04 April, 2008

323

Assalamualaikum ....





Semalam , balik dari pejabat terus ke pasar mini berhampiran dengan rumah.


Dalam kepala, dok terfikir fikir " susu apa lar yang ada , yang boleh dibeli mengantikan
susu perasa coklat yang selalu diminum oleh si Nurin tu".

Dalam dok ushar ushar tu , terpandang satu produk baru.
Keluaran Nestle.
MILO JUNIOR 456.
Tanpa fikir panjang, terus masuk bakul.
Harganya , Rm4/- lebih mahal berbanding dengan DL 456.
Tak per lah ....

Nasib baik Nurin dapat menerimanya.
Walau pun gitu , ada gak bunyi rungutan.

'apasal tawar jer ni , mama'.

Last last , pB pun tambah satu lagi skop dari biasa.



Pagi ni , sebelum datang ke pejabat , singgah sebentar kat Punchong Utama.
Ambil kad pengenalan si kakak .....
Agak tak berpuas hati dengan gambar yang diambil
Tapi , tak leh nak buat apa ....

Kesian anak mama, macam gelap jer kulitnya ...


Masa pB nak ke Pejabat Pendaftaran tu , pB akan lalu kawasan perindustrian P.Utama.
Masa tu ,belum jam lapan pagi pun.
Tapi kebanyakan kedai milik kaum mata sepet ni , dah buka.
Terutama sekali kedai hardware dan juga kedai spare part.

pB lihat kedai kedai melayu masih lagi tertutup rapat, termasuklah restoran.
Restoran cina , tak yah cakap ler.
Memang dok tunggu pelanggan jer.

Kat Seksyen 19 Shah Alam ni ada satu kedai runcit kepunyaan India Muslim.
Pukul 7 pagi rasanya dah bukak.
Penuh dengan pelanggan nak beli surat khabar , rokok , barangan runcit.
Kedai runcit melayu , masih tutup.

Kenapa peniaga melayu tak leh ambik contoh macam peniaga bangsa lain.??

Bangun pagi , bukak kedai.
Insyaallah , reseki mesti laju ker masuk .....

Hmmm ...

Tak pasal pasal , dapat satu entry ...

keh keh keh

28 comments:

~mama ranggie a.k.a eira~ said...

betul lah kan kak,org kata kalo kat umah,pepagi bukaklah pintu tu agar rezki masuk kan kak!

pB said...

EIRA
Sebab tu , orang yang rajin jer yang reseki mereka tu banyak ...

Orang yang malas ni , kureng ler sikit ...

OndeOnde said...

Sepatutnya kitalah yang bangun paling awal sebab nak solat subuh. Kalau nak lebih berkat, awal lagi sebelum tu bangun buat tahajjud, witir dan sebagainya bermunajat pada Allah dsbnya - lepas tu terus jer bukak kedai. Baru lah rezeki tu murah jer.

Ni gak, subuh nok habih baghu nok bangun.

Sastri said...

rasanya jarang ada yang bernasib baik, gambar dalam kad pengenalan cantik... saya pun kurang berpuashati dengan gambar dalam kad pengenalan saya... apa boleh buat... takleh nak tukar pun... :D

susah nak cakap peniaga Melayu ni...

Anonymous said...

Milo Junior 456 tuh dah try dulu.. kiranya anok2 cm banyok try susu coklat hok jual di supermarket tapi tok jalae nok jugok DL 456... royak ko hubby dio kata nok wak ghano anok nok minum... keno beli jugok la.

cm raso harga DL 456 doh turun...

zino said...

biasa lah tu PB.. liat nak bangun pagi.. maklum lah malam tu buka kodai sampai nak ke pagi balik hehe agak e lah..

Alex Lacey said...

hok tu k.we perasae sokmo doh...time cuti pung, bangso lain bukok keda, ore kito cuti etek...tok tau nok buak guano doh...tapi ado jugok hok OK, cumo payoh nok jjupo jah la....

maklang said...

nombor kat kertas tu no turn pB ke???

wan said...

Betullah. Kengkadang geram pulak.

Purpleheart said...

Salam kak Pb, mujur ada alternatif kan..

boikot jangan tak boikot..

arsaili said...

isk2..busynya

minnie said...

salam kak pb....
lama tak menyibuk kat entry kak pb nih....

tu la kan... cemana la kita nak setanding dengan bangsa 'tu' kan... orang dah lama berniaga... kita tak buka pintu lagi....

KV said...

danish tak kisah susu cap gapo pun. Susu2 adik punya (awal bersalin kan dina dulu dpt byk susu pelbagai jenama) dia lah yg tolong ngabih kan. Asal susu jer, jalan. Tp kalo milo mesti sakit perut cirit birit . Tak tai bakpo.

KV said...

oppss, lupa nok tanyo, ada senarai ko barangan belanda tu. Yg kv tau bila hubby tokwi beli rexona. So kv beli yg watson punya. Wakaka

-fAiZiQ- said...

hmm... nk mengata pun bangsa sendiri... kalo terlebih mengata, org marah pulak pastu ckp yg kite ni cam baik sgt... patut muhasabah diri, jadilah contoh kepada bangsa lain. Malaysia ni kan tanah Melayu, pandai2 ler org melayu berusaha lebih dari bangsa lain.

Betul tak kak pB????

*fizzy* said...

ic fizzy pun gamba gelak gelemak..
hehehehhe.. mache lah tue punyo diri putih sepo??
kahkahkahkah..

opss..opss..
assalamualaikum kak pB..
lamooooooooooooooo tok jengok.
sorry deh.

Neeza Shahril said...

IC neeza muko jadi sengek.. sakik jugok hati tapi biarlah.. nok wak hok laing, banyok pulok pe'e pulok nati..

melayu tok buka kedai ppagi? sokmo doh tu.. tapi ghasonyo di klate tok ggitu dok.. di pasar siti khadijah tu.. ghama jah buko pagi.. dok ggitu ko?

mazudi said...

Dorang beramal ibadat sampai jam semilan kot, sbb tu jam semilan lebih baru boleh buka kedai.

Tapi aku yg kijer pejabat ni, boleh plak sampai opis jam tujuh setengah. Naper eek...

Akinogal said...

See Please Here

pB said...

MAZUDI
Panjae demo to wirid. Sapa kul semi'lae baru selesai.

Awak tu pekerja cemerlang....

Bagus ler ...

Untung pelajar dapat lecturer macam awak tu ...
Hi hi

Atau pun ...

banyok kerijo tertunggok , sebab tu keno masuk awal...
Kah kah (gurau jer , jangan marah tau !)

pB said...

NEJJA
Welcome back..
Lamo demo bercuti tu .....


Pasa Che CT Waer Kembae tu buluh bukok awal sebab hok ne'go tu semuo nyor orghe puang ....
Orghe puang ni kan , senang bangun pagi ...

pB said...

CIKGU
Wa alai kum mus sallam

Lamo sungguh la adik sorghe ni hilae.
Sibuk bena dih , sebab bena pilihae rayo hari tu ...
Hi hi hi ....

FAIZIQ
Kak pB rasa sebab ini TANAH MELAYU , sebab tu ler orghe MELAYU ni raso macam tak tergugat. Padahal ....

TU lar nak ngumpat pun , bangsa kito sdiri ..

Payoh payoh

pB said...

KV
Mudoh kiro la kalu lagu tu gak.

Dalae mudoh , makae pun , bodi dio slim jah ......

Kak pB SMS doh ...
Dpt tak ??


MINNIE
Alahai adek ku sowang nie.

Mana pergi , mana hilang ????
Kenapa hilang ??????

Sms pun , sibuk sokmo ....

Lepas ni jangan hilang lagi tau.
Kak pB rindu ....

ARSAILI
Rasanya baik sibuk , dari langsung tak ada kerja , kan....

pB said...

PURPLEHEART
Abah dia , dah bising. Suruh berhenti hisap susu guna botol.
Tapi payah , bila jadi BONGSU ni.
Manja lebih .....

Alhamdulillah , Nurin boleh terima MILO JUNIOR nie

pB said...

WAN
Geram sangat sangat , bila masa tu lah kita pun sibuk nak cari barang yang 'emergency'.

Ada anak sekolah biasalah.
Pagi pagi baru bagi tahu , itu tak ada , ini hilang. Mana nak gagau pagi pagi...

MAK LANG
A ah Mak Lang.
Menunggu jugak ler dekat dekat 15 minit.

KAK WEAR
Sebab tu lar , bilo taim demo tu rayo , mati kutu jugok lar smeta.
Keno sipae stok banyok banyok sebelum demo tu cuti..

Tapi , lonni pB kelih , demo tu rayo pun smeta jah. Tok supo mulo.


BRO Z
Bukak sampai ke pagi ???
Menjual apa benda tu ...??

pB said...

CHE MA
Kalu mendatangkan kemudaratan pada anak-anak , rasanyer buleh lerkita pejae mata ..

Nok wak lagu mana, tok kan , nok suruh anok tu lapar..
Dok gitu..

SASTRI
Kita pakat buat buat hilang.
Lepas tu , kita g buat baru ...

KAK OO
Hi hi hi

Sero weh ....
Kadae kadae tu , kalu hari minggu , sokmo nok alah hujung hujung baru bangun , sma'yae subuh ....

HAPPYIRFA said...

salam..
habis susu DL 123 ni nok tukar susu milo tu jugaklah..teruk sgt ke rasanya?

Kedai melayu kul 10 pagi baru bukak.

Abah Mui'zz said...

Milo Junior, yummy yummy.

Itulah minuman kegemaran abah dan ummi sekarang ini. Bukan sebab nak membesar lagi, tapi sebab milo tu tak manis. Sedapnya milo junior suam.

Rasanya depa kena buat Milo Senior jugalah. Untuk orang2 macam abah yang tak berapa suka manis. :-)

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...