29 October, 2009

717

Sekarang ni musim peperiksaan, kan.
Kalau yang kat umah ni , yang sekolah menengah jer yang baru mula.
Semalam kertas bahasa melayu.
Hari ini kertas english dan sejarah.

Jenuh pB dok paksa budak dua tu baca buku sejarah.
Semalam , pB tengok tak ada pun yang pegang buku sejarah.
Bila ditanya kenapa tak baca
Inilah jawapan yang diberi

"alah Mama , ngantuk lah"
"alah Mama , tak sukanya sejarah"
"alah Mama , masa cikgu ajar , asyik nak tidur jer"

Pagi ni , sampai kena kena paksa baru diambilnya buku .
Bukan buku sejarah tapi himpunan soalan soalan dari bab 1 hingga bab 11.
Kata mereka 40 soalan diambil dari situ.

pB pulak yang dok dup dap dup dap bila fikir pasal mereka nak periksa matapelajaran sejarah.

Naper lah anak anak pB ni tak minat Sejarah?

Salah mereka ker?
Atau salah cikgu mereka?

Kalaulah ckLah ni dok dekat dengan pB , memang pB hantar mereka kerumah ckLah.
Biar cKLah , saiko sikit budak budak nie.
Tukar presepsi mereka tentang matapelajaran Sejarah nie.

18 comments:

Pak Man laksam said...

Budak-budak selalu cakap,"Sejarah ni adalah perkara yang dah lepas.....jadi barang yang lepas jangan di kenang".Adoooiii.....

Sha said...

salam:)
Anak saya pun ckp mcm yg dituliskan oleh pak man laksam tu. barang yg lepas dah basi, biar ke depan. Mcm mana nak jawap tu.

HappyIrfa said...

budak2 ni mcm pahat ngan penukul,sekali ketuk sekali masuk.
itu ayah saya yg kata.

NONIE AZIZ said...

saya rasa cikgu sejarah dewang mesti hensem..saya suka sejarah pasal cikgu saya dulu hensem hahahha

e.l.i.s.s.m.i.e said...

eliss rasa cikgu yang bleh buat kiter minat/tak minat sejarah..cikgu eliss sangat sedap mengajar sejarah..hahahaaha ms men rendah tak minat langsung, tapi SPM baru minat..

endiem said...

payah nak bayangkan masa lepas berbanding masa akan datang

AyunasiA said...

memang belajo sejarah ni bergantung pada cikgu. eh, tapi derang sekarang ni belajo sejarah zaman biler eh? masih sama cam kiter ke?

AuntieYan @ Makcik Blogger said...

Salam pb,

Akak pun dah give up meleter anak sorang suruh baca buku...letih ada sedih pun ada...
Tawakal dan doa sajalah..

Rohaniah said...

cara ajar kena ada...sbb sejarah ni cerita, jadi kena ajar dengan cara bercerita...tak leh ajar mcm lecture hehehe...k.we ni cakap pandai lah, tapi praktikal belum pasti huhhuh....namun begitu, belum cuba belum tahu kan?

hazila said...

SEJARAH? Jangan budak, org tua pun ada yg tak suka. ( Oh..saya ke itu? )

sya said...

Bukan anak pB aje tak suka sejarah.. kak sya pun

Luna said...

cikgu sejarah sy garang...suka x suka kena study gak..

tp nak bg senang blajar ni...dlm apa matapelajaran pun *especially yg kena mengingat ni....buat mind maping

rasanya anak2 kak PB pun tahu atau dh ada? tp maybe x berkesan?

shafarina said...

Mmg tak minat belajar sejarah. Fakta berjela dan kena hafal.


Klu dipelbagaikan cara mengajar sejarah tu, cth mcm kuiz berhadiah ke, atau ape ajelah bagi menarik minat student.

CikguZue said...

saya suka cerita2 sejarah, tapi bab nak hafal tahun2nye tu yg masalah...sampai la skrg ni. kalau ada periksa2 mcm PTK ke, kena buat nota sendiri.

kak Anie said...

Pb...anak akak Farhan pun tak minat sejarah...dulu akak pun tak minat tau...malas nak hafal tahun2 tu...kalau geografi minat...

Kat rumah akak ni anak2 semua dah abis periksa...boleh honeymoon

xiiinam said...

Selalu orang kata;
Cikgu ajar macam mana pun, tapi kalau murid sendiri tak minat dan tak buat revisi, memang tak akan skor Sejarah...

Sesetengah murid (dan ibu bapa) tak anggap sejarah penting, dan tak ada nilai komersial...berbeza dengan rakyat Amerika, bagi mereka Sejarah mereka sangat agung dan wajar dipelajari dan dibanggakan...

Tapi bagi ckLah....peranan cikgu memang penting kat sini...untuk mearik muridnya...


psst: ckLah cikgu Sejarah yang kuat temberang...ehh..terpanjang pulak komen. Mentang2 pB ada selitkan nama ckLah...

fa10 said...

sy x suka sejarah sbb dlm preksa dia tanya tahun, byk kena hafal. klu cerita jer seronok la

zino said...

zino pun tak minat sejarah ni.. malas nak menghafal tarikh2 tu hehe

tapi kalau sejarah seperti yg di cerita Abd Latip talip tu seronok pulak baca.. tak terasa baca sejarah .. macam buku cerita je...

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...