo lupa , Nurin dapat baju kurang sepasang.
Senyum lebor jer si kawan tu ...
Siap cakap , nanti nak pakai bila RAYA nanti .......
Terima kasih Tok AYah ....
LUV U lah ......


Inilah TOK AYAH ..........
Dok tengah sembang dengan adik ipar pB nie.

Insyaallah , Tok Ayah akan balik malam Isnin nie ........

44 comments:

Alex Lacey said...

behnyoooo....lamonyo tok makae pulut bakar...balik KB baru buleh makae...ssini mano ado ore buak...huhuhu...

meme tok ayoh berehi bowok barae ko kalu mari KL? rajin sungguh dio....

tok ma ok doh?

OndeOnde said...

nok etek pulut bakaaaaaaaarrrrrrrrr!!!!!!!!!! kijam! kijam! kijam!!!!!!!!!!

tapi gak Ya ALLAH! segalo mokniko ado blako tu sapa ko ikae nga daging pong ado! bowok lagu mano laaaaa tu!

HAPPYIRFA said...

salam kakpb..
jelesnya.mace2 ado bak kato astro.nok gi ja'lae umoh kakpb buleh ko?pauh banyok tuh..

Aku Bukan Bidadari said...

kak nasi dagang tu bleh buat kuah lain tak? tiara x makan ikan tp teringin lak mkn nasi daagang.. kuah ayam ke daging ke x leh ker?

pB said...

IRFA
Maghi lar ...
Tapi sebelum tu , tepong dulu.
Buleh wak tubek dulu makanae hok sgero tu ....

pB said...

AZYAN
Kalau kat umah kak pB , biasanya tok ma akan masak satu kuah tapi 3 jenis lauk. Ayam ada , ikan aya ada , udang pun ada. So saper tak makan ikan , buleh makan ayam.

Mengidam ker???

pB said...

KAK WANI
Pulutbakar tu tok ayoh bowok duo butir jah.
Lain kali , kalu tok ayoh nok maghi , pB royak ko kak wani.
Buleh mitok tok ayoh bowok. Pah tu gak , kito jupo la mano mano ....

KAK WEAR
Rasonyo , kali ni lar hok banyok dio bowok. SKalo tok bayok gini mo lalu pun.

Reseki cucu lar nie.

Tok ma lagu tu jugok. Tok brapo nok leng'deck lagi nie. Ke'chek pun asyik supo nok cekik ekor jah ...

Hu hu hu .....

kakLuna said...

wat IKS tepi2 umah pun leh ni.. :P

AppleB said...

wah wahhh..banyaknya makanan. stok brapa lama la tuuu ahhahahaha.

oh nampak sedap lak daging kerutuk tu. mak saya dah lama tak masak tu huhuuhhuhu. nak sikittttt

pB said...

appleB
Kalau rajin masak, cepat jer habis tu.

Tapi kalau malas, lambat ler sikit.

Lagipun benda frozen , tahan lama




LUNA
Kalau ikut hati , sangkut banner tepi pagar umah.
Mesti laku nyer ...

Dulu memang kak pB niaga frozen food nie. Sebab tu ler ada EZ BOX empat segi tu ...

indera kencana said...

Eh-ehhhh... banyaknya stok makanan. Semua sedap-sedap belaka...
Aisehh.. kalau la ada jodoh ngan orang Kelantan dulu, memang sahkan-sahkan la kita sekapal, kan Kak?

Tu baru pertama kali tengok pulut bakar orang Kelantan. Kalau pulut udang tu memang bersepah kat sini. Rajinnya Tok Ayah beli tu suma. Nak mengangkat masuk kheta tu memang sure ada masalah tu...

Tok Ayah supa betul ngan Kak Pb.. oppss Kak Pb yang supa cam Tok Ayah :b

ashraflatif said...

serius, saye mengilar tengok ike tgiri tuh hahahahahahahahaha

pB said...

INDERA
Nampaknya Indera kena posting satu n3 pasal tu ....
Teringin gak nak tahu ...

Ituler Pulutbakar yang asli.
kalau nak citer pasal pulut ni , tak habis kot.

Ada pulut lepa
Ada pulut pagi
Ada pulut inti
Ada pulut dakap

Ye ker?
Orang kata , kalau anak pompuan iras ayah , bertuah dan manja


betul ker tu????

pB said...

ASHRAF
Bakpo ngi'la nyor ???

Pelik tapi benar tu ...

achik said...

wah.. banyaknya ole2 Tok Ayah bawak.. :)

Anonymous said...

jelessss banyoknya stok makanan segera pB bulehla cm gi jalae rumoh pB ha..ha.. makanan segera dari klate mmg sedapppp...

cm berehi pulut hok ado inti pisae tuh

Neeza Shahril said...

sedaknyo sedaknyo sedaknyo!!! terlior neeza dok kelih jah.. nok makae tok leh.. kalu buleh kekkoh notebook ni, lamo doh wak gitu.. hehehe..

banyoknyo stok tu kak pb.. baik tok ayoh ingak ko cucu cucu dih :)

Scorpion61 said...

Wah ! meriah sungguh makanan yg dibawa olih Tok Ayah tu, ini stok utk brape lama ni...? Teringat nasi kerabu masa bulan puasa kat Tepen....sedap!

~mama ranggie a.k.a eira~ said...

mak aih..banyaknya!

bisnes ke apa ni?

pos lah sini sikit!;)

AZWA said...

fuyoooo....tok ayah mari dari kelate tu bawak lori ker??? segala macam ada dibawanya..jeless nengok makanan2 tu huhuhu

Ordinary Superhero said...

Wuuih, kalu Tok Ayoh naik kaparterebae, berat penat nok keno bayar extra luggage tuh.

zino said...

banyak nya stok dari kelate.. berapa lama boleh tahan tu.. hehe

ZLAA said...

Salam ziarah. Huk..huk.. siksa jiwa raga. Stok mengalahkan orang duk oversea. Dah lah tengah mengidam nasi dagang, nasi kerabu ni. Huk..huk..

maklang said...

kalau tau maklang pergi rumah PB semalam...nak makan kerutuk tu...sedapnya!

Zawi said...

pb,
Ni ada peluang bisness ni. Suruh Tok Ayah anta ngan bas pb jual la sana. Mace pulut baka tu cuma perlu ppanah jah dah lembut la dia.
Lo ni Pak Zawi dah balik dok Kelate dah hilang gian la nak make makenan Kelate. Tengah dok cari tepung tukir ni tak tau sapa ada buat lagi ko lo ni.

wan said...

rasa cam nak bertandang kat rumah kak pibi jek nih.

kompem ada hidangan spesel menanti kan kan.

err... cantik la ruang bawah tangga tuh..

arsaili said...

laparnya tgk makanan....

MULAN said...

pb..!!!!! nak ketek..!!! patut tok ayah singgah kerteh dulu, hulur sepeket dua sumer2 tu.!!!

aiyaaa... nasi dage.. sluurrpp.. telan je la air liur..

-akuni- said...

Bukan main penuh lagi PB bubuh gulai ayam dalam periuk vision tuh! Tak tumpah ke, seriau akuni tengok...

Selamat menjamu selera....

Pa'chik said...

haha.. banyok supo nok bekwoh... ekeke...

siye sungguh kokre kolupo dih... heheh..

ado lagi ko moktabak hajah halimoh tu? buke dio sdiri doh kot lonih.. pasal, dok brapo sedak lah lo nih...
pah so lagi.. daging lembu tu.. raso-raso daging ipok jugok tuh...


tapi ipok mari dari lek siy'ye lah.. heheh..

pB said...

PO'CHIK
Lagu ni lar ,bilo dok jauh dari tanoh air. Nok wak lagu mano , reseki kami di sini. Kalu ikut hati tu , memae lar nok kelik klate.

Sokmo , murtabak tu dok beli kat depae jabak besar tie end bie tu. Kalu dok pun hok tepi hotel temenggung .

pB said...

AKUNI
Masa mula mula boh tu , ingatkan padan ler kan.
Tapi bila dah separuh gelegak tu , pB keluarkan isi ayam ,tinggalkan kuah dan panaskan ...

Habis malam tu jugak AKUNI.

pB said...

MULAN
Sayang tul , sebab ayah tak lalu pun ikut Kerteh.

MULAN , orderler dengan MAK LANG.

Nasi dagang MAK LANG mesti POWER ..

pB said...

ARSAILI
Tengok pulak gambar ni waktu perut kosong , lagi lar laparnya

He he he

WAN
Wan , silalah ...
No problem. Buleh kak pB kenal dengan baby comel tu ...

Patutnya meja kat bawah tangga tu digunakan oleh budak budak untuk buat kerja sekolah , tapi nampak gayanya tak menjadi. Jadi tempak longgok buku , pulak nampaknya.

pB said...

POK AWI
Dulu , pB ado jugok buat bisnez frozen food ni. Tapi , lepah tu tok brapo nok jalae. pB tok panda buat bisnez bekali. Suruh aBear bubuh banner depae pintu ghumoh pun , tok gerok gerok.

Wow, tepung tukir ..
Sedap tu ....

Kuih ulat bulu , setengoh orghe panggil.

pB said...

MAK LANG
Insyaallah , rasanya kalau ada reseki Mak Lang , memang ada lagi daging kerutuk ...

Bila nak singgah umah pB nie?

ZLAA
Salam

pB minta maaf kalau gambar gambar tu menyeksa jiwa raga ZLAA ....


Kalau mengidam , bahaya tu.
Tak ada ker sapa sapa yang boleh masakkan kat sana tu ....

Nasi kerabu tak susah , sebab buleh guna beras biasa.
Dan rasanya kalau nasi dagang stail Trengganu , buleh diguna bersa biasa dicampur dengan beras pulut, kan.

BRO Z
Depend kepada yang nak memasaknya.
Kalau tukang masak tu rajin , maka cepat ler habisknya.

Kalau tukang masaknya malas, maka , rasanya 4 bulan pun ada lagi stok tu ...

he he he

pB said...

O.S.H
Nasib baik , Tok Ayoh naik bah.
So ,buleh bowok banyok kotok ...



AZWA
Tok ayoh maghi naik bas transnaSional.
Kalu naik lorry , tok tahu lar. Mesti lagi banyok dari tu ...



MAMA RANGGIE
Bak mai ler alamat.
Cam ner nak pos, kalau tak der alamat


ISKANDAR
Nasi kerabu kat Tepeng ???
Yang kat pasar ramadhan tu ker??

pB said...

NEEZA
Ko O kak pB suko depae pC ni.
Tak dok lagi lar blogger hok tinggal komen nok 'ke kkoh' laptop.
Kelakar sungguh ....


Bilo nok kelik Mesia ..?
Buleh kito makae makae ....


Tok ayoh sokmo lagu ni , kalu maghi gak ado jah hok dio boeok kor anok cucu dio ....

pB said...

CHE MA
Bilo tu nok maghi.
Stok murtabak ado lagi tu.
Mini murtabak dengan Giant Murtabak.

Pulut hok iti pisae tengoh tu kor?
Bulat jugok .
kalu dulu , pulut tu kaler hija mudo. Betul kor??

Sini memae tak dok orghe jual ....


Che Ma , jom kito bukok keda kat Alamanda jual kuih muih dari Klate, mesti LAKU GILER tu ....

pB said...

ACHIK
Sekali skala Chik.
Bukannya selalu.

Last dia balik , CNY .

Kasawari said...

aduhai.. lamanya tak pekena nasi dagang ni.. terliuk air liur ni.. he he he

Pa'chik said...

bilo piBI ajok che ma tu jual kat alamanda tu.. tringak ko ado sore shef otel rinezon sini... dio maso tu ekting ekzek shef... tapi bereti, jadi saplayer kuwei klate ko hotel-hotel di sekitar putrojayo nga kolupo... sbeta jah, jadi kayo rayo... yo kato, kalu khijo nga cino... lambak nok kayo pasal keno diskrimineit...

Neeza Shahril said...

heheheee... neeza nok kelik 1 may ni.. kalu neeza ado maso, buleh juppo.. takut che' abe tok sey gi KL jahhh... huhuuuu..

CIKGU PANJI said...

Fullamakk....sebamokniko ado.Dari hok mentah sapa le hok masak. Ganah Tok Ayah..hehe

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...