22 October, 2010

942

Salam



Dah masuk hari jumaat dah hari ni.
Esok , lusa cuti. Lepak lepak di rumah.



Baru ni , pB gie mengurut.
Betul kan mana mana urat urat yang dah tegang.

Mak bidan tu berpesan , nak mudah bersalin ,

"kena banyak berjalan"
"jangan dok tidur jer"

Dan

kena kerap "bersama" suami


Jeng jeng jeng ......

ada bukti saintifik ker kalau lagi kerap , lagi mudah bersalin ...



DrSinga , tolong jawab

17 comments:

kakcik said...

Orang kata (bukan kakcik yang kata).. itu salah satu selusuh yang baik! :)

MOKCIK AZWA said...

Larat ker??


Tapiii kann...ada sorang kawan mokcik nie, malam tu dia bersama, esok pagi bersalin [dia yg citer sebagai mengiyakan petua tukang uraut PB ]...anyway agaknya dia jenis yg mudah nak bersalin kot.


hahaha...

risanur said...

no komen...huhuhu...takde experience lagi...kalu menjadi la kan, nati kak pB bgtau yea...

oren said...

betui..

masa preggy kan muhd, saya kan ada diebetes..so, kena induced kalo tak bersalin on EDD..Dr cakap, suh suami awak induce tetiap mlm..

merahnya muka masa tu..tapi saya tak ikut nasihat doktor..jiwa kacau..keskeskes..tu yg akhirnya kena induce kat spital..

Ummi said...

masa pregnant, kami kena puasa sebab takut bleeding, so tak tahu :(

tapi petua selalu berjalan memang betul :)

Zareda Norman said...

kalau tuan punya badan larat, ikutkan aje.. ehhehe

shafarina said...

errr.... ada :)

kakLuna said...

betul..sbb dia nk bg jalan tu buka cepat

e.l.i.s.s.m.i.e said...

pernah dengar jugak macam tu :p lagi satu ada satu kajian kata, boleh buat anak bijak jika kerap bersama :P

AuntieYan said...

Salam pB,

AY doakan semuga pB sehat dan mudah bersalin..tentang saranan tukang urut tu, no komen lah. Tapi, kalau dia kata kita kena aktifkan diri tu, sungguh la...AY dulu, dah sarat-sarat rajin mengemop lantai...alhamdulillah berkat berexcersice tu mudah bersalinnya. :-)

Kunang-Kunang said...

Salam PB,

Bab 'Jeng, jeng, jeng' tu rasanya tertakluk juga kepada keadaan kesihatan ibu yang mengandung tu.

Mother of Two said...

yer ker.... kena hari2 arr... hiksss... tp tgg ada baby dlm perut dulu ler...:)

ckLah@xiiinam said...

Sentiasa mendapat redha suami...juga antara pemudah bersalin. InsyaAllah.

ummu said...

salam pB
ada juga orang2 tua beritahu macam tu. Setuju dengan kakchik, itu salah satu selusuh yang paling baik.
Moga2 pB selamat melahirkan baby

DLSJ Sahrul (nbk466) said...

Emmm...bila mem sy nk pragnent lg ek..he.he.he..

MQ said...

mmg betul part tu, sebab dalam air mani suami ada hormon yg mencepatkan pintu rahim lembut, jadi lagi cepat bukaan cepat la beranak :) bersama di hujung2 kehamilan tu lebih pada usaha nak cepatkan bersalin, bukan lasak2 utk kepuasan nafsu..mmg tak selesa pon utk ibu yg mengandung tapi dari overdue, or kene induce baik la cuba cara semulajadi..hehe..

maza said...

eloklah bersama selalu, lagipun tak lama lagi berpuasa panjang.. ahaks, alahai.. hehehe

sebeanrnya baik utk ibu yg mengandung dan suami juga tu...

mudah utk bersalin sbb sudah berlatih jalannya, memperbaiki stamina, sakit2 dapat dilupakan dgn psikologi lebih terjaga, jiwa tenang dll...

si suami pula akan rasa lebih sayang, lebih kebertanggungjawaban, lebih sensitif..

anak distimulasikan dgn rasa sayang, rasa kasih, berstamina dan happy.. heehhe

apa2 hal pun, buat jgn tak usaha..

ahahahaha

1291

Bismillah ..... Assalamualaikum ..... Lamo benar tok update bloq ni. Kalau bendo hidup , lamo doh mati..... Bukae tok ingat kor bl...