1128

Saloh satu sebab kelik KB baghu ni sebab nok buat pasport.
Bilo tanyo-tanyo , Jabatae Imigresen KB tok pernoh bukok haghi sabtu.

Jadi nyo , pagi isna tu , we all (pB , aBear , Arifah , Tok Ma Salor dengae Tok Bah) pun bera'kak 'lah ko
Bangunan Wisma Persekutuan kat Jalan Bayae.
Orghe Koto Bharu panggil bangunae tu Bangunae 13 Tikak.
Ado macae- macae pejabat krajae , situ.

Sapa tu, buleh kato awal lagilah. Tapi parking luar pagar. Sib baik mudoh buleh.

Jabatae Imigresen ni ado di Ti'kak Duo.
Jabatae Kesihatae pun ado di Ti'kak Duo.

Kiro sor aras tu , dio bahagi duo.
Kiri Jabate Imigresen.
Kanae Jabatae Kesihatae.

Maso masuk tu , orghe tok lah ghama lagi.
Krusi kosong pun ado lagi.

Tepi pitu masuk , ado sorghe staff dok situ.
Dio akae check borae-borae kito atau royak gapo hok nok keno isi.
Bilo borae tu doh betul betul le'kap , baghu dio bui no gilirae.

Bilo ghama orghe , kawasae ni jadi sendak.
Orghe beratur sapa kor luar pitu ....
Memae sungguh tok seleso ....

Dalae pejabat tu , tak yoh royak lah.
Sempit .. dah lar sempit , air cond pulok kurae nok sero.
Ghama hok berdiri dari hok buleh duduk.

Nasib baiklah , para para petugas tu baik baik belako.
Walaupun orghe penuh pena , demo tu krijo senyum jah.
Iyolah kae, orghe klatae ni manih manih blako.

Ni proses hok pB keno lalui haghi tu

- Lepah borae tu dio check lengkap ,
baghu dio bui nombor.

- Tunggu nombor tu naik , ado lar jugok dalae 40 minit ke atah.
Kalau orghe tuo - tuo , ado no khas lah. Chepak lah sikit.

- Bilo nombor kito naik , bowok borae borae tu g kor kaunter.
Dio ambik chak jari , dengan scan chak jari kito. Pah tu bayarlah
ikut brapo tahun kito nok pasport kito tu hidup.

- Pah selesai kat kaunter ni , keno tunggu lagi. Kali ni tunggu dio
keluarkan resit pembayarae. Ha... sini hok lambat sikit. Tok tahu bakpo.
Padahal nok buak tubek resit jah.

- Bilo resit tu ado doh di tangae kito , kito dinasihatkan maghi semula dalae maso 1 hingga 2 jam.
Untuk ambik pasport hok siap . Maso ni , buleh lar kito turun gie makae. Makae di kantin Bangunae
Tigo Belas Tikak ni , tok brapo sedak. Doh la tok sedap , maha pulok tu.

- Bilo cukup maso , kito naik semula , jupo semula officer hok dok tepi pitu masuk tu , royak nok ambik
passport. Buleh nombor gilirae lagi. Tunggu lagi sapalah passport meroh tu ado dalae tangae kito.



Hu hu hu .....



Maso dok tunggu nok ambik passport tu , maghilah ORG Pakistan. Semuo mato tertumpu ko dio. Ado hok ambik gambar curi-curi. Mulo mulo tu , sero nok ambik jugok , tapi timbul perasae 'siae' lar pulok. Orghe Pakistae ni Orghe Tertinggi rasonyo.

pB belah lar tengok dio. Nok jalae payoh , nok masuk lift payoh , nok duduk pun payoh. Sero supo dio ni handikap lar pulok ......


Tulah pengalamae buat passport di KB. Kalau lah ado orghe krajae hok baco entry nie ,
tolongggglahhhhhhhhhh ......

Buatlah pejabat baru untuk Jabatan Imigresen KB tu.
Tepak tu tok sesuai langsung. Doh ramai doh orghe - orghe Klatae hok buleh g jalae luar negeri.
Demo banyok pitih doh lonniiiiiiiiiiiiiiiiii

"Punyalah crowded tempat ni, sampaikan ada seorang kakak , ni jatuh pengsan
dan ambulan terpaksa dipanggil untuk membawa akak ni ke hospital.
Begitu teruk keadaan pejabat Imigresen nie."

Comments

KhaiRin : anies said…
Sy dpt byg kn kesesakkan nyer..aduhhh...
kakcik said…
Kakcik baca catatan pB ni walaupun dalam hati, tapi bibir kakcik termuncung2 la pulak! :)
Kunang-Kunang said…
pB,

Bakpo gi wak de no, dok wat si'ni. Di Shah Ale ni.
-gedek! said…
rasa macam balik kampong baca entry ni...
naniasda said…
Gitu la pb oghe ghama segenak tepat koto bharu ni. Tu pB xgi spital lg, akak wak gi anok jupo pakar otopedik minggu lph di spital RPZ2, balik dhumoh sakit ppalo nga oghe sakit ghama pahtu jabatae otopedik tu sepit bena tepatnyo, tok nyo tepik pulok doktor2 nga misi2 ssitu, baik blako laye kito nih.. gitu la dea penduduk malaysia ni bertamboh setahun ko setahun.
MOKCIK AZWA said…
PB..rasa2nya mana2 pejabat Imigresen memang camtu..sesak giler..tu yang pelik tu.. sama dgn Jabatan Pendaftaran Negara..sentiasa sesak.

eh yang sampai balik gi KB buat renew pasport tu naper erk?? kat sini kan ader? at least kat sini w/pun sesak tak la sampai pengsan2 kot hehehe
MULAN said…
kalo nak pej imigresen yg kosong, mai datang kerteh.. tapi kena mari amik lepas 5 hari..
Ibu n Abah said…
sedak deh dapak asoh sekil kecek kelate...
baco raso serupo toksir habih..
nanti2 buak lagi deh?
Shidah said…
pB

bila nok follow mystorypic nya
Rumah Kuning said…
dulu ambo gi lepas balik sekolah. tak sumbat mano. takdan puah nunggu, begheh. gi ronda2 kb. pahtu gi ambik pulak hak siap sebelum jabat tutup.
risanur said…
yg pastinye merangkak saya nak baca n3 akak ni hehe...tapi menarik...
e.l.i.s.s.m.i.e said…
berat sangat bunyi tu crowded nya. harap2 ada laa hok mendengar rayuan kak pb :)

nak register nuffnang kena tahu IC, nama penuh, alamat dan mcm2 lah. boleh nak tolong tapi byk maklumat sulit tu la..

klik sini register
http://www.nuffnang.com.my/blogger-registration/

kalau tak tahu nak letak coding, boleh tanya eliss, elissmie[at]gmail[com]
Kakzakie said…
pB kakak tergeliat lidah nak baca N3 pB sekarang nie hahaha....

Sampai ada yg pengsan memang sah mesti sesak dan panas...
efa fairuz said…
oloh, baghu tahu jbtn imigresen dok di wisma.. tu la patut buat la tepat baru dih.. supo jpj tu.. lueas litar tepat dio.. puah guling dale tuh.. kehkehh
efa fairuz said…
eh x igt nok royak, nok buh link blog pB di blog ambo dehh.. hihi
pB said…

efa fairuz

Nok link ?

Silo silo , tak dok masaaloh.
Lagi sukooorrrrr
pB said…

efa fairuz

Demo kato , demo katolah , Jabatae Imigresen kat Pasir Mah tu , pun pejabat baru. Tapi tok tahu lah luah kor tidok.

JPJ kat Panji tu memae puah hati
pB said…

KAK ZAKIE

Akak , kalau entry pB , pB guna dailek Klatan , ok tak ????

pB dengar dengar akak yang pengsan tu ada masalah darah rendah.
Salam,
Teman orang Perak tapi teman boleh faham ... ambik paspot nak ke mano?
pB said…

Dato' LH

As salam.
Seronok sgt sgt sebab org luar Kelantan faham dailek Klatae.


Insyaallah , nak ke Bandung.
pB said…

Elissmie

Tenkiu tenkiu. Hagi tu try doh , tapi ado problem rasonyo
pB said…

RISANUR

Yang penting belajar untuk baca .... Terima kasih
pB said…

RUMAH KUNING


Hari hok gie haghi lepah cuti panjae. Tu lar ghama orghe tu ...
pB said…

BANG PIJAN


Insyaallah , nanti pB akan jengah
pB said…

ACHIK


I dah followww lahhhhhhh
pB said…

Ibu dan Abah


Kalau ikut ikut , menaip dalam bahasa kelantan ni lagi laju , sebab idea tu terbit dari hati.

Insyaallah.

Akak rasa , pB patut teruskan begini untuk entry entry akan datang , atau buat sekali sekala ?
pB said…

MULAN


Keno maghi smula lepah 5 haghi .... kalu dok dekat dekat , tak po lah . kalau duduk jauh , payoh jugok tu ....
pB said…

AZWA


Kalau ruang menunggu tu luas dan selesa , ramai pengunjung pun tak apa. Harap-harap kerajaan akan lebih prihatin.


Buat kat sana , sebab anak yang no tiga tu tak boleh balik KL. Dah tak ada ruang lagi untuk celahkan dia supaya boleh buat di sini. Tu yang terpaksa jugak buat di sana tu.
pB said…

KAK NANI


Memea sungguh bagai dikato. Bandar KB tu memae sesok. Jem pun doh makin teruk. Nok besa jalae rayo , budget tok cukup.

Harap harap , balik rayo ni , pembinaae hok depae KB MOLL tu siap.

Lagu mano dengae anok kak Nani? Harap harap tak dok hok siriyes.
pB said…

GEDEK


Aiksss


Uncle ni asal mana ???
pB said…

KUNANG KUNANG


Cuti skoloh bulae 12 hari tu , buat doh ko anok anok. Tp masaaloh timbul bila surat branok kak lang tu hilae.

Nok suruh dio kelik baghu ni , sini pulok pejabak tutup. So , kenoloh buat sana sebab sano hari isna tu pejabak bukok doh.
pB said…

KAK CIK


Nanti pB tulis lagi entry dalam bahasa kelantan. Boleh lar Kak Cik prektis


Pas ni , mesti faseh
pB said…

KHAIRIN


Memang sesak tahap maksima , rasanya ...

Tak leh imagine orang yang kerja kat situ hari hari


Tapi mungkin hari tu jer sesak teruk , sebab sebelum itu , cuti umum kan ....
Irfa said…
tu dio.tabik la kakpb buleh tulis sebutir-sebutir ayat bhs kito ;)

tp mmg pelik bab kuar resit tu kat seremban ni pun lambat jugak
Dee said…
dee gi jabatan imigresen kat KL pun camtulah..sosak gak..tp baru ni dorang dh pindah ke new building..tak penah lagi jejak kaki..besar lah kot..sbb dkt istana negara baru tu..hehehe..
naniasda said…
Baru kkelih pB jwb komen kak nani satni. Anok tu doktor aroh buat MRI pulok...lagi la rusing mok pok ni. Ado masalah denga spinal cord pulok kato doktor.

Popular Posts