17 November, 2008

462

Salam Semua ....




What a week , last week ....


Macam pelik jer bunyi ayat tu ....



Emosi pB dah ok dah ....



Walau pun saki baki ke'frust'an tu ada lagi.


But maintance COOLLLLLLL .....




Dah tak ada reseki budak budak tu nak buat macam mana.



Yang buat pB macam kecewa tu , sebab budak budak tu tusyen siang malam.





Tusyen kat sekolah lagi.
Tusyen kat luar lagi.


Tu yang geram tu .
Bila kira kira balik semuanya , adalar jugak ribu ribu lemon.


Pendek kata kalau pB guna duit tu , memang dah boleh beli






Kalau beli dua barang tu pun , still ada balance lagi..
Hu hu hu hu .....

Nak wat camner , kan ....




Now , problem yang terbaru

Kedua dua anak dara tu , tak nak balik kampung raya haji nie.

Sebabnya MALU pada sepupu dia orang yang dapat 5A tu ........



Jiwa anak perempuan ni lain sikit dari anak lelaki.



Kalau HERO ni , dia tak kisah sangat pun.

Tapi jiwa budak perempuan nie ...
Alahaiiii





Nasihat


Nasihat

Pandangan .....


dalam dok sibuk sibuk pasai kakak dan kak ngah ,

sib baik tak lupa

ESOK 18 NOVEMBER 2008

HARI JADI KAK LANG YANG KE 10 .......

Hmmm.....
Hadiah .....
Lum carik lagi pun .......

19 comments:

Anonymous said...

pb,
bebudak memang ler sensitif tang perkara cam nih... ni tak lain salah sistem education ler nih... terlalu sgt lebihkan keputusan periksa sampai kita pun terikut2. Tapi nak wat cam na kan? Orang lain pun cam tu jugak.... masalahnya keputusan upsr bukannya akan beri kesan terhadap hidup sesapa pun... lepas dua minggu mak bapak yang seronok sakan anak dpt 5A pun dah berhenti mencanang seronok anak depa pandai.
Tapi kalau anak2 PB jumpa cousin depa mesti kena compare2 n banding2kan?... tu yang wat depa malu kot walhal bukannya fail pun... tak yah ler balik raya... meh dtg rumah kita raya sesama...

mrgoodthings

Sya said...

pB.. sama ngan anak sya no 3 dulu, sepupu dia dpt 5A dia dot 3A.. org dok banding jugak tapi dia buat bodoh. Memula dulu tak nak gak balik kg, kak sya cakap.. bila2 pun org akan banding dan cakap.. jadi nak gi skrg atau akan datang pun terpaksa hadapi mende yg sama

pB said...

KAK SYA
Rasanya yang kat kampung tu , tak ada apa apa pun.
Anak pB jer yang terlebih rasa ....


Betul kata kak sya tu ,
nak tak nak kena balik jugak.
Tidak tahun ni , tahun hadapan

pB said...

KAK YAN
Apa yang Kak Yan bagitahu tu pun betul gak.
Kdg kdg , keadaan sekeliling yang menimbulkan tekanan tu ...

pB dok lar harap harap , NO MORE UPSR lar lepas nie...
Tak sanggup nak hadapi semula .....


Insyaallah , kalau pB tak balik , pB sent e mail pada Kak Yan.

Akak , i need ur contact number larrrr

WRA said...

betul la tu...kalu anak pompuan rasa sensitif la sikit....esp. expectations orang keliling...silap masyarakat kita jugak la tu....entah la...tapi slow talk la ngan anak dara pb duo orae tu, bagi semangat balik...sbb memang tak de apa sangat pun upsr ni.....

Happy Birthday Kak Lang...kekeke....tercepat sari tak po dih?

NURAZZAH8 said...

pB, tahniah kpd kedua-dua orang anak dara pb, walaupun tak dapat 5A tapi kena ingat, kena bersyukur sebab ada jugak A... JANGAN BANDING DENGAN YG 5A, TAPI BANDING DGN YG TAK ADA A LANGSUNG!!!! kira anak pb bertuah juga ada A....

anak akak dulu pun ada juga yg dapat 2A..akak ucap syukur sbb ada jugak A, drpd tak ada A langsung... tapi akak tak risau sbb mungkin rezeki dia kat tempat lain... so, bila dah besar (anak akak yg no 3 tuh) rezeki dia nak jadi Al-Hafiz... dia dah selesai/tamat hafiz 30 juzuk Al-Quran...Alhamdulillah.... pada akak, itu lebih baik daripada dia dapat 5A masa UPSR...

UPSR bukan pengukur kejayaan masa depan anak2 kita... ia hanyalah sebahagian drpd proses pembelajaran yg perlu mereka lalui... it's not the End of The World!

itulah yang salah masyarakat kita di Malaysia nih.. mengukur kepandaian dari berapa banyak A .... pb sbg ibu kena terangkan kpd anak2, ini bukan pengakhirannya... this is only the first step...sesetengah orang yang berjaya dalam dunia ini bukan lah orang yg dapat 17A, 21 A , belajar kat Harvard etc...tetapi orang2 yg pernah gagal dalam hidup mereka suatu masa dahulu dan mereka bangkit dari kegagalan itu dan menjadi orang yang terbaik...(byk contoh yg pb boleh bagi, i.e. Bill Gates, orang yg paling kaya dalam bidang IT, dia dulu pun tak habis belajar... dan lain2 lagi)

and then JANGAN MENYESAL ATAU MENGUNGKIT DUIT YANG KITA belanja utk pembelajaran anak2...JANGAN SEKALI-KALI, TERUTAMA DI HADAPAN ANAK2 KITA.... itu mmg tanggungjawab kita sbg ibu bapa, anak2 adalah AMANAH DARI ALLAH KPD KITA, ya...kita sudah berhabis, bergolok bergadai, tapi Allah dah takdirkan anak2 dapat keputusan begitu...kita kena berfikir mungkin ada HIKMAH di sebalik semua itu...

WALLAHU'ALAM.

Irfa said...

SALAM KAKPB..
TAHNIAH UTK ANAK2 KAKPB.
KITA PUN TUNGGU ESOK GAK.ULANG TAHUN KAHWIN YG KE 8..rasanya org tu x ingat pun

Ummi said...

salam,

tulah masalahnya kita ni terlalu pentingkan peperiksaan, tak lulus periksa tak boleh berjaya dalam hidup :)

cakap kat dua orang budak kecik tu, ni bukan SPM baru UPSR, nanti PMR score habis habisan

so ummi tak percaya lansung kepada peperiksaan :)

ada kawan auntie ummi, best student jadi drug addict!!

AyunasiA said...

tahniah tuk anak2 akak tuh. ok lah tu, ada jugak A. yang penting mereka tak putus asa. now, akak kena la pulihkan semangat mereka kembali :)

KV said...

tak po lah kak da, abih ribu2 lemon pun, at least kito ikhtiar doh kan. Nak wat lagu mano, takdok rezeki lagi. Pjg lg masa.
Kalu balik raya, jgn segan2 jalae rumah kv tau! Hehe

KakNi said...

Ok lar tu result nyer... tapi may be dia org expect lebih baik dari tu kot... kejap je tu rasa nyer malu... ada org lg baik, ada org lg teruk...

Zareda Norman said...

Pb kena motivate anak anak tu. Tak dapat 5A's is not end of the world.. nak berjaya kenalah ada liku liku suka duka..

So next exam, mereka ada 3 tahun lagi nak prepare so work harder..

cikdinz said...

takpe kak pb. nnt cuba lagi. lepas ni ada PMR. pehtu ada SPM. maseh ada masa ok....

zino said...

PB..
tak ada apa yg perlu di kesal kan .. PB dah melakukan yg terbaik utk mereka berdua.. dah hantar tusyen dan sebagainya.. makna nya PB dah berusaha..

tapi bukan kita menentukan kejayaan.. belum rezeki mereka utk mendapat sebagaimana yg kita hajatkan..tapi jangan sesekali kita kesal..kerana..

perkara yg telah berlaku ada satu takdir yg telah di tentukan.. kalau kita kesal dikuatiri.. kita menyalahkan takdir pulak.. terima dengan berlapang hati.. bersyukur dengan pencapaian mereka..masih banyak peperiksaan yg akan mereka tempuh selepas ni..

memang le kita sebagai ibu bapa maukan yg terbaik utk mereka dan kita akan melakukan apa saja ke arah itu..terus berikan dorongan dan semangat utk mereka berusaha lebih gigih utk peperiksaan yg akan datang..

zino masih ingat bagaimana.. zino bagi alang motivasi masa dia sekolah rendah dulu.. apa no yg alang tak dapat semua dia rasa.. no corot pun dia pernah dapat.. tapi alang berubah bila masuk sekolah menengah..

MOKCIK AZWA said...

Betul tu kata2 kenkawan kat atas tu PB. Azwa pun tak setuju dengan sistem pendidikan sekarang yg terlalu tekankan berapa banyak A bleh dpt dlm periksa, seolah2 ianya penentu hidup mati.

of coz, anak2 PB akan terasa apabila dibandingkan dengan sepupu2nya yg dpt 5A. Pujuklah mereka dan katakan bahawa ini bukan pengakhiran tapi suatu permulaan. there's a lot of room for improvements. selalu azwa kata pada anak2, u dont have to compete with other people, u only compete with urself. u might not be the best in other people eyes, but u will always be the best in my eyes as long as you have tried ur best.

selamat hari lahir untuk kak lang, semoga jadi anak yang solehah, panjang umur murah rezeki dan berjaya di dunia dan akhirat.

Mulan said...

congrats kakak & kak ngah..

happy birthday kak lang..

Neeza Shahril said...

rasanya kak kak pb, bukan budak2 tu yang sengaja nak sensitif.. tapi ada segelintir orang orang tua yang suka sangat nak compare anak dia dengan anak orang lain..
mentang2 anak dia dapat 5A.. jadi nak tengok lah sape boleh celen anak dia..
tak baik tau gitu..
biar la kak pb.. kalau diorang tanya.. cakap aje.. kalau dapat 5A UPSR bukan boleh kerja pun.. hehee...

Mior Azhar said...

PB,
saya paling suka komen dari neeza...tepat dan betul sekali.... ala relax la... buang jauh2 rasa frust sebab tak de benda yang perlu dikesalkan...selama hari jadi pada Kak Lang

pB said...

ABG MIOR
Yup yup ...

Relaks lagi mudah dari stress ....

Insyaallah , dah ok dah nie




ADIK JA
Demo tu bekali jadi segae sebab kalu kelik mesti ado hok dok menayo.
Tu jah ...

Kalau sdaro maro pakat buat tok tahu , tak dok masaaloh, raso nyor.

Hmmm

Entry lepas perasae nok post kat fesbuk , tok leh sebab fren waktu pejabat kul 830 pagi. kul 900 tok masuk lagi pakat dok lepok kat bo...