27 April, 2009

563

Kalau hari kerja , pB memang tak masak. Balik kerja , biasanya Tok Ma dah siap masak pun.
Kadang kadang tu , bila sampai umah , semua makanan dah pun terhidang. Basuh tangan , terus makan jer.

Tetapi , kalau hari minggu , Tok Ma memang "Gantung Apron".
Biasanya hari minggu ni , Tok Ma akan ke kelas mengaji Al Quran atau pun pergi mendengar ceramah dengan kawan kawannya.

So , kerja memasak tu , pB yang ambil alih.
Memasak ni memerlukan latihan.
Kena sentiasa buat , kalau sekali sekala , skill memasak tu memang akan tumpul.

Menu hari sabtu , ahad , simple simple jer. Sayur masak air , goreng ikan , goreng ayam.
Paprik ayam , sup ayam. Itu jer lah. Semuanya tak bersantan , sebab aBear pun dia tak minat lauk pauk yang bersantan ni.

Cubalah masak kari ayam ke , kurma ker , memang dia tak sentuh.
Abih abih pun , dia ambil isi jer. Kuah langsung tak ambil.

Tapi semalam , rajin pulak pB nak tukar menu.
Kebetulan aBear pun tak ada kat umah , so leh lar masak apa yang pB nak makan.

pB masak kari ikan bawal dan tenggiri.
Bagi setengah orang , mudah jer kan.
Pejam sebelah mata jer.

Tapi , buat pB , sebab dah lama tak masak , terkial kial gak ler.
Nasib baik , ingat lagi cara nya.

Alhamdulillah , menjadi jugak lar kari ikan tu.
Ditambah pula dengan kerabu pucuk paku dengan kerang.
Goreng ayam untuk anak anak .....

Yang tak syok nyer , bila Tok Ma balik dari masjid , dan mengadap makanan ,dia boleh tanya



"beli kat mana kari ikan tu ??????? """"""""

38 comments:

MULAN said...

loorrrr tok maaa..!!! kesian pb.. sabor sabor..

pB said...

MULAN

Tular kan ....

Tak apa lah ....

Pas ni , kena selalu selalu masak menu yang heavy duty ...

NONIE AZIZ said...

cyaiyokkkk..chaiyokkkkk...nanti bleh le konsi resepi...hahahah

pB said...

NONIE

Kalau banding Nonie dengan akak , rasanya Nonie lagi pandai memasak.

KV said...

hehe..takpe, akak masak sedap sgt kut.

MOKCIK AZWA said...

tu diaa...walaopon sesekali ajer skill itteww ditunjukkan tatapi hasil masakannya tatap menawan hati tokma ihiksss...

take it as a compliment PB...hehehehe

abear sama ler ngan mokcik...kureng sket santan bersantan nie tapi kalau dihidang tatap bedal punyer hahaha

sya said...

Ha ha ha Soalan maut dari Tok Ma.. nasib baik Tok Ma kalau anak yg tanya .. aduhai sabo ajelah mak

AyunasiA said...

okke la tu. dah standard kedai dah...

AyunasiA said...
This comment has been removed by the author.
TokNabe said...

Sebenarnya tok ma tanya tu berdasarkan pengalaman..... pengalamannya jarang tengok pb masak.
sebab tu pelik kalau ada masakan yg pelik2.

tulipurple said...

kalo ku tahu...mmg dah ku terjah umah mu itew,sis....hehe,tp lupa lak...minta alamat..stand by 4 next weekd..haha

Mak Su said...

llaaaa, tak perasan kot :)

pB said...

MAK SU

Apa yang tak perasan tu ???

pB said...

SAL

Umah akak kat kompleks hijau tu jer.

pB said...

TOK NABE

Tu baru masok kari ikan.
Kalau lah pB masok bendo laing , tok tahu larrr

Faris Ibrahim said...

kecik ati kan?
Letih2 masak org tanye bli kat mane..
Hehe..
Takpe, next time masak depan tok ma..
hehe..

Faris Ibrahim said...

Di kala perut lapar ni..
Meleleh air liur baca menu2 lauk dalam entry pB ni..

shafarina said...

Aiyoh...

Tapi takpe.. tu tandanya kena masak lagi tu.. pencetus semangat.

Kak Elle said...

haha masak salah tak masak pun salah eh pB...'

Takpe ni kena selalu masuk dapur dan memasak jadi tik mah tak akan tanya beli kat mana lagi:)

Neeza Shahril said...

takpelah kak pb.. tu maknanya dia sangat respect lah..
sebab tak sangka kan kak pb nak masak sedap gitu..
sedapnya kerabu pucuk paku..
dah lamaaaaaaa tak makannnn...
lambatnya nak balik.. uwwaaaa!!!

McBudu said...

Beli kat restoren Syed kot....!

Anonymous said...

pb... itu satu compliment yg bagusss... dah setarap dgn lauk kedai...

cm pulak asyik kari dan gulai.. kuah confirm kena ada santan hubby org kedah mmg favorit kari... wpun cm lebih suka makan style klate banyok sayur air, singgae tapi isteri mithali kan masak pa yg hubby makan bukan apa yg kita nak makan... bila time hubby takde langsung tak masakkkk pulakkk...

cm

catz_mafia said...

pB,
Tok Ma bukan tak percaya pB tak boleh masak.. cuma agaknya hari tu special sangat kot.. takpe2.. kira surprise la tu..

So, skill pB tu masih tak tumpul lagi kan? Cayalah..

Anonymous said...

Hemm...masak...semalam gua masak tomyam, paprikcam, ayam goreng tempura & scramble egg...-IP-

izman said...

itu pujian. terlampau sedap barangkali dan dia tak pernah makan sesedap itu.

kenalah selalu masak.

Mr. and Mrs. Mokhsin said...

kak Pb..tu kira compliment dari tokma laa....maknonyo air tgn kak pb masih menyengat! hehehe.....sedap sgt latu supo hok beli kedai....hehehe

OO said...

beh tuuuu ado Tok Ma tolong mmasok, balik-balik opeh tok payoh beghambak mace kak OO ni! Hari2 beghambak nga maso..ley-poteng,ley-poteng!!

p/s: kari dan kurma adalah lauk favourite rumoh kak OO...anok2, pok anok memae lah kaki kari dan kurma.

AZANI said...

ee sedapnya baca ntri ni, rasa lapar pula..hisy..

pB said...

AZANI

Baru baca ,dah lapar.
Tak boh gambar lagi tu

pB said...

KAK OO

Lamonyor tok nampok kak OO kat ghumoh pB nie ....
Hilae mano weh ???

Budok budok dhumoh tu , kurae jugok kari kari nie. Tapi kalau kurmo tu laju lar jugok ...

Tok Ma masok simple simple jah , Kak OO . Kadae kadae goreng ikae jah ... pah tu sayur air .

pB said...

JANNA

Tu baghu masok kari.
Kalau lah kak pB masok nasi beriani , mau pengsan , Tok Ma


ha ha haha

pB said...

IZMAN

Dia nak suruh pB selalu selalu memasak tuuu ....

Bukan tak nak masak , tapi , kalau dua dua dok kat dapur , havoccccc.

pB said...

ANON

Saper yang masak tu ????






CATZ

Menggaggau jugak kat dapur tu.
Tu pun tertambah satu rempah. Kalau tokma masak kari ikan , dia tak boh kulit kayu manis.

Anak dia pandai pandai tambah ..

pB said...

CHE MA

Bakpo weh lamo demo hilae. Supo Kak OO jugok nie.

Naik pangkat lagi kor???

Che Ma ,
ingat ahad ni nok gie Alamanda lar.
Gapo gapo , kawe call demo

pB said...

McBudu

Dah lama tak lepak lepak kat Syed Bistro tu ....

Kalau nak makan roti canai , pB dok pie gerai yang kat umah tu jer.

pB said...

ADIK JA

Sebelum balik Mesia , buat list gapo bendo nok makae. Baghu senae. Tak dok hok tinggal.




KAK ELLE

Nak kena berguru dengan Kak Elle.
Sebab Kak Elle pandai memasak.
Tengok aja n3 Kak Elle.

pB said...

INA

Betul tu. Kena rajin masak.

pB said...

FARIS

Lagi kecil hati , kalau penat penat masak , orang yang kita harap makan , dia tak makan. Tu lagi frust tauuuuu

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...