20 July, 2008

375

salam

masih ingat lagi ker pada entry pB yang 370 .
tentang panggilan misteri yang mendebarkan.

berbagai andaian yang telah dibuat ...
macam macam ada ....

yang sebenarnya ,

pada hari tersebut pB telah mendapat panggilan dari orang Pasir Mas.
tak lain dan tak bukan , blogger yang semakin terkenal iaitu POK AWI....

Pok Awi pernah membuat story tentang kampung asal Pak Payne / Idham / Arif.
semasa meninggalkan komen , pB sempat berseloroh , meminta POK AWI membuat
n3 khas tentang kampung halaman ayah pB iaitu Lorong Gajah Mati.

Panggilan mengejut pagi itu , memberitahu pB bahawa POK AWI telah pun
memulakan research tentang L.G.M itu. Dan beliau telah pun berjumpa dengan seorang dua penduduk asal di situ yang sememangnya pB kenal ...
Antara yang POK AWI jumpa adalah mak saudara pB yang kini tinggal di situ.

Itu lah yang sebenarnya yang berlaku.....
Itu yang buat pB terkedu tu .......

POK AWI telah pun menerbitkan n3 tersebut di dalam blog beliau.
Siap dengan gambar , penerangan , gambar mak saudara pB dan yang paling mahal
rumah peninggalan arwah nenek pB ....

Sebenarnya arwah nenek pB merupakan orang lama yang dikenali ramai di kawasan itu.
Sebut sahaja Mokcik Minoh Pulut Bakar , insyaallah , semua orang tahu.
Beliau terkenal dengan pulut bakar .
Sehinggakan kerabat Sultan memang menjadi salah seorang pelanggan tetap arwah.....

Tahannya pulutbakar buatan arwah ni , kalau tak letak dalam peti air seminggu pun tak akan rosak atau pun basi .....

Banyak kenangan yang tercipta di Lorong Gajah Mati.

Kenangan bermain banjir setiap hujung tahun.
Kenangan di kejar arwah dengan kayu api ....
Kenangan bermain di rumah rakit...

Cuma satu jer kenangan yang pB tak pernah buat kat situ , ialah mandi sungai.
Tak berani bebbbbb .....

Sekarang , bisnes pulut bakar ni telah diwarisi oleh mak saudara pB , iaitu Kak Lah a.k.a Ummie.
Alhamdulillah ....

Gambar dibawah ini adalah gambar arwah nenek pB ...
Semoga rohnya berada di antara golongan orang orang yang mendapat
kebahagian di akhirat......






Tok Ma dengan arwah nenek.


Mahal gambar nie.
Masa ni , pB baru berumur 12 tahun.
Slim melimmmm ...


Arwah nenek ni , berbadan besar.
Ingat lagi pB , kalau pB dan arwah menaiki beca , tempat duduk tu memang
arwah sorang jer yang duduk.
pB akan duduk ditempat 'letak kaki'...
Besau nya arwah ...

Pernah sekali , semasa pB kecil , arwah mengunjungi kami di ladang Chaah.
Masa tu , pB rasa ayah nak bawa arwah ronda ladang...
Membonceng motor...

Sekali , bila naik jer arwah , terus tayar tu kempir / penyek ...
Ha ha ha ha

Dan kalau cucu cucu ni buat dia naik angin , dia akan kejar kita orang dengan kayu api.
Yang sonok tu , cucu lari lintang pukang , memang dia tak sempat kejar ...
Last last dia mesti baling kayu api tu...
Tak pernah cedera pun cucu cucu nie ....
Sebab memang tak pernah sampai kayu api tu ....



Banyak lagi kenangan manis ....

Nantilah , insyallah , satu hari nanti , pB akan buat n3 khas tentang pulut bakar ni .....


Buat POK AWI , tiada ucapan yang boleh pB ucapkan ....

Terima kasih banyak banyak .......

Insyaallah , raya nanti , kita akan berjumpa ....






Dan yang paling mahal , rupa rupanya POK AWI kenal ayah mertua pB ...
Kecilnya dunia ni , kan ......




Terima kasih ......

Ohhh ...lupa

pB akan berkursus selama dua hari .
Di melaka ....

Kalau tempat kursus tu ada kemudahan tenet , maka blog ini akan berupdate.
Kalau senyap tu , maknanya tak der tenet ler tu ....

So , everybody ,
kalau rajin singgah ler blog POK AWI tu , ok ......

27 comments:

ummu asiah said...

Pulut Bakar ORI..:)))

dah sempat jelajah nunjauh ke LGM..tengah-tengah malam ni...

bertuah ada sejarah yang terlekat pada nama

Abang Long said...

Teringat pada arwah nenek di Singapura.

Zawi said...

PB,
Terima kasih la kerana mengucapkan terima kasih pada Pok Awi.
Ini la cerita yang saya nak dari PB sebagaimana saya minta dalam email saya. Silap saya tak minta gambar arwah dari Abang Mat atau Kak Lah, kalau tidak lagi kow N3 Pok Awi. Walau bagaimana pun apa yang dah dimuatkan rasanya memadai ditambah pula dengan N3 PB sendiri ini. Mungkin masih sempat lagi untuk saya mencari lagi gambar-gambar arwah kat rumah Kak Lah. Saya akan letakkan link ke N3 ini untuk pemabaca LAISI melihat gambar arwah.
Terima kasih PB.

Ayu said...

waaaaahh Kak pB.. rupanya ada sejarah disebalik nama kak pB tuu hmmm semoga arwah nenek kak pB diletakkan bersama-sama org yang beriman.. aminnn

KV said...

oh, gitu crita nya.;)

oren said...

hmmm...gitu ek? slmt berkursus..

Alex Lacey said...

hmmm...Lorong Gajoh Mati tu pung tempat sepupu k.we duduk dulu....sokmo singgoh ssitu maso nok gi skoloh sebab samo2 naik keto ayoh k.we gi skoloh maso darjah satu....memang banyak kenangan

Zabs said...

Salam pB,
Dah baca dah N3 Pak Zawi tu. Cuma saya tak pernah rasa pulut bakar lagi. Pulut panggang adalah. Tak sama kan?

Neeza Shahril said...

terliur la pulok nok makae pulut bakar!!
Ja tok tau la ghajing makae ko dok.. maso kecik2 ado ghasonyo..
tapi memae tok gheti nok wak la...

nati kak pb ceghito lah lagi kisoh nenek tu deh.. mesti mengimbau kenangae...

Intan Rosnitta said...

Arwah moyang intan asal Lrg Myk Gas. X berapa ingat dah sejarah asal-usul ni. Nanti kena tanya mak intan..itupun kalau dia ingat.

Sedapnya pulut bakar....emmm :)

Mr. and Mrs. Mokhsin said...

kak PB...saya pong meme berehi make pulut bakar arwah....tok berehi beli hok oghe laing...
dale blog pok zawi tu ado gambar rumoh Aiman deh,sepupu Kak PB tu...rutuh doh deh? oloh laa..saye nyo rumoh tue.....rumohtok sayo depe skit lagi jah....

HAPPYIRFA said...

salam kakp..
ooooooooooo disini asalnya nama blog pulut bakar ni yer....pasni pok awi glemerlah.saya pun nak klik jugaklah.tahniah pok awi

-akuni- said...

Woish... dahsyat tuh! Lepas ni femes lah blog PB nih...

emmacommey said...

masa bce blog nie...sy tgh puase...cite2 psal pulut bakar nie...(pulut lepo kn ?) terliur pulop...dlu ma slalu wat pulut bakar nie...jual kat kedai pagi2...lani dop dos...ma bkak kdai mkn pulop...hu3 rindu pulop...

AbGJaS said...

Hi pB,
Bgitu rupanya asal-usul nama 'pB - pulut bakar'. Menarik juga cerita yg ditampilkan.

Arwah nenek abgjas juga berbadan besar, dan dia handal buat dodol!

Mudah2an arwah2 mereka dicucuri rahmat Allah - amin.

TokNabe said...

Ambo selalu jugak menengok2 blog zawi tu. Sekali baca n3 terbaru terkejut juga didedikasi utk pb. rupanya ada kisahnya. satu n3 yg bagus dari zawi.

mazudi said...

Huhu.. pb tu memang nama komersial dari dulu dulu eek.

Saya tau J.G.M tu dan pernah main air kat situ dalam satu banjir ditahun 90-an bila motor honda Hurricane mati masuk air dalam plug.

Satu dokumentasi yang berharga dari Pok Awi.

manje said...

salam

kenangan yang takleh dibeli... :)

cikMilah said...

Lama gak saya dok terfikir, apa la rahsia di sebalik nama pb ni...terjawab dah!Teringat aruah Tok cikMilah yang ngetop dengan tepung bungkus, kegemaran adinda al-Sultan.Alfatihah untuk mereka.

MatMinTanjung said...

tupe tanya , kenal mat skoji. Duduk mana dia tu loni.

Mak Su said...

oohh.. ada makna ya, pulut bakar.

zino said...

hari ini dalam sejarah le kira nya kampong tu..

CikguZue said...

tentu teramat sedap pulut bakar tu...ada resepi? hehehe...

MULAN said...

pb tak pandai buat ke pulut bakar tu? mesti pandai ni..!! moga rohnya dicucuri rahmat..

NBK466 said...

Wah..mmg tak terteka den dgn cerita sebenar kisah panggilan misteri tuh... Rupa2nya jadi kisah jejak kasih ek...alhamdulillah.. sapa kata IT nie banyak keburukkan ek..he..he.he..

Pp said...

:-) now dah tahu lah mana datang PB punya nama tu...hehhehhe...

warisan pulut bakar tu harus di pelajari...boleh jadikan franchise...mana tau, boleh tiba ke dubai buka branch.

walalala...gambar 12 tahun tu ....ada gaya posing jugak tu... :-)

and pak zawi, semakin menyerlah dengan lapuran wartawan rakyat...
syabas!!

Pp

cikgu panji said...

sedapnya pulut bakar inti sambal ikan...hehe.

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...