28 August, 2009

PELIK

Perangai manusia ni sungguh pelik
Tersangat sangat lah peliknya
Tapi bukan semua manusia berperangai begini

Kenapa pB kata begitu...
Kerana


Manusia kata sayang pada Allah
Tapi , hakikatnya manusia masih lagi melakukan perkara yang Allah larang dan marah

Manusia cakap sayang pada Rasul
Tapi , tiap tiap hari manusia melakukan perkara yang Rasul cegah


Manusia kata sayang pada pekerjaan
Tapi , setiap masa , manusia tidak amanah , tidak menjaga harta tempat mereka kerja dengan baik


Manusia kata sayang pada ibubapa.
Tapi , kadang kala derhaka pada mereka.
Mengherdik mereka.
Lupa pada mereka.


Manusia kata cinta pada isteri
Namun , manusia tetap menduakan isteri.
Sering berbohong pada isteri.


Manusia kata kasih pada suami
Namun , manusia masih lagi berlaku curang kepada suami.
Dan sering mengheret suami ke Neraka .....

Tak pelik kah itu



Coretan pada 718 petang. Beberapa minit sebelum berbuka puasa pada 7 Ramadhan.

9 comments:

adanz said...

hmmm mcm luahan hati, tp sayang saya tak pandai nak tafsir.....

TokNabe said...

Mungkin lepas berbuka...mudah sikit nak mikir.....

Zareda Norman said...

PB

Sebab itu Allah SWT jadikan syurga dan neraka.. Wallahualam..

maiyah said...

salam.. itulah lumrah dunia, mrk tak nmpak besar mana dosa kalo nampak mesti suma pakat solat

zino said...

dunia ni memang pelik..

Kak Nora said...

Pelik bin Ajaib

lupekanje said...

amender yg feliknye pB? Segalanya mungkin.
Acik felik...camne ulat dlm batu blh idup...tk dgr pun diorg merungut..mengeluh...ato maki hamun..

Acik felik..camner batu yg keras boleh belobang hanya dengan titisan air je...

Acik felik...camner orang tak lalu nak makan ubat yang pait untuk kesihatan diorg..tpi lalu makan daging sedara sendiri...yg akan merosakkan masa depan diorg tuh.

isk...acik felik...kenapa da tawu bedosa...tpi masih buat perlakuan dosa itu...

felik lagik.. kita tawu neraka itu panas...tpi masih menempah booking online untuk makan angin ke sana...

acik felik gak.. naper manusia ni biler owang kata tk boleh..itu yg dia nak buat..yg mana suhbuat, tu yang kita tanak buat kan...feliikk...felikk sungguh..

lagi felik..manusia yang suka susah sebelum susah...

huhuhu...

fanjang dah komen acik...okeh pb...arini dan ari sebelumnya, adalah ari tkdok idea acik...

Uncle Lee said...

Hello PB, duty without love is deplorable.
Duty with love is good.
Love without duty is divine....
And hands that help are Holier than lips that pray.
You have a beautiful Sunday and a happy hari Merdeka, Lee.

KAMATO said...

itulah manusia, apapun kita perlu berusaha melakukan yg disuruh dan meninggalkan larangan Nya

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...