795

Orang kata alam rumahtangga ni penuh dengan cubaan. Penuh dengan godaan. Penuh dengan ujian. Penuh dengan kemanisan. Dan juga penuh dengan kepahitan.

Selalu kita dengar " Sedangkan lidah selalu tergigit , inikan pula suami isteri"

Di awal perkahwinan semuanya manis. Semuanya sweet. Dalam proses mengenali diri masing-masing. Kalau sikit sikit yang tak elok tu , tolak tepi jer.

Di pertengahan perkahwinan , banyak ujiannya. Anak sakit , kewangan merosot , tekanan kerja. Biasalah. Manusia mana yang tak ada masalah. Masalah yang akan memantangkan diri kita.

Bergaduh perkara biasa dalam rumah tangga. Benda benda kecik pun boleh buat suami isteri tidak bertegur sapa tiga empat hari. Sorang ke hulu , sorang ke hilir. Biasalah kan.

Ada suami tak puas hati sebab isteri tak pernah nak masak. Asyik beli lauk kat kedai jer. Kalau yang beli isteri tak per jugak , ini tidak hari hari suami jer yang kena beli sebab isteri balik kerja lagi lambat dari suami.

Ada suami yang tak puas hati sebab isteri tak pandai mengemas rumah. Bukan tak berkemas tapi mengemas yang nampak depan mata jer. Kalau menyapu , menyapu yang depan mata jer , bawah almari , bawah sofa tak ada nak korek korek.

Ada suami yang tak puas hati sebab isteri tak mahu menutup aurat. Jenuh disuruh , jenuh dipujuk. Tapi masih dok kata 'tak sampai seru lagi'.

Ada jugak suami yang tak puas hati sebab isteri tak pernah nak ambik kisah dengan hobi yang suami tu minat. Tak der nak bagi kata semangat langsung. Tak pernah nak puji. Dok asyik bagi pandangan negatif ada lagi lar.

Ada suami yang tak puas hati sebab isteri gosok baju tak ikut spesifikasi @ ISO yang ditetapkan oleh si suami. Pun ada jugak.

Ada suami tak puas hati sebab bila isteri marahkan anak anak , dia jugak yang terkena tempiasnya.

Ada suami tak puas hati sebab isteri lembab buat kerja pun ada jugak. Terutama bila buat kerja dapur. Nak tanak nasi pun ambik masa berjam-jam. Itu belum masak kari atau kurma. Itu tak masuk bab mencuci ikan , ayam yang baru dibeli dari pasar.

Tapi , itu adalah alam rumahtangga. Setiap pasangan tak sama nasib mereka. Kisah rumahtangga tak pernah ada yang sama.

Yang boleh dibuat hanyalah bersabar dan cari jalan penyelesain yang terbaik. Tak elok bermasam muka lama lama. Buat dose kering jer. Isteri tu manusia biasa jer. Bukannya robot atau pun malaikat. Tak sempurna mana pun.

Suami pun bukan malaikat. Ada juga kekurangannya.
Tak gitu , semua ....

Comments

Erna said…
salam PB..
akak setuju sangat..kerana ada tolak ansur lah bolih berkekalan..memang..dalam hidup berumah tangga..ada aje yang tak kena dipandangan mata..nama pun manusia..mana ada yang sempurna..alhamdulillah..akak dah pun 28 tahun..tahun ni..harap pB juga akan berkekalan..banyakan sabar..ada masa perbincangan pun tak jalan..yang lebih baik mengalah dan berdiam diri...nanti baik sendiri..
Ieza said…
tul tu..tapi ieza dh macam xleh nk tahan dengan dugaan2 ni..penat dh nk pikul..
zino said…
yg penting kerjasama...
risanur said…
semua yg kak pB listkan tu ada jugak kena mengena gan risa...risa yg baru 5 thn pelbagai dugaan yg perlu ditempuhi...yang penting kesabaran, persefahaman dan tolak ansur...kalu tak mmg confirm dah pecah belah umah tangga coz nak menang punye pasal..
shafarina said…
iyer... ukur baju di badan sendiri

sendiri memang tak mampu nak perfect, jgnlah diharapkan benda yang sempurna pula

tapi, tak salah kalau mencuba menjadi perfect kan..
adanz said…
suami isteri perlu sedar dan tahu peranan masing2...

tidak salah bertolak ansur dalam rumahtangga bahkan lagi baik

cuma satu yang kita perlu sedar... kecil atau besar dosa seorang isteri adalah ditanggung kesemuanya oleh seorang lelaki yang bernama suami.
maiyah said…
kene ada tolak ansur dan persefahaman
Uncle Lee said…
Hello PB, a home is how a wife or husband makes it, to be filled with love, laughter and understanding, to give and take....
and no love, no relationship, no marriage, no home does not have its occasional hiccups.
Even sliding down a rainbow can get blisters.
The Queen of flowers has thorns.

You keep well PB, have a nice day, Lee.
TokNabe said…
Alhamdulillah bagi sesiapa yang dah berumahtangga berpuluh tahun dan masih bahagia hingga sekarang.....

....mace baru semale nikoh.
ummi hanya mampu tersenyum :)
ima said…
salam pb...betullah tu!!!
MOKCIK AZWA said…
Alahai...memang bila depan mata banyak la tak kenanya. Bila berjauhan baru terasa rindu2an...baru terasa betapa indahnya bila suami/isteri ada depan mata.

you'll only miss something when you already lose it..so, sama2 la kita bertolak beransur dlm kehidupan rumahtangga kita..
Che Ma said…
sedang melihat dgn rasa amat terkilan perpecahan sebuah perkahwinan yang masih panas lagi... semua yg pb cakap tu benar belaka
Zareda Norman said…
suami kena ingat, isteri tu bukan orang gaji so martabatkanlah kedudukan isteri sebagamana agama memartabatkan kedudukan suami
Kunang-Kunang said…
Kesilapan orang kalau nak dicari memang banyak.

Dalam rumahtangga jangan semua kerja nak dibebankan atau bahu isteri.

Cuba tanya diri sendiri pula, adakah aku seorang suami yang membahagiakan isteriku. Adakah aku seorang ayah yang bertanggungjawab kepada anak-anak ku atau adakah aku seorang suami dan ayah yang hanya mengharap semua isteri yang patut buat.
xiiinam said…
Memang penuh warna-warni....

Kehidupan selepas;
"Aku terima nikahnya...."

Itulah hidup berumah tangga...

Popular Posts