21 March, 2008

HILANG DI MASJID

Assalamualaikum

Pagi ni , tak berapa nak sihat.
Pipi rasa sakit semacam jer.
Berdenyut denyut.
Ni kes selsema lar nie.
Pada sesiapa yang ada resdung , depa ni akan tau apa yang pB sedang bagitahu ni.
Kalau selsema kronik , rongga pipi mesti akan sakit.
Nak sujud bila solat pun seksa.


Semalam , ada sambutan Maulud Nabi kat masjid PP.
Lepas solat Maghrib ada ceramah.
Penceramah bebas.
Ustaz Uthman El Muhammadi.
Rasanya semua orang kenal dia Ustaz Uthmani ni.

Masa pB solat maghrib tu , ada dua saf jer kaum ibu ibu nie.
Selesai ceramah , pB lihat ada dekat 4 saf.
Alhamdulillah ....

Selesai solat ISyak , pB pun siap siap nak balik.
Biasalah owang pompuan ni kan.
Lipat kain telekung , betulkan tudung.
Masa dok bertenggek depan cermin ,
Arifah bagitahu pB " mama , budak tu hilang mak dia"

Budak pompuan ni rasanya baya Nurin jer.
Menangis , meleleh leleh air mata.

Makin ditanya tanya , makin meleleh air mata .

Ada jemaah yang bagitahu , memang nampak budak ni datang dengan maknya.
Siap ada kakak.

Heran , macam mana ler boleh tertinggal si kecik nie.

Hampir sepuluh minit jugak , kami dok mencari cari di ibu.
Dengan harapan , si ibu itu akan naik semula dan cari sikecil ini.

Tak lama kemudian , datang si kakak.
Syukur .....

Rupa rupanya , si mak dan si kakak ni DAH ada kat bawah.
DOk makan ....
Memang ler pihak masjid ada sediakan makan malam selesai acara.
Tapi , masyaallah ....

Tak tahu ler apa yang si mak tu fikir ...
Tak kan lah nak cepat sebab takut tak sempat nak makan ,
sanggup tinggal si kecik tu .....

Sampai hati tul ler .......

Kesian Nurul Nabila
(itu nama si kecik)

23 comments:

arsaili said...

salam maulidirrasul

pB said...

ARSAILI
Salam ...
Terimakasih kerna tinggalkan cap jari di sini

Neeza Shahril said...
This comment has been removed by the author.
Zareda said...

Pb
ni mesti kes, mak ingat adik dengan kakak, kakak ingat dik dengan mak..

benda nak jadi.. kita jadikan iktibar. jangan kita buat kesalahan yang sama

OndeOnde said...

beringat2 la kito ni..kak OO ilae hok kecik tu di giant gombak. kalu toreh kulit maso tu tok tubik daroh doh..lagu mano buleh ilae pong tok prasae-rasae! maso dok cari tu, ado india dukung nok gi cari kami lah...tok tahu nok kato lah guano maso tu..

cikgu panji said...

kami yang tinggal di kg ni pun takut nak biarkan anak bermain sesorang di laman rumah. zaman la ni apa-apa pun mungkin terjadi.Malaysia dah tak selamat ke??

achik said...

adeh, saya kalau jumpa budak nangis camtu mesti x reti nak pujuk..

oh2 semalam tgk sitkom 2 and half men.. ayah dia lupa amik dia kat sek.. esoknya pakcik dia plak lupa.. sian dia.. ehehe.. ;p

pB said...

ACHIK
Kenapa tak reti nak pujuk ????

Kak pB pun suker gak tengok sitcom tu. Pachik entah apa apa ...

CIKGU PANJI
Payoh nok komen bab bab keselamatae nie.
Patutnya semua orghe keno bertanggungjawab, tok leh arap ko satu satu pihok jah.

Kota Bharu ado jugok kor keh budok hilae ???

pB said...

ACHIK
Kenapa tak reti nak pujuk ????

Kak pB pun suker gak tengok sitcom tu. Pachik entah apa apa ...

CIKGU PANJI
Payoh nok komen bab bab keselamatae nie.
Patutnya semua orghe keno bertanggungjawab, tok leh arap ko satu satu pihok jah.

Kota Bharu ado jugok kor keh budok hilae ???

pB said...

KAK WANI
Kak Wani hilae di Giant.
pB hilae Nurin di JJ IOI.

Raso nok te'pek maso tu. Te'pek nok suruh anok tu dengar so'ro kito.

ZAREDA
pB pun tasa gitu gak.
Tapi kalau lar mak tu cepat nak turun , sebab , nak grab makanan , memang tak patut ler.

happyirfa said...

SALAM KAKPB..
sib baik jumpa.salam maulidur rasul buat kak pb n family

sya said...

Alahai.. mak pi makan lupa kat anak kecik. Kita ni bila nak makan selalunya siapkan utk anak2 dulu baru kita sedap menyuap makanan ke mulut. Sian si anak kecik

atehlaila said...

Sebab tu le mulut mak ni tak kira kat mana..bising risaukan anak.Kalau bawak budak2 shopping, suara ni tak der maintain2 dah..anak jauh jer sikit, rasa nak jerit..jerit jer..

Pa'chik said...

ustak janggut meroh tu ko?
ustak hadori nih. hari tu, maso dio wi ceramoh ko ustak-ustak JAHEIK... parok dio keno... tok bjawak jugok lah... hehe...

mama ranggie said...

kesian anak die tu...

sebbaik dlm masjid,kalo shopping complex,sure dah hilang dah!

zino said...

makan dulu lepas tu baru cari anak. hehe

Sastri said...

isk isk... sebab nak mamam sampai tertinggal anak... memang sampai hati betul la mak tu...

semoga kak pB cepat sembuh...

Azhar Ahmad said...

Ohhhh, kesian sungguh nabila... teirngat citer Mutiara Hati....

Neeza Shahril said...

Eloknyo, sepuk jah muko mok dio tu kak pb. Dok ingak nok makae sappa lupo ko anok. Nok kenyae peddar, anok pong tok tau kemano halo.

Tu pong, kakok dio gi cari. Mok dio gi mmano? makae la tuh.. ish ish... semugo kito dok ggitu la deh.. :)

pB said...

NEEZA
Orghe ni mache ma'che pesen.
Kak pB pun kiter semua tak lah jadik lagu tu

AZHAR
Kak pB tak tengok habis pun citer NABILA tu

SASTRI
Agaknya mak tu lapar sangat ...
Atau pun dia nak tolong ambikkan makanan tu dulu , takut makanan tu habis ....

Thx

pB said...

BRO Z
Baguslar tu ...

MAMA RANGGIE
Tak tahu macam mana buleh tertinggal.

Kalau tengok budak Nabila tu , memang sayu ....

PO'CHIK
Janggut meroh.
mbut pun meroh.
Ke'chek alor lar beraluh sungguh,
sapa tock dengar ...

idham said...

:-) salam dari dubai...
semoga pB sihat selalu di samping keluarga yang di sayangi.

rajin nyo pB gi mesjid....begus mcm tu. anak2 pun bila selalu ikut mama ke mesjid, akan lebih cenderung ke arah yg sama.

abe id

KV said...

alos, sapa ati nyo mok dio. Huhu

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...