09 April, 2008

326

Minggu ni , asyik nak naik marah jer dengan anak anak dara nie.
Terutama sekali dengan yang no 1 dan no 2 tu.
Yang no 3 tu , tak yah cakap ler.
Macam nak berseteru jer ....

Budak pompuan ni kalau gaduh , jarang nak naik tangan atau kaki.
Tapi lebih kepada perang mulut.
Mengutuk , dan , mengejek.

Yang no satu ni jenis senyap.
Tapi sekali bunyi , buleh tahan.

Yang no dua jenis tangan berjalan.
Mulut pun memang boleh tahan.

Yang no 3 mulut memang power.
Orang skrg kata mulut tak ada insurance.
Sedap mulut jer nak cakap.
Yang ni , balik sekolah , tak masuk umah dah berbunyi.
Kira macam berita radio bergerak.


Baru baru ni , pB dapat call dari Tok Ma.
Tok Ma naik angin dengan yang no 2 tu.
Kata Tok Ma 'angah dok berlengkar atas katil pB sambil tengok tibi dan sambil buat kerja sekolah'
Kata Tok Ma lagi 'mana elok anak dara dok berlengkar atas katil mak ayah'
Dia memang tak suka kalau dia lah ....

(Pada pB , tak ada masalah pun dari segi tu).

Membebel ler si Tok Ma nie.
pB senyap jer .
Tak tambah tambah , lagi kena bebel.

Tak sampai setengah jam , dapat call lagi.
Kali ni , yang no 2 tu tepon.
Menangis nangis ...
pB ingatkan ni mesti kes kena piat telinga .
Tapi rupernyer ....
"kakak , sepak muka kak ngah ......"


Balik umah , tengok pipi kawan tu lebam.

'Kak Ngah , kakak pukul dengan apa?'
'Kakak tendang dengan kaki'

Punyaler meradang pB masa tu.
Tapi pada masa yang sama, terlintas gak , ni mesti si kak ngah ada buat apa apa.

'Apasal kakak tendang angah?'
"Angah kater kakak g*le* !!!!'

Masyaallah .......
Tensen tullllllllll

Last last bagi warning pada angah

'angah , kalau lepas ni kalau mama dengar lagi angah cakap sapa sapa g*ler , mama tenyeh mulut angah dengan LADA !!!!!'

Senyap jer kawan tu ......


Semalam , balik

waktu makan malam ....

Si kakak tersengih sengih sambil tengok tengok pada si kak ngah .....

'kakak , bagitau nyer ....'
'kakak , bagitau nyer ...'

Dah apa kebenda lar pulak nie

'Nak cakap apa , cakap ler' pB bersuara

'kak ngah , cakap lagi kakak g*ler'

Masa tu , berderau darah pB.
Memang nak kena si budak angah nie

'Angah !!!!! Apasal cakap macam tu lagi !!!!!!'

'Angah tak sengaja ......'


Amboi sedapnyer mulut.
Senang senang jer nak cakap orang macam tu.

Semalam , memang kena piat budak angah nie.
Tak sanggup nak cili mulut.
Just cubit kaw kaw kat belakang dia.

Yang syok nyer , sebab dah naik angin tu , si Kakak pun kena gak .
Sebab tak pakai siglet nak g tushen.
Dogol dogol jer pakai t shirt.

Macam mana , nak selesaikan masalah mulut laser nie...??

Itu tak termasuk masalah kalau pB tanya apa apa , semuanya membisu.
Langsung tak bercakap bila ditanya.
Memandang pun tidak .....

Mula mula nak marah sikit jer, tapi , bila tanya tak nak jawab , lagi ler
mengelegak darah pB nie .......

Tolong ......
Perangai anak dara ni sungguh mencabar kesabaran pB .....


harap malam ni , balik pB tak mengamuk lagi.

Semalam , mengamuk sampai pB hentak hentak pinggan atas meja makan.
Sib baik , pB tak lempar pinggan tu jer .........

20 comments:

umie@kakyong said...

pb,
hari ni umie balik awal.. umie baru jer mengamok kat anak dara sorang yg dok kat umah ni ... ada ke bangun tido lewat tghari... ada ke patut.... tapi tak la lepmar2 pinggan mangkok... lempar sudu je ke dalam sink hihihi...

umeboshi said...

adoi. kesian nye k.pb. sabo byk2 dan doa byk2 utk kebaikan diorg & family k.pb. teringat kisah ume adik beradik masa zaman dulu2. ume lagi le, 6 pompuan 1 laki2 adik beradik. yg laki2..jarang le join gaduh2. yg pompuan mmg gaduh mulut. kalo dah rasa kalah, kitorg main campak2 beg/kasut ke luar rumah. hihihi.. masa tu mmg selalu kena hambat dgn hanger baju/ rotan dek abah kitorg. sian mak abah!! sekarang bila dah besar2 ni, mmg akrab le hubungan kitorg. best!

Anonymous said...

bilo gere ko anok mmg tension nok kawal maroh tu buleh sesak napas, huh nok keno banyok sabar..hok tu payohnyo...

so far cm cuba didik anak pakai mulut tak pakai tangan... tapi mulut cm dah mcm radio lerr hubby ckp esok anak dah besar demo pakat lari tokser dok rumoh sbb malah nok dengar radio mak dia he..he

ada ustazah pesan cuba elakkan tarik telinga anak... tak elok utk emosi anak...

Neeza Shahril said...

anak neeza kechek lagi tapi neeza doh serendar doh ni.
nak nak haghi mesti ado jah nok seteghu.. pening ppalo..
doh la ummi dio ni nok keno jago adik kechek.. nok tulih blog lagi heheee..
tok tahu la besar nati lagu mano tuh... adoolaaaa...

indera kencana said...

Hahahahaha... ni baru betul dikatakan "Sedap hingga menjilat kaki".
Biasa la Kak... anak-anak tengah membesar macam tu la dengan macam-macam kerenah. Semua tu ujian dari Allah... untuk menguji kesabaran kita.
Nasib baik Akak takde 4 orang anak lelaki... kalau tak, harus dinding umah Akak dah penuh ngan tumpuk-tumpuk darah... hahahahahaha..

Harap Akak bersabar ye Kak. Kami adik beradik dulu pon macam-macam kerenah. Mak kata nasib baik dia tak kena serangan jantung. Ada yang nyaris mati lemas, ada yang pengsan kena tendang lembu, ada yang pecah kepala, ada yang jari kena gelek ngan mesin getah...
(Pelaku yang nakal tu sorang saja.. Cuba teka siapa dia???)

Anonymous said...

Biasa ler tu... budak2 nakalnya waktu mereka kecik2 bila dah besar2 lain pulak nakalnya semoga kita senantiasa mengawal dan memantau kenakalan mereka jangan sampai terover nakal...!

OndeOnde said...

tupae lalu DA, nok komen indera ni..mak indera lagi terror bersabar la nampaknya..hehehehe

DA

bab dok lepak atas katil parents.
hok ni kak OO pong tok brapo suko jugok. Maso kito ado tak apo sangak tapi kalu kito tak dok, memae bilik Ummi nga Ayoh tu kalu tak dok bendo nok ambik jadi kawasan larangan. Bilik kami sangat privacy.

May be sebab TV tu ada dalae bilik mama, maka tok leh elok kot kalu nok tengok TV datah.

Kalu peghae mulut ni, biasolah kalu ghama girls gak. Hok dumoh ni n 1 nga no 2 tu bezo tok jauh jadi demo ppeghae 2 oghae tu jah skalo. Adik kecik lagi.

DBI said...

layan jer lah karenah anakanak..kalau tak ade rasa sunyi pulak..

TokNabe said...

Beso gitulah budok2, anok2. Tengok diri sendiri maso kecik2 dulu lagu mano. Sabar ko dok mak bapak kito dengan kita sampai kita besar. Kena gitulah jugok kita.Tapi marah anak2 tanda sayang... tiada telatah nakal mereka sunyi pulak kita. Mendidik anak2 gitulah kena sabor..

Azian Hasan said...

pB,
Samalah kita..tiga orang anak dara..Memang susah nak control mulut diaorang, ada-ada je yang nak menyakitkan hati. Cerita pB sama ajela dengan cerita kak Azian...dah besar sikit nanti kurangla gaduhnya..dah bergosip pulak kerjanya! tunggula sikit lagi!

Guhn said...
This comment has been removed by a blog administrator.
pB said...

KAK YONG
Ni kira tangkap masa tengah buat salah lar nie.
Mesti dia tak sangka KaK YonG nak balik awal.
pB malam tu ada gak lempar sudu.
Geram sebab pB cakap dia buat tak dengar jer. Terkejut baru nak cakap ....

No satu pB tu jenis payah nak bangun kalau dah tidur..

pB said...

UME
Samaler tu.
Bila dah kalah mulut , mulalah start nak usik barang.
Pemadam , buku , pensel semua tu jadi mangsa.

Kak pB pun doa biar masa kecik ni jer lah yg gaduh gaduh tapi bila dah besar tu akrab , rapat adikberadik.

oren said...

uiks..garang jugak akak nih ek? si Mira pun, selalu jek bunyi takde sebab..siap meraung2 lagi..memang kena la sedas dua..dia nangis takde sebab, so, kita bagi dia betui2 nangis..hihihi..

zareda said...

Pb
Anak PB dah besar besar.. kalau kecik boleh lagi di rotan rotan. Ni masanya guna psikologi dan nasihat. Cuba tanya sorang sorang dan nasihat. Kalau zar, zar buat mogok, tak payah cakap apa apa.. senyap jer.

Apa apapun sabo ajelah PB, ni kerenah anak anak.

Alex Lacey said...

dulu k.we pung mulut pok pek jugok maroh...tapi lloni k.we banyok senyak jah...paling2 tegor sepatoh duo...bilo demo dok diae tengok TV ko, maso dok dalae kketo ko, maso tu baru k.we bubuh kaw-kaw....ngepek la sbb demo tok leh buak go skaro, duk dalae keto jah....

sabar jah la...meme susoh..kade2 raso mace "no use" kito dok gege-gege ngepek...tapi keno buak jugok...dok gitu?

McBudu said...

Rileks lah.... anak dalam proses membesar. Yang penting kita sentiasa tak jemu mengingatkan mereka apa yang baik dan yang tak baik untuk mereka. Berhemah dan bersabarlah dengan kerenah anak-anak.

pB said...

ABE McB
Kalau tak sabar , memang dah lama pB lari dari umah .....


Tinggal je budak budak tu dengan aBah dia orang.....

pB said...

KAK WEAR
Nge'peck taim budok budok tok leh lari .
Panda panda ....

Tapi , maso tu , pah kor drebar lar hok keno te'hae telingo ....




ZAREDA
Dia , kalau ramai , lain perangainya.
Jadik macam gengster , suku suku pun ada.

Taim aku baik dengan engko , yang lain kene tinggal.
Taim engko gaduk dengan aku , aku baik dengan orang lain.

Bila ramai ni , TAK boleh lari dari sifat CEMBURU.
Terutama taim kena buat kerja.

cikgu panji said...

wow...meriahnya rumah pb.
masa kecik ni je nak ballah pun.dan besar, demo tu masuk asrama,sunyi le pulak.

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...